Aktuális

A turbulencia okozta hirtelen magasságvesztés miatt sérült meg a szingapúri repülőgép több utasa

Itt nézheti meg, hogy mennyiért és hogyan támogatta Karácsony Gergely 2019-es kampányát a DatAdat

| Szerző: hirado.hu
Már Karácsony Gergely 2019-es főpolgármester-jelölti kampányának technikai támogatását is a Bajnai Gordon köreihez köthető DatAdat bonyolította. A vélhetően külföldi pénzekkel támogatott vállalat akkor 6,1 millió magyar Facebook-felhasználó adataihoz jutott hozzá, elemezte ki, és tette hozzáférhetővé a potenciális Karácsony Gergely-szavazók elérését a főpolgármester-jelölt számára. A DatAdat módszerét bemutató háttérdokumentumokat a Szuverenitásvédelmi Hivatal hozta nyilvánosságra.

A nem aktivizálódott, potenciális Karácsony Gergely-támogatókról készített adatbázist a DatAdat a főpolgármester 2019-es választási kampányához, amelyben a közösségi médiában aktív, de még el nem köteleződött személyekről gyűjtöttek adatokat – olvasható a Szuverenitásvédelmi Hivatal (SZH) által közzétett dokumentumokban. Az SZH a múlt héten tette közzé legfrissebb jelentését a guruló dollárok néven elhíresült, a baloldali pártok tiltott külföldi kampányfinanszírozására vonatkozó vizsgálatukról.

Az SZH-dokumentumokból kiderül, hogy a DatAdat elsősorban a „baloldali, liberális, centrista és joggik-közeli közéleti médiumok és hubokon” aktív felhasználókat szűrte ki. Céljuk pedig egy olyan kampány megvalósítása volt, amely alkalmas ezen csoportok célzott megszólítására. Ehhez összesen 6,1 millió felhasználó közösségi médiás aktivitását vizsgálták.

Semmi sincs ingyen

Ahogyan arról lapunk is beszámolt, 2022-es magyarországi országgyűlési választások alatt az amerikai székhelyű Action for Democracy (A4D) bonyolította a hazai baloldal külföldi kampányfinanszírozását, azaz külföldi donoroktól gyűjtött pénzadományokat az ellenzéki pártok számára. Később erről a bukott miniszterelnök-jelölt maga vallott egy tévéinterjúban, amelyet követően titkosszolgálati nyomozás indult, annak jelentése után pedig a NAV és az Állami Számvevőszék is vizsgálatot kezdeményezett. Az idén januárban kiszivárgott videók hitelességét már a Szuverenitásvédelmi Hivatal vizsgálta, melynek jelentéséből kiderült: a 2022-es országgyűlési választásokat külföldről befolyásoló nemzetközi hálózat már Karácsony Gergely 2019-es főpolgármester-jelölti kampányában is aktív volt.

A háttérben pedig megjelenik a Bajnai Gordon-féle DatAdat is, amely több mint hatmillió ember adatait kínálhatta fel Karácsony Gergely 2019-es kampányához, emberi méltóságot sértő módon. Ezek segítségével például tömeges e-mail-küldő és online petíciós rendszert üzemeltethettek.

Az SZH által nyilvánosságra hozott dokumentum bepillantást enged a DatAdat által kínált szolgáltatásokba, valamint azok díjszabásába is. Ezek alapján informatikai költség és ügyfélkezelés, tanácsadás címén havi nettó 5600 eurót (1 820 000 Ft a 2019. május 1-ei árfolyamon) kértek el. Ezenfelül a szolgáltatás extra ajánlatokat is tartalmazott.

 

A Bajnai Gordon korábbi baloldali miniszterelnök köreihez köthető DatAdat árajánlata Karácsony Gergely 2019-es főpolgármester-jelölti kampányának háttértámogatásához. A képet tartalmazó dokumentumot a Szuverenitásvédelmi Hivatal juttatta el a sajtóhoz 2024. május 27-én.

Mozgósítható Karácsony-szavazók

A szűrési mechanizmus során azt figyelték, hogy az adott csoportoknak milyen az érdeklődési köre, életstílusa, médiafogyasztása és online aktivitása. „Milyen tartalmak, üzenetek iránt affinisek a szegmensek” – olvasható a brosúrában.

Részlet a DatAdat kampánytámogatási elemzéséről szóló dokumentumából, ami Karácsony Gergely 2019-es főpolgármester-jelölti kampányához készített adatbázist a potenciális szavazók megszólítására a felhasználók közösségi médiás viselkedését elemezve. A dokumentumot a Szuverenitásvédelmi Hivatal juttatta el a sajtónak 2024. május 27-én.

