logo

Műsorújság

×
Kövessen minket Facebook-on is!

Már követem az oldalt!

Gulyás Gergely: A szankciók „eredményeként” megszűnik az üzemanyagárstop

| Szerző: hirado.hu
A kőolajszankció életbe lépése az elmúlt napokban mindenki által megtapasztalható módon zavarokat okozott Magyarország üzemanyag-ellátásában. A kormány a Mol javaslatára az üzemanyagárstopot megszünteti – jelentette be Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter Hernédi Zsolt, a Mol elnök-vezérigazgatójával együtt tartott sajtótájékoztatón.

Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter elmondta: A hétfőn életbe lépett olajembargó és az ezzel kapcsolatos uniós szankciók zavarokat okoznak Magyarország ellátásában, hiába küzdött hősiesen a magyar kormány.

„Bekövetkezett az, amitől tartottunk”

– fogalmazott. A Mol tegnap levélben tájékoztatta az energiaügyi minisztert, hogy import nélkül nem képes ellátni az orszég üzemanyagellátását.

„A brüsszeli szankciók eredménye az, hogy a 480 forintos benzinárat már nem tudjuk az ország benzinkútjain a magyar családoknak a továbbiakban biztosítani.

A kőolajszankciók hatályba lépése után két nappal ezért a kormány a Mol javaslatát megfogadva a benzinárstopot megszünteti” – jelentette be Gulyás Gergely.

A kormány felkéri a Mol-t, hogy akár a drágább brent típusú olaj beszerzésével is biztosítsa az ország üzemanyagellátását.

Hernádi Zsolt, a MOL elnök-vezérigazgatója ismertette, hogy utoljára több évtizede láttak ekkora sorokat a töltőállomásokon.

A kutak negyedében nem volt elérhető üzemanyag egyáltalán, sem hatósági, sem piaci áron. A Mol fennállása óta ilyen nem történt.

Idén eddig 2,2 milliárd liter üzemanyagot értékesítettek, míg tavaly 1,5 milliárdot.

Az elmúlt héten 50 millió liter fogyott, ez 60 százalékkal haladja meg a tavalyi forgalmat. A benzin tekintetében az elmúlt napok forgalma közel duplája volt a 2021-esnek és két és félszerese a 2020-asnak. Az elmúlt hét napban 2,2 millió vásárlót szolgáltak ki.

A viszonteladói szolgáltatásokban példátlan korlátozásokat kellett bevezetni, beindult egyfajta pánik, de elmentünk a falig – mondta Hernádi. „A Mol eddig bírta. Nem tudtunk mást csinálni, hogy az ellátást biztosítani tudjuk az országban, jeleznünk kellett a kormánynak, hogy mi a továbbiakban már nem tudjuk biztosítani az ellátást, ha minden változatlan marad” – fogalmazott.

A hatósági áras rendszer több mint egy éve állt fenn, nehéz hónapok vannak mögöttünk és a Mol nem tud többet teljesíteni. Továbbá gőzerővel folyik a finomító helyreállítása is. A hiányzó áru nagy részét Szlovákiából hozták be, ami minden negyedik litert jelent, ennél többet viszont nem lehet áthozni.

Az árstop szerepe világos volt: amikor megnőttek az energiaárak és a brüsszeli szankciók rátettek még egy lapáttal, nem lehetett ráengedni az emberekre a drasztikusan megnőtt árakat.

Két hónap múlva újabb kritikus ponthoz fogunk érkezni: a brüsszeli szankciók késleltetett hatása és az újabban életbe lépő szankciók új helyzetet teremtenek majd. Február 5-e után hiányozni fog 10 százaléknyi dízel az európai piacról. Arra kell felkészülnünk, hogy a brüsszeli intézkedések idején a kereslet és a kínálat egyensúlyban legyen Magyarországon.

Nem szabad elfeledkezni a Barátság kőolajvezetékről sem, amely már korábban megsérült, és ha ott fennakadás van, akkor alternatív megoldásokkal kell készülnünk. Újra kell töltenünk a készleteinket és elő kell készíteni az alternatív beszerzési lehetőségeket.

Ma kell lépni ahhoz, hogy egy stabil, importtal megtámogatott üzemanyagpiac legyen jövre Magyarországon.

„Nem jó, hogyha drága valami, ezt pontosan tudjuk mindannyian. Annál csak egy dolog sokkal rosszabb: ha nincs valami

– fogalmazott. A Mol lépései a káosz csitítását célozzák és a felkészülést készítik elő.

Újságírói kérdésre Hernádi Zsolt ismertette, hogy ha a pánikvásárlás megszűnik, akkor viszonylag gyorsan rendeződnek a tankolás körüli fennakadások, a stabil állapothoz azonban két-három hónapra még szükség van.

Újságírói kérdésre rögzítették: az ársapka kivezetése, az új szabályozás azonnali hatállyal, így 23 órától már hatályba lép.

Az üzemanyagárakról Hernádi Zsolt elmondta, hogy a benzin 641 forint, a dízel 699 forint.

