Karácsony Gergely a közösségi oldalán vasárnap tette közzé, hogy egy nemrég készült felmérés szerint a budapestiek többsége támogatja az autómentes, gyalogos pesti alsó rakpartot.
Az M1 Híradó által megkérdezett autósok azonban elképzelhetetlennek tartják ezt a változtatást a fővárosban.
Karácsony Gergely korábban az M1 riporterének arról beszélt, hogy a rakpart autómentesítése benne van a programjában, de arra már érdemben nem válaszolt, hogy miért nem lehetett erről a kampány ideje alatt beszélni.
A riporter kérdésére, hogy miért nem beszéltek róla a múlt héten vagy akár a kampány alatt, Karácsony Gergely azt válaszolta: „Én erre kaptam mandátumot a Budapestiektől.”
„Hogy ne beszéljen róla?” – kérdezett vissza riporter. Karácsony Gergely pedig azt válaszolta: „Nem. Arra, hogy megcsináljuk. Köszönöm szépen a lehetőséget.”
A mostani ezerfős közvélemény-kutatásnál még fontosabb számára, hogy annak a víziónak a megvalósításán dolgozzon, amire felhatalmazást kapott – olvasható a főpolgármester bejegyzésében.
Az Indexen vasárnap reggel kezdődött a szavazás, amelyben a gyalogosbarát rakpart tervéről kérdezték az olvasókat. Egy nap alatt több mint harmincezren válaszoltak, és a felmérésből kiderült, hogy több mint húszezren elutasítják az autóforgalom kitiltását a rakpartról.
A rakpart autómentesítése egyébként azt jelentené, hogy a jövőben az eddigieknél is nagyobb dugók lennének Budapesten. Szakemberek szerint Budapest észak–déli összeköttetése megszűnne, valamint az átterelt forgalom miatt a környéken lakók is jelentős kárt szenvednének a változtatással.
A főpolgármester megválasztása óta következetesen autósellenes álláspontot követ. 2020 tavaszán és őszén – a járványra hivatkozva – a város több pontján alakíttatott ki kerékpársávokat, amelyek miatt lebénult a fővárosi közlekedés.
A Karácsony Gergely által közölt felmérésre reagált a Fidesz budapesti szervezete is.
„A főpolgármester felmérése nem túl meggyőző: szerinte a budapestiek 49%-a támogatja az autómentesítést 43%-kal szemben – azonban a csalóka diagramot megnézve kiderül: valójában csak 17% adná át teljesen a gyalogosoknak a rakpartot, ami messze van a széleskörű társadalmi konszenzustól” – írták.
Emlékeztettek rá, hogy a Magyar Autóklub elutasítja is az ötletet, a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara pedig az itt működő vállalkozások érdekében indít online konzultációt.