„A jövő most sötétebbnek tűnik, mint korábban: háború, energiaválság, a gazdasági válság fenyegetése nehezíti a vasút reneszánszát. De ahogy a Covid-világjárvány se írta fölül, ezek sem fogják áthúzni azt az állítást, hogy a vasúté a jövő, mint a legfenntarthatóbb és leghatékonyabb földi közlekedési módé” – írta Facebook-bejegyzésében Vitézy Dávid, aki kedden megnyitotta a 14. Magyar Vasút 2022 konferenciát. A közlekedésért felelős államtitkár felhívta a figyelmet, hogy a vasúti szállítás részaránya jelenleg stagnál, inkább egy pici visszaesési tendencia érzékelhető, és ezt szerinte meg kell fordítani. A szakember emlékeztetett: a közúti fuvarozásban napokon belül lesz egy útdíjemelés, a vasúti hálózat-hozzáférési díj esetében pedig annak csökkentésére dolgoztak ki javaslatot, ami körülbelül negyvenszázalékos könnyítés lenne, a bevezetéshez még EU-s engedélyre várnak.
Szerencsére vannak már kedvező tapasztalataink a személyszállításban: ahol korszerűsítettük a pályát, növeltük a sebességet, villamosítottunk, sűrítettük a menetrendet, javítottunk a járművek színvonalán, ott igenis növekszik az utasszám. Jó példa az esztergomi vonal, a balatoni vonalak, noha utóbbi esetben az északi parton még csak Fürednél tart a villamosítás. Pár éve ez elképzelhetetlen lett volna, de az adatokból az látszik, hogy a legforgalmasabb idei nyári hétvégéken már ugyanannyian utaztak vonattal a tóhoz, mint autóval. Az is kiderül ezekből a példákból, hogy sokszor kishitűek vagyunk: a friss infrastruktúra-fejlesztések kapacitástöbblete hamar elfogy, lassan újabb kapacitásokra lenne szükség ezeken a helyeken, a leginkább optimista prognózisoknál is jobban nő az utasforgalom a fejlesztett vonalakon, a jövő fejlesztéseit is így kell ezért terveznünk
– írta az államtitkár.
Vasútba fektet az állam, jöhetnek az új vonatok – írta a Magyar Vasút 2022 konferenciáról szóló tudósításában a Vg.hu. A portál beszámolója szerint az eseményen elhangzott: a magyarországi környezetvédelmi célok csak akkor valósíthatók meg, ha a vasút a jelenleginél nagyobb piaci részesedéshez jut, de az ehhez szükséges átalakulás hosszú folyamat. Mosóczi László, a Hungrail Magyar Vasúti Egyesület elnöke a személyszállításban a szolgáltatásfejlesztést nevezte kulcsszónak. Ehhez nélkülözhetetlen a hazai járműgyártás fellendítése – tette hozzá. Az utóbbi időszak eredményei között említette, hogy a teherszállításban az állam már évi 6,4 milliárd forintot fordít az úgynevezett egyeskocsi-támogatásra, a szakma és az egyesület pedig összefogott a rendkívül magas vontatási energia csökkentése érdekében is. Már a kormány előtt van az a javaslat, amely révén – az uniós jóváhagyását követően – harmadával csökkenhet a vontatási energia díja.
Ahol megjelenik a vasút, ott megjelennek az utasok is
Vitézy Dávid a konferencián arról is beszélt, hogy a magyar állam 2010 és 2022 között 1977 milliárd forintot fordított a hazai autópálya fejlesztésére – vidéki nagyvárosok elérésére és az országhatárok megközelítésére –, míg a vasútra 1459 milliárdot. A kormány elképzelései szerint ezek az arányok változni fognak. A tapasztalat ugyanis az, hogy ahol megjelenik a vasút, ott megjelennek az utasok is.
Nem hagyja veszni a kormány a tervezett beruházásokat. Amit felfüggesztettek, az is megvalósul
– hangsúlyozta az államtitkár.
Ez egyben alátámasztja a budapesti agglomerációs stratégia helyességét is, ám még továbbra is sok az egyvágányos szakasz, és még nagyobb figyelmet kell fordítani a napi és a heti ingázók igényeinek kiszolgálására
– tette hozzá.
Vitézy Dávid kiemelte: az áruszállításban a cél a hazai ipar bekötése a hálózatba, az egyeskocsi-szolgáltatások kibővítése, a bel- és a külföldi megbízások becsábítása, és együttműködni a konténerterminálok fejlesztésében. Az ukrajnai háború miatt új figyelem irányul a záhonyi átrakókörzetre. Német mintára várhatóan Magyarországon is készül egy több évre szóló, országos, ütemes menetrend. Öt-tíz év múlva a VKP Kft. kibővítésével létrejött országos közlekedésszervező már csak olyan menetvonalat ajánl ki, amely teljesíthető, és olyan igényt fogad be, amely beleillik az ütemes menetrendi stratégiába.
Akár vonattal is taxizhatunk a jövőben
A szaktárca a közszolgáltatásra háztól házig való eljutásként kíván tekinteni, ám hiába gyors a vonat már számos vonalon, ha a jelenlegi utasigényre – kistelepülésig, strandig vagy akár étteremig való eljutásra – a Volán ötven éve kialakított hálózatszerkezete nincs felkészülve, ezért készítenek egy arra vonatkozó javaslatot, hogy váljon a rendszer részévé az igényvezérelt közlekedési mód, úgy, mint a taxik esetében is – jelentette ki az államtitkár.
Kiemelt kép: MTI/Máthé Zoltán