logo

Műsorújság

×
Kövessen minket Facebook-on is!

Már követem az oldalt!

Hortay Olivér az olajembargóról: Magyarország helyzete a mentesség miatt kedvező, de a negatív hatások begyűrűzhetnek

Életbe lépett az olajembargó és az olajársapka. Néhány napon belül kiderül, hogy ennek hatására lesz-e elég olaj Európában. Bár a piac egyelőre kivár, elemzők szerint a brüsszeli szankciók áremelkedéshez és ellátási zavarokhoz vezethetnek. Miközben már az is látszik, hogy Moszkva felkészült a szankciók hatásainak enyhítésére, ugyanis mintegy száz olajtanker várakozik a kikötőiben arra, hogy olyan országokba szállítsa a nyersanyagot, amelyek nem vezettek be embargót vagy ársapkát – számolt be az M1 Híradó.

Az olajembargó hatásait nagyon nehéz előre jelezni, ugyanis példátlan mértékű beavatkozásról van szó. Az unió lényegében lemondott a felhasználásának egynegyedét jelentő orosz olajról – mondta Hortay Olivér, a Századvég energia- és klímapolitikai üzletágvezetője az M1 Híradójában.

Magyarország helyzete annyiban kedvező, hogy mentességet harcolt ki magának, ezért a továbbiakban is vásárolhat orosz olajat a csővezetékeken,

de az európai hatások begyűrűzhetnek.

A benzinárstop veszélybe is kerülhet ezen körülmények miatt. Megemelkednek a szállítási költségek, logisztikai problémák lépnek fel, és drágábban tudnak olajat vásárolni Európában, mint eddig – közölte Hortay Olivér.

Ursula von der Leyen szerint az ársapka Oroszországnak árt,

„Az ársapkának három célja van. Először is megerősíti a szankcióinkat. Másrészt tovább csökkenti Oroszország bevételeit, harmadrészről pedig stabilizálja a globális energiapiacot” – mondta vasárnap Ursula von der Leyen egy nappal az orosz olajra vonatkozó embargó és ársapka bevezetése előtt.

Az Európai Bizottság elnöke továbbra is azt állítja: az ársapka Oroszországnak árt, miközben stabilizálja az energiapiacot.

Az olajembargó és az olajársapka várhatóan további áremelkedéshez vezet – hívrta fel a figyelmet Hortay Olivér korábban a Kossuth Rádióban. Az elemző szerint az orosz olajat csak drágább alternatív forrásokból lehet pótolni, és az sem biztos, hogy megfelelő mennyiségben.

„Jelenleg is az orosz nyersolajnál a világpiaci árak 40-50 százalékkal magasabbak, tehát azok a szereplők, akik korábban orosz nyersolajat vásároltak, most jóval drágábban juthatnak olajhoz, és ez az egész Európai Uniót érinti” – fogalmazott.

Kapcsolódó tartalom

Kritikusak lesznek a következő napok, és nemcsak az árak, hanem az ellátás miatt is – mondta Tóth Gergely az M1-en. A Nemzeti Közszolgálati Egyetem tudományos munkatársa szerint könnyen előfordulhat, hogy a mostaninál is nagyobb kőolajhiány alakulhat ki a piacon, aminek a vesztese Európa lehet.

„Még nagyobb hiány alakulhat ki a piacon olajból, hiszen az OPEC, a nagy kőolaj-kitermelő országok csoportja gyakorlatilag egy hónappal ezelőtt napi kétmillió hordóval csökkentette a kitermelendő mennyiséget, ami egy jelentős számnak nevezhető. Tehát lehet, hogy ezzel a szankciós politikával most az európai térség kerülhet a legnehezebb helyzetbe a világon” – hangsúlyozta a szakértő.

Kapcsolódó tartalom

Az Origo ír arról, hogy a brüsszeli olajszankcióknak súlyos gazdasági következményei lesznek az Európai Unióban, ugyanis amellett, hogy hiányhoz vezetnek, az árak is emelkedni fognak. A portál szerint ez Magyarországra is begyűrűzik, vagyis a hozzánk érkező üzemanyag import is drágább és nehézkesebb lesz.

Bár Magyarország mentességet harcolt ki az embargó alól, nem tudni, hogy Brüsszel mikor vonhatja vissza ezeket – figyelmeztetett Sebestyén Géza kutató az M1-en.

„A másik, ami szintén nagyon fontos, az az, hogyha uniós szinten hiány lesz gázból vagy olajból annak hatásai be fognak gyűrűzni Magyarországra is…” – mondta a kutató.

Szakértők szerint Oroszországot nem fogják komolyan megviselni az újabb korlátozások, ugyanis Moszkva már felkészült az olajembargó és az ársapka hatásainak csökkentésére. A Mandiner írt arról, hogy a Kreml egy több mint száz tartályhajóból álló flottát gyűjtött össze közvetítőkön keresztül, amivel ki tudja játszani a nyugati szankciókat. Vagyis zavartalanul szállít olajat például Indiába és Kínába.

Kapcsolódó tartalom

Ajánljuk még