logo

Műsorújság

×
Kövessen minket Facebook-on is!

Már követem az oldalt!

„Régi motoros voltam, hat kilót vittem haza” – Futárélet katával és nélküle

| Szerző: Masszi-Rigó Tamás, Szabó Tamás
Az ételrendelési multinacionális cégek és az ételkiszállítók eddigi idilli kapcsolata már korántsem mondható zökkenőmentesnek. A futárok fellépése a katatörvény módosítása ellen kifulladni látszik, a figyelmük pedig most azok felé irányul, akiket eddig a lehető legnagyobb profithoz juttattak, mint utólag kiderült, minimális megbecsülésért cserébe.
Fotó: Horváth Péter Gyula/hirado.hu

Az étteremösszesítő multik és a nekik alvállalkozóként dolgozó futárok viszonya zavartalanul alakult a milliárdos árbevételek és a magas, viszonylag stabilnak mondható bérezés medrében. Az új, bújtatott foglalkoztatást kiszűrő katatörvény-módosítás azonban komolyan felbőszítette a több mint félmilliós gázsihoz szokott ételkiszállítókat, akik első felindulásból a kormányra zúdították dühüket.

Most azonban, amikor a vörös köd elülni látszik, már a Woltnak és a Foodpandának van aggódnivalója, mivel az eddig járulékok nélkül is elégedett „alkalmazottak” látszólag joggal kopogtatnak az ajtajukon.

Hogy jutott el idáig a multik és alvállalkozóik kapcsolata? Annak érdekében, hogy az ügy mélyére áshassunk, megkérdeztük az ételkiszállítás kihagyhatatlan szereplőjét, magát a futárt. Elsősorban arra voltunk kíváncsiak, mennyire kell megszakadni a sokat emlegetett „álomfizetésért”.

„Anno volt, hogy megnyertem a motoros futárok versenyét, amiért bónuszt is kaptam. Természetesen ezért hajtani kellett. Amennyiben gyors vagy és jól teljesítesz, akkor a címkiosztást kezelő algoritmus egy idő után hosszabb címekkel hálálja meg a fáradtságos munkát” – árulta el a hirado.hu-nak egy a névtelenségét kérő futár. Elmondása szerint a hosszú címeket általában motoros futár vitte.

„Rövid időn belül már régi motorosnak számítottam. Kivártam, amíg jött egy 4–5 kilométeres cím, majd megvártam, amíg bead a rendszer még kettőt. Ezzel a három kiszállítással kb. 40 perc alatt megkerestem 4–5 ezer forintot. Ha ebből a hármas pakkból össze tudtam szedni 10–15-öt, akkor azzal átlagban megvolt a napi 40 ezer forint bevételem.”

A kemény munka gyümölcse

„Számomra fontos volt a család, barátok, szórakozás, hogy legyen életem a futárkodás mellett. Napi 8-10 órában mentem ki, heti négyszer vagy ötször. Egy idő után annak érdekében, hogy a hétvégéim szabadok legyenek, hétfőtől péntekig dolgoztam, és akkor tettem le a motort, amikor elértem a napi 40 ezer forintos célkitűzést.

Ez havonta 800 ezer forint bevételt jelentett számomra, de ezért a pénzért nagyon keményen meg kellett dolgozni.

Ismerek olyan futárokat is, akik a hónap minden napján 12 órát dolgoznak. Ők meg tudnak keresni havi egymillió forintot vagy akár annál is többet, nyilván nekik semmi szabadidejük nincs.”

A Woltnál két és fél évig dolgozó futár azt is elmondta, hogy a kényelmes verzió, amit motorral meg lehet keresni, nagyjából 500 és 700 ezer forint között van, ebből viszont még lejönnek a költségek.

„A cégnél eltöltött idő alatt stabilan megkerestem a havi hat kilót. Ebből lejön az üzemanyag, 30–40 ezer forint, volt egy balesetbiztosításom, ez havi 7900 forint kiadást jelentett. Ezenkívül fizettem a katát, ami fixen 50 ezer forint volt. A pénzből nagyjából csak a munka miatt lejön 100 ezer forint, és akkor még nem fizettem albérletet, nem ettem semmit és nem szórakoztam.”

