logo

Műsorújság

×
Kövessen minket Facebook-on is!

Már követem az oldalt!

Fekete hét: nyolc nap, öt súlyos baleset vasúti átjárókban – Ne csak lassítson, álljon meg a sínek előtt!

| Szerző: Simon István, hirado.hu
Öt súlyos sérüléssel, illetve halálos áldozatokkal járó vasúti átjárós baleset történt Magyarországon az elmúlt nyolc napban. A beszámolók alapján egyértelműen látszik, hogy a balesetek döntő többsége a sínekre hajtó autósok, illetve motorosok figyelmetlensége miatt történik. Mint a hirado.hu statisztikáiból kiderül, idén eddig 35 vasúti átjárós baleset történt, amelyekben már 18-an vesztették életüket – ez időarányosan rosszabb, mint az elmúlt évek statisztikái. A MÁV Zrt. és a Magyar Autóklub ezért figyelemfelkeltő biztonsági kampányt indít a közlekedők számára.

 

Az elmúlt nyolc napban öt, súlyos sérültekkel, illetve halálos áldozatokkal járó közlekedési baleset történt a hazai vasúti átjáróknál. Múlt kedden öt ember meghalt és 13 megsérült, amikor egy furgon sofőrje a sínekre hajtott a Csongrád-Csanád megyei Mindszent belterületén, ahol összeütközött a Szentesről Hódmezővásárhelyre tartó motorvonattal. A vonat az ütközés erejétől kisiklott. A Mávinform közölte, hogy a fénysorompó jól működött, a kisteherautó a tilos jelzés ellenére hajtott a vonat elé.

A grafikát IDE VAGY A KÉPRE KATTINTVA nagyobb méretben is megnézheti.

Vasúti közlekedési balesetek száma Magyarországon, 2012-2021 (Grafika: hirado.hu)

Két nappal később tehervonattal ütközött össze egy személygépkocsi Sárváron. A Vas Megyei Rendőr-főkapitányság később közölte, hogy a balesetben meghalt a személyautó vezetője. Az ütközéskor a fény- és félsorompó jól működött, tilos jelzést mutatott az úton haladók felé. Ugyanezen a napon a Dél-Alföldön, Bácsalmásnál is autó és vonat ütközött egy vasúti átjárónál, amely során a kocsiban utazó három ember közül kettő megsérült.

Kapcsolódó tartalom

Kedden néhány órára fel kellett függeszteni a vonatok közlekedését a Felsőzsolca–Hidasnémeti vonalon Encs és Novajidrány között, mert egy vonat személyautóval ütközött a vasúti átjárónál. A katasztrófavédelem tájékoztatása szerint az autóban utazó ember kiszállt a járműből.

Szerda reggel újabb eset történt: személyautó hajtott a vonat elé Tapolcánál. A vonaton senki sem sérült meg, az autóba beszorult egy ember, akit a tűzoltók feszítővágó segítségével kiszabadítottak. A helyszínre mentőhelikopter is érkezett.

Vigyázz! Állj meg! Vasúti átjáró! címmel indít biztonsági kampányt a MÁV

Figyelemfelkeltő vasútbiztonsági kampányt indít a MÁV a balesetek visszaszorítása érdekében – jelentette be a társaság elnök-vezérigazgatója hétfőn. Homolya Róbert szerint a kampányra azért van szükség, mert az utóbbi időben drasztikusan nőtt a vasúti átkelőkben történt balesetek száma.

Tavaly 50 százalékkal nőtt az ilyen esetek száma az előző évhez képest, idén pedig már 18-an, azaz csaknem annyian haltak meg a vasúti átkelőkben, mint tavaly egész évben.

Homolya Róbert a múlt hetet fekete hétnek nevezte, mivel hatan vesztették életüket vasúti átjárókban történt balesetekben.

Közölte: szeretnék szigorítani a KRESZ-t, szigorúbban büntetnék például a sorompórongálást, visszatartva azokat, akik veszélyeztetik a közúti és a vasúti közlekedés biztonságát. Ennek érdekében jogszabály-módosítást kezdeményeznek. A vezérigazgató kiemelte, hogy a MÁV csaknem 7700 kilométer hosszú vasúthálózatot működtet, amelyen több mint 3600 vonat jár; 5500 olyan átjáró van, amelyben a közúti és a vasúti hálózat keresztezi egymást, ezeknek mintegy felében csak a vasúti átjáró kezdetét jelző, piros-fehér andráskereszt van.

