Másfél millió diák kezdte meg a tanévet hétfőn a köznevelésben és a szakképzésben. Az új nevelési évben a tanulókat és a pedagógusokat érintő több fontos változást vezetnek be, az egyik legfontosabb a mobiltelefonok iskolai használatának korlátozása, mely intézkedéstől azt várják, hogy ösztönzőleg hat majd az intézményekben a tanulási eredményre és a diákok egymás közötti társas kapcsolataiknak a kialakítására.
Az Érdi SZC Kós Károly Technikumban holnaptól az első órán gyűjtik össze egy dobozba a mobilkészülékeket.
„Egy diák kíséretében az első órát tartó tanár egy zárható helyiségbe viszi a mobilokat. Az utolsó órát adó tanár pedig ugyancsak egy diák társaságában visszahozza a dobozt, majd kiosztja a telefonokat a diákok között” – mondta a hirado.nak az egyik, technikumban oktató tanár, aki úgy fogalmazott, hogy leginkább azt tanácsolják majd a tanítványaiknak: ne vigyenek mobilt a suliba.
Buborékfóliás boríték és zárható szekrény
Egy budapesti általános iskolában például buborékfóliás borítékokat vásároltak az osztályoknak, és minden osztályfőnök annyit kap, ahány telefon van.
„Az óra elején a gyerekek maguk rakják bele a buborékfóliába a készülékeiket, majd együtt betesszük a kis műanyag dobozba, amit egy zárható szekrényben helyezünk el. Ez most a tanáriban van. Olyan, mint egy öltözőszekrény és minden osztálynak van egy saját szekrénye. A mobilokat összeszedő tanár ezekbe helyezi el a készülékeket, majd a szekrény kulcsát leadja az igazgatóságon. Amikor vége van az utolsó tanítási órának, akkor az utolsó pedagógus visszaadhatja a telefonokat a dobozból. A gyerekek emelik ki a buborékos fóliába tett telefonjukat a dobozból, illetve ők is rakják bele” – fogalmazott az igazgatóhelyettes, aki elárulta a hirado.hu-nak, hogy az iskola kifejezetten örül, hogy törvényi jogszabály segíti a munkájukat. Így a gyerekek remélhetőleg újra beszélgetni fognak egymással.
„Egyszerűen nincs szükség telefonra, minden iskola megkapta a megfelelő mennyiségű laptopot és tabletet. Emellett, ha bármelyik pedagógus alapos indokkal mégis használni szeretné a gyerekekkel a mobilokat, erre is van lehetősége, csak ezt jeleznie kell az igazgatónak. Ha megkapja az igazgatói engedélyt, akkor természetesen ugyanolyan szigorú szabályok mellett kivehetik a szekrényből a készülékeket, de onnantól ez az osztályfőnök vagy a tanítók felelőssége lesz.”
Az iskola vezetése mindenesetre nagyon bizakodó, és a pedagógusok úgy gondolják, a szülők is támogatni fogják az új rendeletet.
„A héten lesznek a szülői értekezletek és a szülői munkaközösségi értekezlet is, ahol nagyon világosan elmondjuk, mi várható majd, mivel tavaly a mobilhasználatból nálunk már volt konfliktus, és megoldásra váró feladat. Szerintem a szülők támogatni fognak bennünket. Nyilván sokan vagyunk sokfélék, tehát lesz, akinek meg kell értenie, hogy ez egy iskola és nem tudunk másképp működni. Ha azt akarják, hogy a gyerekeik fejlődjenek, akkor szabályokat kell hoznunk” – nyilatkozta az igazgatóhelyettes.
Kevésbé szigorú eljárással indítanak Borsodban
Egy borsodi középiskolában alternatívaként egy kevésbé szigorú megoldással indítanak.
„Minden tanteremben kialakítunk egy helyet, és a gyerek oda fogja berakni a telefonját, és onnan fogja kivenni, amit a tanár folyamatosan figyelemmel tud kísérni. Ha pedig digitális eszközre van szükség órán, akkor azt a tanár engedélyezi, a naplóban pedig jelölni kell, hogy digitális eszközt használtak az órán” – részletezte az igazgató, aki hangsúlyozta, hogy az 5-6 millió forintos kiadás, mely fedezné, hogy minden osztály részére legyen zárható szekrény, egy ilyen költségvetésű iskola számára nem járható út.
„A diákok felé ez a megoldás tehát egyfajta alku. Most megpróbáltunk egy olyan megoldást kitalálni, ami nem túl szigorú. A tanári munkaközösség azonban megvitatta, hogy amennyiben ezt nem tartják be a gyerekek, akkor kőkeményen és szigorúan fogjuk venni az új rendszert.”
A tanárok egyébként számolnak vele, hogy a diákok esetleg a korábbi készülékeiket viszik be az iskolába, és majd azt adják le – ezt megelőzendően alkották meg ezt a kevésbé szigorú megoldást.
„Éppen ezért ajánlottuk fel ezt a lehetőséget, hogy ők is felmérjék felelősen, hogyha betartják a szabályokat, akkor nekik is könnyebb. Ha meg nem tartják be, akkor szigorítani fogunk.”
Az a diák, aki alternatív megoldásokat keres a rendszer kijátszására, komoly fegyelmi eljárást kockáztat.
„Akinél észrevesszük, hogy telefont használ, annak komoly következménye is lehet, hiszen ilyenkor szigorú fegyelmi eljárás indul, ami egy felsőbb évesnél azt is jelentheti, hogy eltanácsoljuk az iskolából” – hangsúlyozta az iskola igazgatója.
A magyarok túlnyomó többsége támogatja az okostelefonok kitiltását az iskolákból
A magyarok túlnyomó többsége támogatja az okostelefonok kitiltását az iskolákból, 85 százalékuk egyetért a mobiltelefon-használatot korlátozó kormányrendelettel – állapította meg a Szent István Intézet megrendelésére készült felmérés. Mint ismert, augusztus elején jelent meg az a kormányrendelet, amely szeptembertől korlátozza az iskolákban a mobiltelefon-használatot.
Hasonló intézkedéseket vezetett be korábban Anglia, Franciaország, Hollandia, Ausztrália, Görögország, Finnország, valamint a múlt év végén Svédország is, ahol az iskolákból lényegében kitiltották az okostelefonokat. A Nézőpont Intézet által ezer ember megkérdezésével végzett reprezentatív kutatás azt mérte fel, hogy a felnőtt magyar lakosság mennyire érzi problémásnak a fiatalok okoseszköz-használatát, illetve mennyire értenek egyet az új kormányrendelettel.
Hal Melinda klinikai szakpszichológus sorra vette, miért kifejezetten káros az iskolai mobilhasználat
Hal Melinda klinikai szakpszichológus, a Tanuláskutató Intézet kutatásvezetője korábban a hirado.hu-nak kifejtette, miért káros az iskolai okostelefon-használat, annak korlátozása pedig hogyan segítheti a gyerekeket a tanulásban és a mentális egészségük megőrzésében.
Hal Melinda szerint az okostelefonok használatának iskolai korlátozását egyértelmű tudományos és pszichológiai érvek indokolták. A szakember szerint az eszközök nem megfelelő és túlhasználata negatívan érinti a kognitív képességeket. Úgy fogalmazott, hogy nagyon fontos a megfelelő szintű és mennyiségű kommunikáció a gyerekekkel, ha pedig szükséges, kérjünk bátran segítséget abban, hogyan érdemes velük beszélni erről a témáról.
A kiemelt kép illusztráció.