Igazságos bérezés vs. balkáni üzletpolitika

Elmondása szerint a cégnél mindenki időben megkapta a pénzét, a fizetésekkel sosem volt gond. Az utóbbi időben viszont egyre több az olyan eset, amikor a futárnak már oda kell figyelnie, nehogy átverjék a palánkon.

„Abban az esetben, ha nem találod a vevőt, vagy sokat kell rá várnod, a cég ezer forint kompenzációt fizet. Régen a futár számláján szinte azonnal jóváírták ezt az összeget, most már nagyon sok esetben meg sem kapod ezt a pénzt” – mesélte a futár felháborodva.

A Woltnál nem olyan régen bevezettek egy új szolgáltatást, Wolt Market néven, amely online bevásárlás lehetőségét kínálja a vevőknek. Mivel itt lényegesen megnövekedhet a kiszállítandó termék mennyisége, a futárok számára eleinte kilogrammonkénti kompenzációt biztosított a cég.

„Ezzel szinte mindig sunnyogtak. Mivel nem volt semmilyen táblázat, ami alapján tájékozódni tudtunk volna, csak a saját tapasztalatainkban bízhattunk. Egy nyolc kilogrammos csomagért 800 forint plusz pénz járt, egy tíz kilogrammosért pedig ezer és így tovább. Amikor rákérdeztem arra, hogy nincs-e valamilyen leírás arról, hogy bizonyos súlyoknál, hogy is kell elszámolni a pénzzel, azt a választ kaptam, ahhoz semmi közöm, az belsős információ.”

A futár is pótolható

„Amikor a cég bejött Magyarországra, az elsők között kezdtem, egy családias közösség fogadott, még nem volt igazi bázis. Annyira baráti volt a viszony, hogy egy nap, munka közben megkérdezték, nem tudnék-e bent maradni estig, mert nincs futár, aki ki tudná szállítani az ételeket. Most már egy sereg e-mailt kell küldeni, hogy egyáltalán észrevegyenek. Itt már egy kis csavar vagy a gépezetben, amit bármikor pótolni tudnak.”

Fotó: Horváth Péter Gyula/hirado.hu

Azonban nem a családiás légkör „kihalása” az egyetlen probléma, ami az évek múlásával megpróbáltatások elé állítja a futárokat.

„Az algoritmust is úgy állították át, hogy esőben leszűküljön a terület. Ez azt jelenti, hogyha elkezd esni az eső, három-négyszáz futár hazamegy, és felgyűlnek a rendelések, mert senki nem akar kimozdulni otthonról. Ilyenkor a Wolt nem azt csinálja, hogy ad plusz kétszáz forintot minden cím után a futároknak, hanem leszűkíti a területet, nagyjából másfél kilométeres vonzáskörzetre. Mint mondtam, az autósoknak és a motorosoknak a hosszú távú címek fizetnek jobban, a rövidebb fuvarok meg a bicikliseknek, de gondoljunk bele, hány kerékpáros futár szeretne szakadó esőben kiszállítani.

Ez a sunyi hozzáállás azóta van, mióta bevásárolta magát a Delivery Hero a Woltba. Amíg a finnek csinálták, teljesen korrekt volt az egész rendszer.

Az elején egy jó brigád volt, mára már felhígult a szakma. A tulajdonosváltás óta vállalhatatlan embereket vesz fel a cég. Nem tudnak két szót magyarul, koszosak.”

Egy multi reakciója a katatörvényre

Bő egy hete hírlevelet küldött a Wolt a futároknak, a kata szigorítására reagálva. A cég korábban ígéretet tett arra, mentőövet dob nekik az új adózási rendszerrel kapcsolatosan. A hírlevél szerint az a döntés született, hogy aki szeretné velük tovább folytatni a munkát, az menjen át átalányadózásra, ami költségesebb, mint eddig a kata volt.

„Ha 600 ezer forintot keresel egy hónapban, akkor a leadások után a nettód 400–450 ezerre esik vissza, ami eddig 550 volt a fix 50 ezres kata miatt. Így drasztikusan kevesebb pénzt tudsz megkeresni. Ezt a mentalitást cégen belül az összes futár felháborítónak tartja.”

