Percről percre

Még hat napig tarthat a kiemelt árvízi védekezés | Komáromnál tetőzött a Duna | Budapesten nyolcméteres a vízszint | A Lajtán elindult a lassú apadás – Kövesse az árvízi híreket a hirado.hu-n

Hal Melinda klinikai szakpszichológus sorra vette, miért kifejezetten káros az iskolai mobilhasználat

| Szerző: Untermayer Tamás
Szeptembertől a tanítási órák megkezdése előtt a diákoknak le kell adniuk az okoseszközeiket az iskolában. Hal Melinda klinikai szakpszichológus, a Tanuláskutató Intézet kutatásvezetője a hirado.hu-nak kifejtette, miért káros az iskolai okostelefon-használat, annak korlátozása pedig hogyan segítheti a gyerekeket a tanulásban és a mentális egészségük megőrzésében.

Hal Melinda szerint az okostelefonok használatának iskolai korlátozását egyértelmű tudományos és pszichológiai érvek indokolták. A szakember szerint az eszközök nem megfelelő és túlhasználata negatívan érinti a kognitív képességeket.

Hal Melinda klinikai szakpszichológus Fotó: Horváth Péter Gyula

„Nagyon sokat romlott a diákok figyelme, ez azt jelenti, hogy drasztikusan lecsökkent az az időtartam, amennyit egy gyerek képes figyelni a tananyagra. Azt is látjuk, hogy erősen romlik a nyelvhasználat. Ez azért nagy baj, mert a nyelv és a gondolkodás egyszerre fejlődik. A logikai sorok, a szimbolikus gondolkodás pedig a világban való eligazodást segíti. Rohamosan romlik továbbá a szövegértés is.

A kompetenciafelmérések kimutatták, hogy ez a drasztikus romlás akkor kezdődik el, amikor átlagosan egy magyar diák okostelefont kap. Magyarországon ez az általános iskola ötödik osztályának környékére tehető. Akkorra, amikor a gyerekek életében beköszönt a változások kora.

Ezért is különösen fontos, hogy a mobilhasználat ne vonja el a gyermek figyelmét az iskolában” – fogalmazott a klinikai szakpszichológus.

Hal Melinda elmondása szerint akkor, amikor a gyerekek a korai serdülőkorba lépnek, és beindulnak náluk a hormonális változások, szorosabb kapcsolatok kezdenek kibontakozni közöttük, az okostelefonok birtokában pedig a közösségi portálokon is egyre aktívabbak lesznek. Ráadásul a nagyon fiatalok körében is látható a függőség kialakulása az okoseszközök iránt.

A Tanuláskutató Intézet kutatásvezetője rámutatott, hogy a szülők szerepe létfontosságú a kérdésben, hiszen a kormányrendelet önmagában nem oldja meg a teljes problémát,

a kulcs a tudatos gyereknevelésben és a folyamatos kontrollban rejlik. Ez a folyamat azonban csak akkor tud hatékonyan működni, ha a szülők tudatosítják az okostelefonokkal kapcsolatos illúziókat.

„Illúzió az, hogy biztonságban van a gyerekünk, hogyha van nála okostelefon, főleg az iskolában. Gyakori eset, hogy a szülők túlaggódva még azért is felhívják a gyereküket oktatási időben, hogy megette-e a tízóraiját. A szülőknek ez a fajta túlaggodalma meggátolja a gyerekeket abban, hogy saját konfliktuskezelési stratégiákat fejlesszenek ki, és hogy érezzék a saját kompetenciáikat bizonyos kérdésekben” – mondta Hal Melinda, aki szerint fontos kiemelni, hogy a kormányrendelet kizárólag a személyes képernyők korlátozásáról szól, azok ugyanis jelentős, a normálisnál lényegesen magasabb dopamin (örömhormon)-emelkedést okoznak a diákoknak, ezáltal minden más oktatási tevékenységet unalmasabbá, érdektelenebbé tesznek.

„A serdülők agyára erőteljesebben hat a dopamin, és még inkább addiktív esetükben az okoseszköz, mint az érett agyi struktúrák esetében. Fontos megjegyezni, hogy

a személyes képernyők nemcsak használat közben vonják el a diákok figyelmét, hanem már akkor is, ha azok a közelükben vannak.

Ezért az okoseszközöket nem elég az iskolatáskába elrakni, szükséges az intézménybe lépve összegyűjteni és elzárva tárolni – magyarázta Hal Melinda, és kiemelte, hogy a személyes képernyőkről érkező ingerdömping teljesen más idegrendszeri folyamatot indít el, mint amikor a diákok óra közben néznek egy iskolai kivetítőt.

A kép illusztráció. (Forrás: Shutterstock)

„Több iskolában is az a trend, hogy a közösségi portálokon kapnak a diákok leckét vagy bármilyen feladatot, ami az iskolához és a teljesítményhez kapcsolódik. Ezt sürgősen meg kell változtatnunk, hiszen erre megvannak a megfelelő platformok, az oktatási minisztérium pedig folyamatosan dolgozik hasonló technológiai vívmányok bevezetésén. Az rendkívül jó, hogy vizuális anyagot, hanganyagot tudnak kapni a diákok tanári magyarázat mellett, és együtt néznek egy kivetítőt. Az egy teljesen más idegrendszeri folyamat, és valóban a tanulást segítő eszköz, de a tanulásmódszertant attól még meg kell tanulni. A régi és az új módszereknek egymást kiegészítve kell működniük a modern oktatási rendszerekben” – mondta a klinikai szakpszichológus, majd hozzátette: a globális kompetenciafelmérések eredményei azt igazolják, hogy

minél később kapnak a gyerekek okostelefont a kezükbe, annál jobb.

Hal Melinda szerint nagyon fontos a megfelelő szintű és mennyiségű kommunikáció a gyerekekkel, ha pedig szükséges, kérjünk bátran segítséget abban, hogyan érdemes velük beszélni erről a témáról.

A kiemelt kép illusztráció.

Ajánljuk még