logo

Műsorújság

×
Kövessen minket Facebook-on is!

Már követem az oldalt!

Századvég: Karácsony Gergely hadat üzent a budapesti autósoknak

| Szerző: hirado.hu
Április közepén jelentette be Budapest főpolgármestere, Karácsony Gergely, hogy a pesti alsó rakpart Lánchídtól délre eső részét autómentessé kívánja tenni. Városvezetői tevékenységében az elmúlt években is kiemelt szerepet kaptak azok a tervek és intézkedések, amelyek az autós közlekedés lehetőségeinek szűkítését, a gépjárművet használó fővárosiak terheinek növelését célozták.

 

Az Origo számolt be arról, hogy a Századvég közelebbről is megvizsgálta a főpolgármester közlekedéspolitikáját és megállapította, hogy a városvezetés évek óta szűkíti az autós közlekedés lehetőségeit.

Nem sokkal hivatalba lépése után, 2019-ben Karácsony Gergely felvetette a dízelautók fővárosi kitiltásának ötletét, majd 2020-ban – a pandémia által lehetővé tett vészhelyzeti hatáskörével élve – egyszemélyben döntött arról, hogy Budapest több pontján is kerékpársávokat alakít ki. A hatástanulmányok nélkül kiépített biciklisávok jelentős forgalmi dugókhoz vezettek. Ráadásul több helyen is életveszélyesen keskennyé váltak az autósávok.

A koronavírus-járvány hazai megjelenésére tekintettel 2020 áprilisában a kormányzat ingyenessé tette a közterületi parkolást, Karácsony Gergely azonban korábban egyértelművé tette, hogy amennyiben rajta múlik, Budapesten fizetős marad a parkolás. Ezenfelül 2020 augusztusában a főváros baloldali vezetése „forgalomcsillapítási mintaprojektet” indított, melynek keretében 15 budapesti helyszínen vezettek be parkolási korlátozásokat, valamint 250 új forgalmi táblát állítottak fel.

Megállapítható tehát, hogy Karácsony legújabb bejelentése egyenes folytatása az egyfókuszú, az autóval közlekedők igényeit figyelmen kívül hagyó közlekedésszervezési politikájának.

A főpolgármester megvalósult és tervezett közlekedéspolitikai intézkedéseit a Századvég több szempontból is aggályosnak tartja. Egy nagyváros közlekedésének megszervezése ugyanis összetett, több tényező összehangolását igénylő szakmai, és nem ideológiai feladat.

A Századvég szerint politikai indíttatásból, bizonyos közlekedési formák egyoldalú előnyben részesítése, a közlekedők egyes csoportjainak szembefordítása, illetve az autós és kerékpáros utazás lehetőségeinek gyors ütemű, átgondolatlan megváltoztatása semmilyen szakmai érvvel sem indokolható. Fontos hangsúlyozni, hogy Budapest közlekedési szerkezete, valamint ehhez kapcsolódóan a fővárosiak és az agglomerációból ingázók közlekedési szokásai több évtizedes szerves fejlődés révén alakultak ki, mely sajátosságok figyelmen kívül hagyása a közlekedéspolitikai döntések meghozatalánál jelentős forgalmi fennakadásokkal jár.

Kapcsolódó tartalom

A Századvég úgy véli, hogy Karácsony Gergely a budapesti polgárok hatékony közlekedésszervezéséhez és városüzemeltetéséhez fűződő jogos érdekeit politikai szempontoknak rendelte alá. Városvezetői teljesítménye, Demszky Gábor egykori szabaddemokrata főpolgármester tevékenységéhez hasonlóan, a jobboldali kormányzattal történő ideológiai hadakozásra, valódi tartalom nélküli politikai kommunikációs termékek hangoztatására, illetve – a főváros érdemi problémáinak, kihívásainak megoldására alkalmatlan – szimbolikus lépések megtételére korlátozódik. Erre kiváló példa: a főpolgármester annak érdekében, hogy ne rontsa a baloldal választási esélyét, csak az országgyűlési választások után jelentette be, hogy a pesti rakpart Lánchídtól délre eső részét autómentessé kívánja tenni.

Nem ez volt az első eset, hogy Karácsony Gergely a kampányszempontokat minden mást megelőző prioritásként kezelte: 2021 nyarán a főpolgármester a német Die Zeitnek arról beszélt, hogy „a menedékkérők emberi jogait biztosítani morális kötelességünk, és a programunk része, de nem fogjuk rányomtatni a választási plakátjainkra, mivel ezzel nem tudunk választást nyerni.”

Gyurcsány Ferenc DK-elnök is alkalmazta ezt a kommunikációs trükköt. Emlékezetes: az őszödi beszédében ismerte el, hogy az általa vezetett baloldal „trükkök százaival” tudta megnyerni a 2006-os országgyűlési választásokat.

Karácsony Gergely (Fotó: MTI/Kovács Tamás)

Karácsony Gergely a 2019-es főpolgármester-jelölti programjában ígéretet tett arra, hogy minden jelentősebb döntés előtt ki kell kérni az érintettek véleményét, különös tekintettel a tervezett beruházásokra, továbbá, hogy „folyamatos párbeszédet folytatunk a lakossággal Budapest aktuális kérdéseiről, és rendszeresen kikérjük a véleményét konkrét kérdések, projektek esetében”. A forgalomkorlátozásról és átszervezésről szóló társadalmi egyeztetések többsége azonban elmaradt.

Érdekesség, hogy a pesti alsó rakpart Lánchíd és Erzsébet híd közötti szakaszának teljes „autómentesítése” kapcsán a Magyar Autóklub is felhívta a figyelmet a szakmai egyeztetések, illetve a hatástanulmányok és megvalósíthatósági tervek hiányára.

Ajánljuk még