A kormány bebiztosíthatta a több milliárd dolláros akvizíció finanszírozását, ezzel leküzdve az ügylet egyik fő akadályát – mondta a lapnak egy, a tárgyalásokban közvetlenül részt vevő személy.
A hírek szerint a kérők az év végéig szeretnének megállapodást kötni, a tárgyalás folyamatban van. A Vinci érdeklődéséről korábban már mi is beszámoltunk.
A Bloomberg forrása szerint a repülőteret a francia vállalat üzemeltetné, és jelentős, akár
49 százalékos kisebbségi részesedést szerezne.
Az ügyben azonban még nem született megállapodás, a tárgyalások még meghiúsulhatnak.

Egy 2021-es sikertelen adásvételi kísérlet során a Budapest Airportot adóssággal együtt mintegy 4,2-5,2 milliárd euróra értékelték. A tárgyalások két évvel ezelőtt 4,4 milliárd eurós vételi ajánlat mellett folyhattak.
A jelenlegi ajánlatból annyi szivárgott ki, hogy a magyar állam a repülőtér
51 százalékos tulajdonrészének megvásárlására törekszik, a fennmaradó részt pedig egy üzemeltető venné át.
A Vinci több mint 70 repülőteret üzemeltet világszerte – olvasható a cég honlapján.
Kapcsolódó tartalom
Az ügyben korábban más potenciális partner neve is felmerült, Orbán Viktor miniszterelnök az év elején a Bloombergnek azt mondta, az üzlet iránt Katar is érdeklődik. Az AviAlliance, a magyar légikikötő üzemeltetője és legnagyobb részvényese eredetileg nem tervezte a repülőtér eladását. A Bloomberg hangsúlyozza, hogy a tárgyalásokba a kormány határozott kezdeményezésére ment bele.
A kormány szerint a jelenlegi üzemeltető nem fektetett elég erőforrást a reptér fejlesztésébe. A repülőtér-üzemeltető cég nem kívánta kommentálni a tárgyalásokról szóló híreket. A Gazdaságfejlesztési Minisztérium – amely részt vesz a Budapest Airportról folytatott tárgyalásokban – a Bloomberg megkeresésre szintén nem válaszolt, a lapnak a Vinci képviselője sem kívánt nyilatkozni.
A lap emlékeztet, hogy pénteken Magyarország 87,6 milliárd forintért eladta az Erste Group Bank helyi egységében lévő 15 százalékos részesedését, ami
része a repülőtér megvásárlásához szükséges források előteremtésére irányuló erőfeszítéseknek.
Magyarország azt tervezi, hogy a repülőtér megvásárlását eszközértékesítésből, költségvetési bevételekből és az állami hitelezők pénzeszközeiből finanszírozza – mondta a Bloombergnek a múlt hónapban Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter.
A légikikötő privatizációja 2005-ben kezdődött, és a magyar kormány 2011-ben eladta a fennmaradó részesedését. A koncessziós szerződés 2080-ig szól.
A légitársaságok útvonalait és menetrendjeit nyomon követő Flightsfrom.com szerint a Budapest Airport a 39. helyen áll Európa legforgalmasabb repülőterei között, járatforgalma a skóciai Edinburgh-éhoz hasonló.
A fővárosi repülőtér forgalma az első fél évben 27 százalékkal nőtt, és mintegy tíz százalékkal elmaradt a 2019-es koronavírus előtti szinttől – olvasható a Bloomberg hasábjain.
A kiemelt kép illusztráció. (Forrás: MTI/Koszticsák Szilárd)