Aktuális

Vonatok helyett pótlóbuszok közlekednek három napig egy szakaszon

A mentők Karácsony biciklisávjait, az autóklub a Lánchíd autómentességét kritizálta

A Magyar Autóklub fenntartja eddigi álláspontját, és nem támogatja a személyautó-forgalom teljes kizárását a Lánchídról – erről a szervezet szakjogásza beszélt a Magyar Nemzetnek, cáfolva a főpolgármester kijelentéseit. Karácsony Gergely a felújított Lánchíd átadásán jelentette ki, hogy nincs olyan szakmai szervezet, még a Magyar Autóklub sem, amely visszaállította volna a Lánchíd felújítás előtti forgalmi rendjét. Az autóklub szerint a Lánchíd forgalmi rendjének kialakításához szakmai pályázatot kellene kiírni.

A szelíd közlekedésnek biztosítunk lehetőséget a Lánchídon – így fogalmazta meg Karácsony Gergely a Lánchíd átadó ünnepségén, hogy mostantól a főváros kitiltja az autósokat Budapest egyik központi átkelőhelyéről. A Lánchidat néhány hónapja csak a gyalogosok, a kerékpárosok, a buszok és a taxisok használhatják. A döntést Karácsony Gergely a budapesti lakógyűlésnek nevezett kérdőív eredményével indokolta.

Vagyis egy olyan kutatáséval, amelyről még a kormánykritikus portálok is megjegyezték, hogy bár már a 14 év fölötti budapestiek is részt vehettek rajta,

a kibővített válaszadói körnek is mindössze csak a 9 százaléka töltötte ki.

A Lánchíd autómentes forgalmi rendjével még ennek a kis számú válaszadónak is csak a 80 százaléka értett egyet, ami a Telex szerint a budapesti lakcímmel rendelkezők 8 százalékát sem éri el.

Karácsony Gergely a Lánchíd átadásán mégis kijelentette: nincs olyan szakmai szervezet – szerinte még a Magyar Autóklub sem –, amely visszaállította volna a Lánchíd felújítás előtti forgalmi rendjét.

Kapcsolódó tartalom

A minden elemében manipulatív lakógyűlés döntését nem tartjuk legitimnek egy szigorúan szakmai, közlekedésszervezési kérdésben” – Karácsony Gergely állításával ellentétben viszont ezt nyilatkozta a Magyar Autóklub jogi és érdekvédelmi bizottságának alelnöke a Magyar Nemzetnek pénteken.

Gyulainé Tóth Zsuzsa közlekedési szakjogász hangsúlyozta: a Lánchíd forgalmi rendjének kialakításához nyilvános építészeti-közlekedési tervpályázat meghirdetésére lett volna szükség. A Lánchíd kiesésével ugyanis

Buda és Pest belvárosa három kilométer hosszúságban van elvágva egymástól, miközben a kívánatos hídtávolság 600–800 méter.

Karácsony Gergely és a főváros baloldali vezetése a kezdetektől fogva egy sor olyan döntést hozott, amelyek jelentősen megnehezítik az autós közlekedést. A főpolgármester egyik első intézkedése az volt, hogy kerékpársávokat festetett fel Budapest főbb útvonalaira, amitől a belváros közlekedése szinte azonnal összeomlott.

Kapcsolódó tartalom

Július óta a biciklisávok az Üllői úton is állandósultak. Ezeket Budapest vezetése az aszfaltba fúrt oszlopokkal különítette el.

Az Üllői úti karók azonban ezúttal nem csak az autózók életét keserítették meg: az Országos Mentőszolgálat arra hívta fel a figyelmet, hogy

a rögzített oszlopok miatt a betegekhez és a bajban lévőkhöz érkező mentőautóknak rendkívül nehéz gyorsan haladni a környéken, megállni pedig szinte lehetetlen.

Karácsony Gergely helyettese, Balogh Samu válaszul hétfőn burkoltan politikai elfogultsággal vádolta az Országos Mentőszolgálatot, bár azt megjegyezte – utólag ugyan –, egyeztetést kezdeményeznek a mentősökkel.

Kapcsolódó tartalom

Az Országos Mentőszolgálathoz csak a fővárosból naponta mintegy ezer hívás érkezik, ennek jó része közvetlen életveszélyes helyzetből – fogalmazott Győrfi Pál a Kossuth Rádióban pénteken.

Az OMSZ szóvivője hangsúlyozta: a kerékpárosok védelme közös cél, ám nem járhat a mentősök életmentő munkájának akadályozásával. Hozzátette: bíznak a főváros belátásában, és a mielőbbi jó megoldás megtalálásában, hiszen

ha a Karácsony Gergely-féle oszlopok már nyáron fennakadást okoznak, szeptembertől a helyzet tarthatatlanná válik.

Kiemelt kép: Karácsony Gergely fõpolgármester beszédet mond a felújított Lánchíd átadásán a híd budai hídfõjénél 2023. augusztus 4-én. Mögötte Walter Katalin, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezérigazgatója (b2) és Csohány András, a kivitelező A-Híd Zrt. vezérigazgatója (b3) (Fotó: MTI/Szigetváry Zsolt).

Ajánljuk még