Baleset

Gázolt a vonat Győrnél, késések várhatók

EgészségAblak-kisokos – mire jó az alkalmazás?

| Szerző: György Gabriella
Az EgészségAblak-alkalmazás legújabb lehetősége az online időpontfoglalás a különféle egészségügyi ellátásokra. De hogyan is tudunk foglalni, kell-e beutaló, és mely intézményekbe mehetünk ellátásra? A hirado.hu a Belügyminisztérium segítségével összegyűjtötte a legfontosabb tudnivalókat.
  • Milyen típusú ellátásokhoz lehet időpontot foglalni az alkalmazáson keresztül?

Az EgészségAblak-alkalmazáson keresztül kizárólag járóbeteg-szakrendelésekre lehet időpontot foglalni, a járóbeteg-szakrendeléseken belül a beutaló köteles és a beutaló nélküli ellátásokra egyaránt. Háziorvoshoz, műtétekre, sürgősségi ellátásra és ügyeletre ezen a rendszeren keresztül nem lehet időpontot kérni. A bevezetés fokozatos, hónapról hónapra bővül azon szakrendelők és szakrendelések listája, ahova már az EgészségAblakon keresztül is be lehet jelentkezni.

  • Hogyan zajlik az időpontfoglalás folyamata? Van-e különbség a szakrendelések és az alapellátás között?

Az alkalmazásban a felhasználó kiválasztja, hogy milyen ellátást szeretne igénybe venni, beutaló kötelest vagy beutaló nélkülit. A beutaló köteles ellátásokhoz e-beutaló szükséges, a papíralapú beutalót a mobilalkalmazás nem tudja kezelni. Az EgészségAblak-alkalmazásban a beutaló nélküli ellátásoknál a felhasználó kiválasztja a vizsgálat típusát (pl.: fül-orr-gégegyógyászat), melyet követően Intézményi és Helyszíni opciók közül választhat, hogy melyik intézményben szeretné az egészségügyi szolgáltatást igénybe venni. Az intézmény kiválasztását követően napi bontásban megjelennek a foglalható szabad időpontok.

  • Lehet-e szabadon intézményt választani, vagy csak a lakóhelyhez közeli intézmények érhetők el? Ha egy intézmény túlterhelt, van-e lehetőség másik kórházba vagy rendelőbe foglalni időpontot?

A beutaló köteles ellátásoknál csak az e-beutalón feltüntetett intézmény szakrendelésére foglalható időpont, a beutaló nélküliekben viszont a beteg országszerte választhat a különböző szakrendelők szabad időpontjai között. A döntés a betegé, hogy hol és mikor szeretné felkeresni a szakorvost. Ha valaki nem találja az EgészségAblak-applikációban az őt érintő szakrendelést, akkor az a szakrendelés még nem csatlakozott a digitális időpontfoglalási rendszerhez – ebben az esetben a hagyományos módokon tud időpontot foglalni. Az alkalmazásban gyorsan ellenőrizheti a szakrendelés intézményére és szolgáltatására irányúló célzott kereséssel, hogy csatlakozott-e már az adott szakrendelés.

  • Mi történik, ha mégis visszautasítanak egy intézményben, mert nem az illetékes körzethez tartozunk?

Jogszabály írja elő az ellátási kötelezettséget, az intézmény nem utasíthatja vissza a digitális időpontfoglalási rendszeren keresztül történt időpontfoglalás esetén a beteg ellátását.

  • Mely ellátásokhoz szükséges beutaló, és melyekhez nem? Hogyan lehet ellenőrizni, hogy egy foglalás érvényes-e, ha nincs beutalónk?

A digitális rendszer e-beutalóval használható. Ennek kiállítása minden orvosnál rendelkezésre áll. Jogszabály határozza meg, mely ellátások igénybevételéhez nem szükséges beutaló. A beutaló nélkül igénybe vehető ellátások ennek megfelelően az általános sebészet és baleseti sebészet, bőr- és nemibeteg-ellátás, füll-orr-gégegyógyászat, valamint csecsemő és gyermek fül-orr-gégegyógyászat, szülészet-nőgyógyászat, nőgyógyászat és gyermeknőgyógyászat, onkológia, pszichiátria és addiktológia, szemészet és gyermekszemészet, valamint az urológia. Amennyiben sikerül időpontot foglalni az EgészségAblak-alkalmazásban a nem beutaló köteles szolgáltatásra, az Időpontok menüpont alatti foglalt időpontokat tartalmazó listában láthatja az érvényes foglalását.

  • Az alkalmazás használatához szükséges-e külön regisztráció, vagy EESZT-belépéssel működik?

Az alkalmazás letöltése után az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér (EESZT) lakossági portálnál megszokott módon a felhasználó ügyfélkapu-azonosítást követően tud belépni, illetve lehetősége van a továbbiakban egyszerűsített belépés beállítására, mely során újabb ügyfélkapu-bejelentkezés nélkül, jelkóddal vagy biometrikus azonosítással léphet be az alkalmazásba.

  • Mi a teendő, ha valaki technikai hibába ütközik (például nem sikerül lefoglalni az időpontot)?

Az EgészségAblak-alkalmazást érintő felhasználói elakadások esetén segítséget nyújt a 1812-es számon ingyenesen hívható Egészségvonal.

  • Van-e lehetőség a foglalt időpont módosítására vagy lemondására, és milyen határidővel? Mi történik, ha valaki nem jelenik meg a foglalt időpontban?

A lefoglalt időpont bármikor lemondható, módosítható a rendelkezésre álló szabad időpontok függvényében. Kérjük a betegeket, hogy amennyiben a lefoglalt időpontban nem tudnak megjelenni, töröljék azt, így lehetőséget adva más betegeknek az időpont lefoglalására.

A kiemelt kép illusztráció.

Ajánljuk még