Időjárás

Óriási fordulattal köszönt ránk a csillagászati tavasz

NMHH: Ismét tévesen határozták meg a korhatári besorolást a „Balázsék” készítői

Pozitív módon jelenítette meg a kábítószer-használatot a Rádió1 Balázsék című műsorának tavaly október 26-án sugárzott adása, emiatt a médiaszolgáltató ismét bírságot kapott. A műsorszám így az elmúlt hat évben tizenhárom alkalommal sértette meg a médiatörvény kiskorúakat védő rendelkezéseit – közölte a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) kommunikációs igazgatósága csütörtökön.

A közlemény szerint a kifogásolt műsorszámban egy Amszterdamból betelefonáló hallgatóval beszélgettek élő adásban, aki arról számolt be, hogy éppen füves cigarettát szív.

A műsorvezetők érdeklődéssel hallgatták a beszámolót, majd kérdezgetni kezdték az egyébként fuvarozóként dolgozó férfit, hogy még több információt szerezzenek az állapotáról, és megdicsérték a szerkesztőasszisztenst, amiért egy ilyen szórakoztató betelefonálót, ahogy mondták, egy „igazi gyöngyszemet” kapcsolt adásba.

„Egy bátor ember, aki a sonkás-sajtos toast helyett csütörtök reggel valami mást választott”

– kommentálták a hallottakat a közlemény szerint. Az NMHH Médiatanácsa a kiskorúak védelme szempontjából kifejezetten aggályosnak találta, hogy a műsorszámban pozitív viselkedésformaként mutatták be a kábítószer-fogyasztást, ellenpontozás vagy kritika nélkül.

Hozzátették, hogy nem ez volt az egyetlen kifogásolható szegmense a Balázsék aznapi adásának. Ugyanebben a műsorban – a délelőtti idősávban – azon élcelődtek, hogy Kambodzsában egy ittas turista egy majommal fajtalankodott, amiről a férfi társai videófelvételt is készítettek. E hír részletes feldolgozása ugyancsak káros hatással lehetett a kiskorúak személyiségfejlődésére – írták.

Jelezték, hogy a műsort III. korhatári kategóriába sorolta a Rádió1, holott az abban bemutatott témák nem voltak a 12-16 éves korosztálynak valók, a műsorvezetők a hallottak feldolgozását nem könnyítették meg, nem segítették a védendő korosztályt a helyes értelmezésben. Ezért a műsorszámot a 16 éven aluliak számára nem ajánlott, azaz IV. korhatári kategóriába kellett volna sorolni, és csak 21 óra után lehetett volna közzétenni.

Kapcsolódó tartalom

A Médiatanács a klasszifikációs rendelkezések megsértése miatt 6 150 000 forint bírsággal sújtotta a Rádió1-et, valamint a jogsértés tényéről szóló közlemény közzétételére is kötelezte. Emellett a jogsértés ismételtsége miatt 150 000 forint bírságot rótt ki a médiaszolgáltató vezető tisztségviselőjére.

A február 27-i ülésén a testület megállapította azt is, hogy a Cegléd Rádió 2023. november 21. és 27. között megsértette a szerződéses vállalásait azzal, hogy nem tett közzé megfelelő mennyiségű közszolgálati, továbbá a helyi közélettel foglalkozó, illetve a mindennapi életet segítő műsorszámot – közölték.

Emiatt a Médiatanács az Alföld Kapuja Rádiót 50 000 forint bírsággal sújtotta, és a jogsértés tényéről szóló közlemény közzétételére kötelezte.

Állampolgári bejelentésre vizsgálta a Médiatanács a TV2-n tavaly december 5-én 19 óra 39 perctől sugárzott, „Farm VIP (IV. évad 12. epizód)” című műsort.

A bejelentő azt sérelmezte, hogy az egyik szereplő (Rékasi Károly) egy másik játékostársa bojkottálására, kiközösítésére szólította fel a többieket.

Habár a vizsgált médiatartalom hangsúlyosan jelenítette meg a szereplők közötti konfliktust, a műsorszám médiajogi szempontból nem minősült sem méltóságsértőnek, sem gyűlöletkeltőnek, sem kirekesztőnek, valamint, mivel a választott korhatári kategória – „12 éven aluliaknak nem ajánlott” – is megfelelő volt, nem indult eljárás a médiaszolgáltató ellen – közölte az NMHH.

A Médiatanács heti üléseinek teljes napirendje megtalálható a testület honlapján, ahogy az ülésekről készült jegyzőkönyvek, illetve valamennyi határozat is – a legfrissebbek a szükséges hitelesítési és adminisztrációs átfutási idő után lesznek nyilvánosak – áll a közleményben.

A kiemelt kép illusztráció. (Fotó: MTI/Máthé Zoltán)

Ajánljuk még