Újságírói kérdésre válaszolva Hernádi Zsolt elnök-vezérigazgató kifejtette: a kormány a stratégiai készlethez nyúlt, hogy a nyári időszakot átvészeljék és a feszített helyzet ellenére végig biztosított is volt az ellátás. Hernádi Zsolt elmondta: A szankciók miatt szűnik meg az ársapka, hiszen a szankciók miatt lett bevezetve. A szankciók miatt fenntarthatatlanná vált az üzemanyagellátás és az európai hiány a feszültséget tovább fogja gerjeszteni. Az ársapka jelenleg már inkább diszfunkcionál és az európai energiapiacnak is mérhetetlen károkat okoznak a szankciók.

Gulyás Gergely kifejtette, hogy az ársapkák bevezetésekor is azt hangsúlyozták, hogy a piaci árakba való beavatkozás egy végső fegyver. Ez a helyzet azért alakult ki, mert az EU így reagált az orosz agresszióra, de az hogy ennyire tartósan fennmaradt ez az állapot, egyértelműen a szankcióknak és az orosz agressziónak tudható be. Az ársapka kivezetése miatt az infláció emelkedésével is számolt a kormány, többféle számítás is létezik.

Hernádi Zsolt arról is beszélt, hogy a piac normalizálódni fog a karácsonyi időszakra, fennakadások elképzelhetőek, de olyan helyzet, mint ami az elmúlt napokban fennállt, nemtörténik meg újra. A hangsúly a februári időszakra való felkészülésen van.

Gulyás Gergely a további ársapkákról szólva elmondta, hogy az intézkedésnek addig van értelme, amíg nem okoz áruhiányt. Elszigetelt esetekben előfordulhat, de általánosan nem.

A HírTV kérdésére válaszolva Hernádi Zsolt úgy fogalmazott: mindent megtesznek annak érdekében, hogy hasonló helyzet ne állhasson elő, ne legyen sokkszerű vásárlási kényszer, ennek oka ma éjjel megszűnik. Másfél-két hónapon belül mindenhol normalizálódni fog a helyzet. A piac szabályai az árstop kivezetésével újra érvényesülhetnek és ez ugrásszerű javulást fog okozni, de a teljes stabilitás elérése két hónapon belül lehetséges.

Az Index arról érdeklődött, hogy az üzemanyaghiány kicsúcsosodása miért pont most történt. Gulyás Gergely elmondta, hogy a nyáron és az elmúlt hetekben is azt hangsúlyozták, hogy az ellátásbiztonság prioritás volt mindig. „Szívünk szerint fenntartanánk a végtelenségig”, de ha nincs készlet, akkor hiába van hatósági ár. Akiknek az autó munkaeszköz, minden bizonnyal nehézséget fog jelenteni, de a kormány kész tárgyalni az érintettekkel és szeretnének mindenkinek segítséget nyújtani.

Hernádi Zsolt a MOL veszteségeit firtató kérdésre azt felelte, hogy nagy veszteség volt, de nagy öröm, hogy az árstop ilyen sokáig fennmaradhatott. Azonban a kérdés nem a MOL-ról, hanem az ellátásbiztonságról szól és a vállalat dolga, hogy ebben az ügyben jelezze a kormány felé, ha problémák vannak. A kisbenzinkutaknak való szállítás folyamatosan zajlik, de ők elsősorban nem a MOL-tól, hanem más partnerektől szerezték be a készleteiket. A vállalatnak nem ez volt a legnehezebb éve, hiszen az olajiparban mindig kiszámíthatatlanok voltak az árak, bár ez a szint most jóval magasabban van, mint kellene az uniós szankciók és a német hozzáállás miatt az Északi Áramlat 2 üzembe helyezése kapcsán.

Az RTL a kormányt felelősségét firtató kérdésére Gulyás Gergely elmondta:

Mindenki mérlegre tudja tenni, hogy az elmúlt 13 hónap hatósági ára és az elmúlt napokban tapasztalt kellemetlenségek közül melyik nyom többet a latban. A miniszter rámutatott, hogy az olajembargó hatása azért tűnik ennyire gyorsnak, mert 13 hónapon át fix áron volt üzemanyag Magyarországon, míg a környező országok egyikében sem volt ilyen intézkedés.

Az ársapka válasz volt az elhibázott szankciókra és az orosz agresszióra, amelyek az egekbe lökték az energia árát. A stratégiai készletek visszapótlása folyamatos, több hónapra elegendő. Hangsúlyozta: Ez nem a MOL készleteire vonatkozik, hanem a stratégiai tartalékokra. Az RTL munkatársa Matolcsy György szavai kapcsán is érdeklődött, Gulyás Gergely szerint itt egy gazdaságpolitikai vitáról van szó, semmi többről.

A televízió munkatársa szó szerint ugyanazt a kérdést tette fel, amit a HVG újságírója, így a miniszter ugyanazt felelte: Gulyás a további ársapkákról elmondta, hogy az intézkedésnek addig van értelme, amíg nem okoz áruhiányt.

A Magyar Nemzet kérdésére Hernádi Zsolt úgy fogalmazott: A mostani intézkedés elégséges a februári helyzetre való felkészülésre és a brüsszeli szankciók kivédésére. Magyarország a legerősebben képviselte azt az álláspontot, hogy ha már Brüsszel ilyen szankciókat akar bevezetni, akkor vegye figyelembe a térség örökölt infrastruktúráját, ami Szlovákiát és Csehországot is érinti, hiszen ők is a Barátság 2 vezetéken keresztül kapnak olajat. Ahhoz, hogy ezt kiválthassák, szükség van Horvátország segítségére az adriai vezeték bővítésére.


 

Ajánljuk még