„Elviselhetetlen, köszönjük ezt Karácsony Gergelynek.”; „Csúnyán mondjam vagy szépen?”; „Ez az ember többet nem fog nyerni választást, az biztos. Az 100 százalék, átgondolatlan.”; „Koncepció nélküli, felháborító, katasztrófa” – ezeket a jelzőket használták az M1 riportereinek nyilatkozó autósok a pesti alsó rakpart lezárásának tervére néhány napja.
A főpolgármester május közepén jelentette be, hogy határozott álláspontja szerint csökkenteni kell a gépjárművek számát Budapesten. Tervének egyik elemeként felvetette, hogy a felújítás után az autós forgalom nem térhetne vissza a Lánchídra, a pesti alsó rakpartról pedig a mostani hétvégi lezárásokat kibővítve végleg kitiltanák az autósokat. A változtatás ellen az utakon közlekedőkön kívül egymás után emeltek szót az érdekvédelmi szervezetek.
A rakpart és a Lánchíd autómentesítése miatt ugyanis szakemberek szerint Budapest észak–déli összeköttetése megszűnne, ami a belvárosban dolgozó vagy az ott áthaladó vállalkozókat rendkívül nehéz helyzetbe hozná.
„Érdemes lenne a főváros vezetésének legalább egyszer leülni és végig gondolni, amit mi mondunk, vagy elolvasni, amit adunk, és ennek megfelelően szakmai döntéseket hozni” – mondta Dittel Gábor, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestületének ügyvezető főtitkára.
A Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete szerint a lépést a turizmus is megsínylené. Karácsony Gergely azonban nem hallgatja meg az érveiket.
A fővárossal elvileg stratégiai partnerségben álló Magyar Autóklub is arra hívta fel a figyelmet korábban, hogy a baloldali városvezetés egyáltalán nem egyeztetett a tervekről, holott a kampányban ezt Karácsony Gergely többször is megígérte. Az autósoknak pedig egyelőre semmilyen alternatívát nem kínált a főváros a lezárandó útvonalak helyett.
Kapcsolódó tartalom
Használják a közösségi közlekedést – Karácsony Gergely kabinetfőnöke hétfőn ezt válaszolta, amikor az M1 arról kérdezte, mit javasol a pesti rakpartot rendszeresen használó autósoknak. Balogh Samu szerint a felújított hármas metró és a rekonstrukció miatt használt buszsávok visszaadása megfelelő megoldást jelent majd.
„Akkor esetleg menjen gyalog” – Karácsony Gergely akkor is ezt javasolta az autósoknak, amikor 2020 tavaszán szinte egyik napról a másikra alakítottak ki biciklisávot a Nagykörúton, ahol emiatt jelentősen nőtt a menetidő.
Több felújítást pedig – a Blaha Lujza térét, a Lánchídét és pesti rakpartét – gyakorlatilag egy időben végeztek, így hatalmas dugók alakultak ki az egész városban.