Időjárás

Érkezik a hidegfront és a fagy – térképen mutatjuk a hétvégi időjárást

Így mentené meg a Budapest-bérletet Lázár János

Az állam kész elfogadni a Budapest-bérletet a Volán, a MÁV és a HÉV járatain, hogyha a főváros elfogadja az országbérletet és a vármegyebérletet a BKK és a BKV járatain. Lázár János építési és közlekedési miniszter azt mondta: a kormány méltányos ajánlatot tett Karácsony Gergelynek tavaly év végén a Budapest-bérlet megtartására, de azt a fővárosi vezetés nem fogadta el. Karácsony Gergely a bérletek kölcsönös elfogadásáról szóló javaslatot jó iránynak nevezte.

Napok óta azzal kampányol Karácsony Gergely, hogy a kormány elvenné a Budapest-bérletet a fővárosiaktól. A balliberális főpolgármester egy kisvideóban azt is állította: a kedvező utazási felételek megszűnése akár járatritkításokhoz is vezethet.

Kapcsolódó tartalom

A rendszer fenntartásához egy 2016 óta hatályos szerződés megújítására lett volna szükség a főváros és az állam között. Tavaly év végén azonban ez elmaradt. A városvezető szerint azért, mert senkit nem érdekelt, hogy életben tartsák a Budapest-bérletet, beleértve a fővárost sem.

Közben tavaly év végén épp Karácsony Gergely volt az, aki felkorbácsolta a hangulatot és a kormányra mutogatva azt állította, mindaddig marad a Budapest-bérlet, amíg – és most idézzük a főpolgármester szavait: „nem jön egy újabb idióta javaslat a kormányoldal részéről.”

Az Index azonban rácáfolt a balliberális politikus erős szavaira, és megírta: egy 1,2 milliárdos forintos emelés miatt közösen fúrta meg Karácsony Gergely Draskovics Tiborral, a Gyurcsány-kormány volt pénzügyminiszterével, a BKK jelenlegi igazgatósági elnökével a szerződés meghosszabbítását.

Kapcsolódó tartalom

A kormány pontosan ismeri a főváros és agglomerációjának közlekedési helyzetét – a Városháza elmaradt tartozásait is beleértve – és semmiféle szándéka nincs az ott élők tömegközlekedésének megnehezítésére – reagált Lázár János a kialakult vitára egy debreceni sajtótájékoztatón. Az építési és közlekedési miniszter az eseményen azt is bejelentette: amennyiben Karácsony Gergely elbambulta volna a szükséges megállapodást, esetleg a Városházán még mindig pihennek az elfáradt közszolgák – folytatta a miniszter –, akkor ad egy újabb ajánlatot, amivel

márciustól egy kölcsönös tarifaközösség jöhetne létre Budapesten is.

„Mi egyetlenegy fővárosi vagy agglomerációban élő polgártársunknak sem szeretnénk kellemetlenséget okozni a Budapest-bérlet megszűnésével, tehát mi készen állunk a Budapest-bérlet elfogadására a Volán-, MÁV-, HÉV-járatokon, hogyha a főváros az összes BKK-, BKV-járaton elfogadja az országbérletet és a vármegyebérletet” – mondta Lázár János.

A miniszteri bejelentésre Karácsony Gergely a közösségi oldalára feltöltött videóban reagált, amiben lényegében elismerte, hogy a kormány helyes irányba viszi a közösségi közlekedésben alkalmazott tarifarendszer átalakítását,

amit egyébként szerinte ő talált ki, még a 2019-es választási kampányban. Igaz, ennek mindössze egyetlen pontját valósította meg.

„Hiszen ebben a programban szerepelt az, hogy a 14 évnél fiatalabbak ingyen használhassák a közösségi közlekedést, és ami nagyon fontos, hogy ebben a programban szerepelt az is, hogy Budapesten és az agglomerációban egy egységes tarifaközösségen alapuló, egységes bérlet- és jegyrendszert kell kialakítani a városon belül és a városon kívüli szolgáltatásokra” – mondta Karácsony.

A kedvezményes vármegye- és országbérlet bevezetését tavaly februárban Orbán Viktor miniszterelnök jelentette be évértékelő beszédében. A kedvezményes közösségi közlekedési lehetőségekről azóta kiderült, hogy azok sikere túlszárnyalta az előzetes várakozásokat, és az új bérletfajtákból 8 hónap alatt már több mint 4 milliót vásároltak a MÁV-Start-, a GYSEV-, a MÁV-HÉV- és a Volánbusz-járatain utazók.

Kapcsolódó tartalom

A kiemelt kép illusztráció. (Fotó: MTVA/Bizományosi: Jászai Csaba)

Ajánljuk még