logo

Műsorújság

×
Kövessen minket Facebook-on is!

Már követem az oldalt!

Jogerősen elbukott a MÚOSZ politikai támadása

| Szerző: hirado.hu
Elbukott az a pernek álcázott politikai támadás, amelyet a magát függetlennek mondó Magyar Újságírók Országos Szövetsége indított a közmédiával szemben.

A Hatvani Járásbíróság ítélete már korábban jogszerűnek ítélte, hogy az MTI OS nem továbbítja a médiumoknak a MÚOSZ azon közleményeit, amelyek a közmédia jó hírnévhez fűződő jogait és üzleti érdekeit sértik. A baloldalhoz ezer szálon kötődő, botrányokat sem nélkülöző szervezetnek lehetőségében állt ugyan fellebbezni, de nem élt vele, az ítélet így jogerőre emelkedett: a bíróság a közmédiának adott igazat.

A magát függetlennek nevező szervezetről érdemes tudni, hogy szereti magát az 1896-ban alakult Budapesti Újságírók Egyesülete utódjának beállítani, de újjászervezésük 1945-re datálódik és a diktatúrában élte fénykorát, mint az állampárt és a KGB elsőszámú hírszerzési forrása. A MÚOSZ vezető pozícióiba hátszél nélkül bekerülni gyakorlatilag lehetetlen volt és a kádergarnitúra a rendszerváltást is könnyedén átvészelhette a szervezeten belül.

Ennek egyik ékes bizonyítéka a 2000-es évek eleji, Teller-levélként elhíresült botrány, amikor a néhány nappal korábban elhunyt Teller Edének hazudott levelet jelentetett meg a Népszabadság annak érekében, hogy a Fidesz megítélésének ártsanak. A történet pikantériája, hogy miután kiderült a hamisítás, a részben az MSZP által birtokolt baloldali lap akkori főszerkesztője, Eötvös Pál a MÚOSZ „megrovásában” részesült, majd a szervezet egy évvel később ugyanezt az Eötvöst elnökévé választotta.

A „független” MÚOSZ elnökségében alelnökként jelenleg is ott ül az egykor a Klubrádiónál és a 168 óránál edződő Vicsek Ferenc, aki a közelmúltban azzal került be a hírekbe, hogy a nyári, hivatalosan zártkapus, de gyerekeknek a helyszínen megtekinthető magyar-angol mérkőzéssel kapcsolatban azt írta, hogy „az MLSZ túljárt a FIFA eszén, rasszista fiatalkorúakkal töltötte meg a Puskás Arénát, ha már a rasszista felnőtteket kitiltották.”

De találunk az elnökségi tagok között a baloldalhoz húzó Magyar Hang-újságírót, egykori moszkvai tudósítót, a Magyar Néphadsereg központi lapjának volt főszerkesztőjét és a 2021-ig elnök, egyébként népszavás Hargitai Miklóst, aki támadta és kigúnyolta Müller Cecília országos tiszti főorvost. Az se lehet nagyon meglepő, hogy konzervatív újságíróként bármilyen MÚOSZ-díj megkapására legfeljebb akkora esély van, mint hogy Katar megnyeri a foci vb-t.

A baloldali kánont erősítő teljesítményeket viszont előszeretettel jutalmazza a szervezet. Épp két éve, hogy a MÚOSZ egy vallásgyalázó karikatúrát díjazott. Azt az ízlésesnek nem nevezhető, Pápai Gábor által készített népszavás művet választották a szakma 2020-as évi legjobbjának, amely Müller Cecíliát ábrázolja a megfeszített Jézus mellett, a következő szavakat adva a tisztifőorvos szájába: „Alapbetegsége függőséget okozott.” Csak emlékeztetőül: a díj odaítélésének pillanatában egészen véletlenül pont a Népszavát erősítő Hargitai volt a MÚOSZ elnöke.

Szintén emlékezetes a szervezet néhány évvel ezelőtti botránya, amikor szabálytalanul hívták össze tisztújító küldöttgyűlésüket, és emiatt őket elmarasztaló, jogerős ítélet született. A küldöttgyűlésen hozott valamennyi határozatot a bíróság megsemmisítette.

A bíróság tehát akkor sem és most sem adott igazat a MÚOSZ-nak, hiszen az ítélet szerint mind a Polgári Törvénykönyvnek, mind a médiatörvénynek megfelel a közszolgálati médiaszolgáltató tevékenysége akkor, amikor a saját érdekeinek, jó hírének, üzleti érdekeinek védelme érdekében szerződésben rögzített megtagadási jogát gyakorolja.

A Hatvani Járásbíróság októberi, elsőfokú ítélete után a MÚOSZ-nak meg kellett fizetni a Duna Médiaszolgáltató számára a 285.750 forintos perköltséget. Ekkor lehetőségük nyílt arra, hogy 15 napon belül fellebbezést nyújtsanak be.

A szavakon és nyilatkozatokon kívül azonban másra nem futotta a Magyar Újságírók Szövetségétől. Nem éltek a fellebbezéshez való jogukkal, az erre rendelkezésre álló időkeret pedig letelt. Az ítélet így most már jogerős: a közmédia megnyerte a pert a MÚOSZ-szal szemben.

Ajánljuk még