A matematikai klaszterezési eljárással leszűrt csoportokat három személyiségtípusra bontották, a potenciális szavazókat az érdeklődési körök, preferenciák és fogyasztási szokások alapján osztották fel. Ezzel a következő szavazói típusokat szűrték ki:

a „baloldali kozmopolita nő” (17 231 fő), „hagyományos baloldaliak” (17 434 fő), valamint a „szociális nacionalista” (17 776 fő).

A választói típusokra jellemző megállapítások között szerepelt például a szociálisan érzékeny és társadalmilag aktív jelző. Meghatározásuk szerint aktivizálja őket az átlagembert érő igazságtalanságokról, a családok és a gyermekek helyzetéről szóló üzenetek. Valamint a baloldali típusok számára fontosak a környezetvédelmi és zöldtémák. A szociális nacionalista típusra vonatkozó megállapítás szerint ezen személyek jellemzően műszaki beállítottságúak, és a rétegkultúra érdekli őket.

Célzott kampányüzenetek

Az elemzések szerint a baloldali kozmopolita felhasználókat (25–45 év közötti női karakterek)

a zöldtémák és a fővárosi környezetvédő aktivizmussal kapcsolatos tartalmak aktivizálják, intenzíven követik a Liget Projekt körüli eseményeket”.

A hagyományos baloldaliakat (50 év feletti nők és férfiak vegyesen)

az érzelmekre ható, társadalmi-szociális ügyekkel, jótékonysággal kapcsolatos posztok aktivizálják”. Előszeretettel fogyasztanak kulturális és közéleti, művészeti híreket.

A szociális nacionalista karakter (25–45 év közötti férfiak)

a kormány korrupciós ügyeivel triggerelhető, főleg az EU-s pénzek elsikkasztásáról, az átlagember kisemmizéséről szóló” posztokkal.

Magyar Pétert is támogathatják

Mint ismert, idén áprilisban a baloldal legújabb feltörekvő politikusa, Magyar Péter körül robbant ki botrány, miután a politikus mozgalmának honlapján szintén feltűnt a Bajnai Gordon köreihez köthető DatAdat. A jól ismert szereplők azzal próbálták meg elrejteni magukat, hogy az osztrák leányvállalatukat átnevezték Estratos Digital GmbH-ra.

Ugyanakkor kiderült, hogy az Estratos ügyvezetője szintén Bajnai egykori titokminisztere, a DatAdat cégcsoport vezető figurája, Ficsor Ádám. Emellett Magyar Péter közösségének honlapján feltűnt egy másik entitás is, a Lunda, amely egy adománygyűjtő platform, és amelyet ugyancsak a DatAdat fejlesztett.

A sajtóbotrány után azonban Magyar Péter közösségének lapjáról eltűntek a Bajnai Gordon köreihez köthető cégek. A politikus ezt úgy magyarázta, hogy valakitől kapták az adatkezelési tájékoztató szövegét, amiben véletlenül benne maradt valami. A Magyar Nemzet akkor azt írta: az ügy kísértetiesen hasonlít a baloldal 2022-es kéretlen sms-kampányára. Akkor olyan emberek is tömegesen kaptak kampányüzeneteket a telefonjukra, akik sehol nem adták meg a telefonszámukat. „A megszólítás ráadásul mindig a keresztnév volt, több esetben pedig még a célszemély becenevét is tudták” – emelte ki a lap.

Mint írták, az ügy kirobbanása után a baloldal kampányát lebonyolító DatAdat ellen tömeges adatlopás miatt indult nyomozás. A Nemzeti Nyomozó Iroda személyes adattal való visszaélés miatt rendelt el vizsgálatot a Bajnai Gordon volt szocialista kormányfőhöz köthető cégcsoporttal szemben.

A cégcsoport feltehetően részese volt egy olyan, százmillió forintos nagyságrendű pénzmozgatásnak is, amely fiktív megbízási szerződéseken keresztül juttatott támogatást a főpolgármester kampányát finanszírozó egyesült számlájára.

A Szuverenitásvédelmi Hivatal bejegyzése itt olvasható.

Kiemelt kép: A DatAdat brosúrája Karácsony Gergely 2019-es főpolgármester-jelölti kampányához, melynek során tiltott külföldi kampányfinanszírozást is felhasználhattak.
A dokumentumot a Szuverenitásvédelmi Hivatal juttatta el a sajtó számára 2024. május 27-én.

Ajánljuk még