A konfliktus borítékolható

A futárok szerint a cég azonban nem fog ennyi embert bejelenteni, mert az nagyon sok pénzbe kerülne. Jelenleg arra várnak, lesz egy új bónusztáblázat ősztől, amikor az új rendszer elindul. Azt mondják, tarthatatlan lesz, ha marad a 650 forintos címpénz, sőt úgy vélik, amint lekerül az üzemanyagról az ársapka, be fog csődölni a cég.

Közben a kiszállító oldaláról meg ott van a kockázat, hogy amennyiben megemeli a címpénzt 650-ről 1200 forintra, nem fognak annyi ételt rendelni az ügyfelek. Ahogy interjúalanyunk fogalmazott, egy távolabbi címnél ez az összeg akár 2500 forintra is rúghat.

„Most őszintén, te rendelnél egy olyan étteremből, ahol a kiszállítási díj annyi, mint egy főétel?” – tette fel „az egymillió dolláros kérdést”.

Maximális profit, minimális költségek

A Foodpanda és a Wolt üzleti modellje lényegében megegyezik. A cél egyetlen platformra gyűjteni az éttermeket, ezzel teljes uralmat nyerve az online ételrendelések piacán. Miután elegendő vendéglátóegység összegyűlt, gyakorlatilag hátrányba kerül az, aki nem csatlakozik.

A szerződéskötést követően az éttermek külön oldalt kapnak a cégek felületén, ahova – elméletileg – az eredeti étlapjukat változtatás nélkül kötelesek feltölteni, a valóságban azonban a két multi olyan brutális jutalékot kér, hogy azt a vendéglátósok kénytelenek áthárítani a fogyasztókra. Így fordulhat elő, hogy a kedvenc beülős helyünknél a szállítási díjon felül még az ételért is többet fizetünk, ha házhoz kérjük.

Na, de mennyi az annyi? Információink szerint a Wolt szerény 30 százalékot csíp le a rendelésekből, míg egy-egy Foodpanda-szerződés sokszor megegyezéses alapon születik, de a végső arány nagyjából ezekben az esetekben is hasonló.

A magas jutalék arra kényszeríti az éttermeket, hogy kétféle étlapot gyártsanak, egyiket a szállítók oldaláról rendelőknek, a másikat azoknak, akik beülnek vagy közvetlenül tőlük rendelnek. Ezért a nem csekély jutalékért a két multi az egyéni oldalon túl biztosítja a kártyás fizetés lehetőségét, kezeli és továbbítja az esetleges panaszokat, valamint „saját” futárain keresztül biztosítja a kiszállítást.

Utóbbi megfogalmazásnál azért fontos az idézőjel, mert az utakat biciklivel, robogóval vagy autóval felszántó személyzet valójában nem a cég kötelékébe tartozik, megbízási szerződéssel, egyéni vállalkozóként adózva dolgozik a megélhetésért. Az már csak hab a tortán, hogy minden egyes rendelésnél egy bizonyos összegű kiszállítási díj is megjelenik a számlán. Ez általában 490 forinttól 990 forintig terjed, és a borravalóval együtt közvetlenül a futár zsebében landol.

Fotó: Horváth Péter Gyula/hirado.hu

Az egész rendszer szépsége, hogy az alkalmazások és a weboldalak fenntartási költsége mellett nem kell hatalmas bázist kiépíteni a „drága”, komoly adóterhekkel járó alkalmazottakból. Mi sem mutatja ezt jobban, mint a vállalatok hivatalos állománya. A Céginformáció.hu adatai szerint a Foodpanda mögött álló Delivery Hero Hungary Kft. összesen 358 főt foglalkoztat, míg a Wolt Magyarország Kft. esetében ez a szám 126.

A két multi közül egyértelműen az egykori Netpincér helyét átvevő Foodpanda gépezete dübörög jobban. Creditonline.hu adatai szerint a 2021-es évet közel 18,1 milliárd forintos nettó árbevétellel zárta a cég, mintegy 8,1 milliárd forinttal felülmúlva az azt megelőző egyéves időszakot. A Woltnál csak a 2020-as pénzügyi beszámoló elérhető, melyből kiderül, hogy egyebek közt a koronavírus-járvány alatti lezárásoknak köszönhetően több mint háromszorosára, 3,34 milliárd forintra nőtt a vállalat nettó árbevétele.

Ajánljuk még