Hozzátette: a példák sajnos azt mutatják, hogy mindig figyelmetlenség vezet a balesetekhez.

Emlékeztetett arra is, hogy 2008 óta nem volt a vasúti üzemre visszavezethető baleset. Arról is szólt, hogy a Mindszentnél a múlt hét kedden történt, öt halálos áldozattal járó balesetről megjelent videó alapján a kisteherautó szinte lassítás nélkül hajtott az átjáróba, ahol egy motorvonattal ütközött. Homolya Róbert megjegyezte: a mindszenti balesetben a motorkocsi 19 tonna volt, de egy mozdony tömege 80 tonna.

A mav.hu/erjhaza weboldalon is próbálják felhívni a közlekedők figyelmét az elkerülhető veszélyre, a portálon a vezérigazgató megfogalmazása szerint kifejezetten sokkoló fotókat szeretnének megosztani a közvéleménnyel, amelyeken látható, hogy ezeknek a baleseteknek milyen következményei vannak.

A vasúti balesetben elhunytak száma Magyarországon, 2012-2021 (Grafika: hirado.hu) – A grafika IDE KATTINTVA nagyítható!

A Magyar Autóklub is kampányt indít a vasúti átjárós balesetek csökkentése érdekében

Közlekedésbiztonsági kampányt indít a Magyar Autóklub a vasúti átjáróban történő közúti balesetek számának csökkentése érdekében – jelentette be a szervezet elnöksége február elején.

A kampányban többek között szorgalmazzák a kiemelten veszélyes, kizárólag fénysorompóval biztosított vasúti átjárók felszerelését minél nagyobb számban legalább félsorompóval, továbbá a sorompó nélküli – akár fénysorompóval ellátott – vasúti átjárók számának csökkentését, a teljes sorompóval ellátott vasúti átjárók számának növelését.

Folyamatosan felhívják továbbá az autósok figyelmét, hogy mindig fokozott körültekintéssel közelítsék meg a vasúti átjárókat, vegyék figyelembe a KRESZ ezzel kapcsolatos követelményeit.

A MÁV Zrt. korábban közölte: tavaly 86 baleset történt vasúti átjáróban, ez 24-gyel több, mint 2020-ban. Tizenhat vasúti átjárós baleset követelt emberéletet, 15 végződött súlyos és 14 könnyű sérüléssel, a többi esetben anyagi kár keletkezett. Az úgynevezett átjárós balesetek miatt egymilliárd forintot meghaladó kárral számol a MÁV.

Kapcsolódó tartalom

Hozzátették: a vasúti átjárókban történő baleseteket az oda behajtók figyelmetlensége és a KRESZ előírásainak megszegése okozza. Évente 800-900 félsorompó rúdját törik le az autósok.

A balesetek fő okai között említették, hogy a gépjárművezetők nem néznek körül, mielőtt az átjáróba hajtanak, illetve a csúcsforgalomban a kereszteződésben ragadnak, ahol tilos és életveszélyes megállni.

A legtöbb vasúti átjárós balesetet a gyorshajtás – a „még átérek” gondolkodásmód –, az agresszív vezetési stílus, a vezetés közbeni telefonálás és a vasúti fényjelző tilos jelzésének figyelmen kívül hagyása okozza – írták, hozzátéve, a záródó sorompórudakat látva a járművezetők megállás helyett sokszor gyorsítanak, néhányan még a lezáródott félsorompót is megkerülik. Veszélyes az is, ha közlekedés közben mobiltelefont vagy fülhallgatót használnak, kapucnis ruházatot viselnek, mivel így nem érzékelik a zajokat.

Hangsúlyozták ugyanakkor: a vonat féktávolsága több száz méter, így a mozdonyvezetőnek szinte semmi esélye nincs arra, hogy az átjáróban megelőzze az ütközést.

A közúti közlekedők figyelmetlensége miatt mozdonyvezetők is vesztették életüket vagy sérültek meg az elmúlt években. Tavaly az átjárónál történt balesetek során egy vasúti dolgozó súlyosan, három pedig könnyebben megsérült.

Címlapfotón: Ütközés miatt összeroncsolódott személyautó a Mélykút és Bácsalmás közötti vasútvonalon 2021. október 28-án. A vonattal ütköző autóban négy nő utazott, egyikük a helyszínen életét vesztette, egyet pedig mentőhelikopterrel vittek kórházba. (Fotó: MTI/Donka Ferenc) 

Ajánljuk még