Megszokott életét éli a százhalombattai Dunai Finomító, jönnek és mennek a tartálykocsik. Ez azt jelenti, hogy működik a Barátság II olajvezeték, folyamatosan érkezik az urali típusú nyersanyag. És ez várhatóan így lesz a jövő héten is, amikor életbe lép a hatodik szankciós csomag, ami megtiltja a nyersolaj és egyes kőolajtermékek behozatalát Oroszországból az Európai Unióba, de átmeneti kivételt biztosít a csővezetéken érkező kőolaj esetében azoknak az uniós tagállamoknak, amelyek földrajzi helyzetük miatt nem rendelkeznek más lehetőségekkel. Így Magyarország, Szlovákia és Csehország is mentesül a behozatali tilalom alól.
„Valószínűsíthető, hogy jelentősen átalakítja a globális energiaellátást” – ezt mondta az olajembargóról a Századvég energetikai és klímapolitikai üzletágvezetője az M1-en. Hortay Olivér szerint kérdés, Brüsszel képes lesz-e pótolni a kieső mennyiséget, hiszen korábban az unió éves kőolajszükségletének a negyedét Oroszország szállította. Illetve az is kérdés, ha sikerül is pótolni, milyen áron. Ráadásul a Kreml bejelentette, ha Brüsszelben elfogadják az energiaársapkát, akkor leállítja az olajszállítás mellett a gázszállításokat is. A szakértő arról is beszélt, hogy Magyarország átmeneti mentességet kapott ugyan, de ezt később Brüsszelben megváltoztathatják.
„Valóban egy folyamatos veszély Magyarország esetében. Átmeneti mentességet kaptunk ez igaz, ezt az átmeneti mentességet nem kötötték határidőhöz. Úgyhogy az olajembargó esetében is és vélhetően az olajársapka esetében is az a helyzet áll fenn, amit egyébként más energetikai szankcióban is láthatunk, hogy egy folyamatos küzdelem áll elő, ahol hétről hétre Magyarországnak meg kell hogy védje a saját pozícióját és a saját álláspontját” – fogalmazott Hortay Olivér.
Az olajembargó december 5-én lép életbe, aminek azért is van jelentősége, mert egy nappal korábban az orosz miniszterelnök-helyettes találkozik Szaúd-Arábia energiaügyi miniszterével, és szakértők szerint könnyen előfordulhat, hogy a két állam és később a nagyobb olajkitermelő országok is összehangolják stratégiájukat.
Mivel az amerikai készletek is kimerülőben vannak, több ottani elemző is felveti, hogy exportkorlátozásokat kellene bevezetni. Mindezek még nehezebb helyzetbe hozhatják az Európai Uniót.
„Aggasztó hírek vannak, részben hatályba lépnek a szankciók december 5-vel, részben pedig azt látjuk, hogy a Mol százhalombattai gyárában is vannak olyan meghibásodások, amik a finomítói tevékenységet mérséklik.” Erről már a Miniszterelnökséget vezető miniszter, Gulyás Gergely beszélt a Kormányinfón annak kapcsán, hogy tarható-e az üzemanyagárstop.
Elmondta: valójában ez a Molon múlik, vagyis, hogy az olajtársaság, képes-e Magyarország üzemanyag-ellátását garantálni.
Magyarország annak köszönhetően tudta eddig is az ársapkát bevezetni a dízelre és a benzinre, mert a Mol döntően képes volt előállítani a szükséges mennyiségű üzemanyagot. Ha importból kell behozni, akkor az import ára lényegesen drágább. Tehát, az a kérdés, meddig tudjuk biztosítani az ország benzin- és dízelellátását. Ha a Mol erre képes, akkor nem kell változtatni, hogy ha olyan körülmények állnak be, beleértve a december 5-én hatályba lépő szankciókat is, hogy nincs elegendő benzin és gázolaj, akkor kell lépni – mondta Gulyás Gergely.
Az üzemanyagárstop eredetileg az év végéig marad hatályban.