logo

Műsorújság

×
Kövessen minket Facebook-on is!

Már követem az oldalt!

Választási csalást követhetett el Márki-Zay kampánycsapata

| Szerző: hirado.hu

A Márki-Zay Pétert támogató, Bajnai Gordon volt MSZP-s kormányfő által kiépített DatAdat csoport állt a hátterében annak az sms-cunaminak, amely során az ország lakosságának egy tizede kapott rövid, sokszor névre szóló üzenetet a baloldali kampányközponttól. A mozgósító kampányt illegális adatbázis segítségével hajthatták végre.

A Mediaworks Hírcentrum információi szerint a szolgáltatók és a hatóságok közös vizsgálatából kiderült, hogy egy közbeiktatott cégen keresztül gyakorlatilag az ország lakosságának tizedét, mintegy egymillió embert elérő SMS-kampányt a Bajnai Gordon volt szocialista kormányfő és titkosszolgálati minisztere, Ficsor Ádám által kiépített DatAdat csoport osztrák leánycége rendelte meg. Ugyanez a cég biztosította a művelethez szükséges hatalmas adatbázist is.

A Mediaworks Hírcentrum úgy tudja:

az illegális úton beszerzett adathalmaz a Facebook-profilokból letöltött, nevekkel összekapcsolt telefonszámokból, illetve banki és kereskedelmi adatbázisokból kinyert elérhetőségekből áll.

Az üzeneteket nem célzottan a szimpatizánsoknak küldték, hanem targetálás nélkül minden rendelkezésükre álló telefonszámra. Ezért történhetett meg, hogy még a kormány egyes tagjai, jobboldali közszereplők és újságírók is kaptak mozgósító SMS-t az elmúlt napokban.

Kapcsolódó tartalom

A témában nyilatkozó informatikai szakértő úgy látja, olyan akcióról van szó, amely során nem válogattak a célszemélyek között. A cél egyértelműen mennyiségi volt, azaz a minél nagyobb számú választópolgár elérését tartotta szempontnak a baloldali kampánystáb vezetői köre.

A szakértő arról is beszélt, hogy a DatAdat által kivitelezett precíziós akciók nem újkeletűek. Céljuk, hogy személyre szabott üzenetek segítségével olyanokat tartsanak otthon a választások napján, akik bizonyosan a kormányoldalt erősítenék, illetve azokat a szavazókat mozdítsák meg, akik a baloldalra húzhatják az ikszet. A közösségi médiumokon keresztül tehát főként a bizonytalan választókat veszik célba.

Kapcsolódó tartalom

Mint azt korábban a hirado.hu is megírta, Patrick Frank, a DatAdat tájékoztatási igazgatója egy nyilvánosságra került beszélgetésen Bajnai Gordonék adathalász cégcsoportjáról kijelentette: „ahogy egy online kampányt folytatsz és futtatod a hirdetéseket, az egyik célod az, hogy összegyűjts annyi információt az emberekről a közösségi médiában, amennyit csak lehetséges. És tudod, a targetáláson túl, amit a Facebookon tudsz csinálni, tudsz valamiféle mikrotársadalmi közösséget is megcélozni. És idővel, a kérdőívekkel és minden más forrással együtt, amit belehelyezel a kampányba, elkezdesz fejleszteni egy szavazói személyiséget”.

De hogyan is történik az említett mikrotársadalmi közösségek megcélzása, amiről Frank beszélt? A DatAdathoz hasonló vállalatok által alkalmazott, chatbotoknak nevezett algoritmusok a felhasználók számára érzékelhetetlen módon végzik az adatgyűjtést, például egy kvíznek vagy más játékos feladványnak álcázva azt. A válaszokból képesek feltérképezni a facebookozók politikai preferenciáit. Azt is megállapítják, kik azok a szavazók, „akik hajlandók egy lépéssel közelebb lépni a kampányodhoz”.

Az is előfordulhat, hogy a botok ismerősnek jelölnek más felhasználókat, hogy ily módon gyűjtsék be az adataikat. Megvizsgálják, mit kedvelnek és mit nem, az így összegyűjtött információt pedig politikai profilozásra használják.

Minél több az adat, a fejlett algoritmusok annál pontosabban tudják meghatározni, kinél milyen politikai üzenet megy át. A módszer alapját Michael Kosinski, az adatalapú pszichológia egyik legismertebb alakja dolgozta ki a 2010-es évek elején. E modell szerint alig hetven like elemzése szükséges ahhoz, hogy az adott felhasználó viselkedését jobban kiismerjék, mint az illető közeli barátai, százötven like-nál már annyit tudnak az adott személy viselkedéséről, mint a saját szülei, háromszáz kedvelés felett pedig már többet, mint az illető élettársa.

Mindezt úgy csinálják, hogy számos adatot elemezve összefüggéseket mutatnak ki egyes tények között. Az egyikből még nem feltétlenül következik a másik, ám ha több ilyen összefüggést felkutatnak és kimutatnak egy adott személynél, akkor meglehetősen pontosan lehet következtetni a felhasználóra.

Az Index úgy tudja, hogy az ellenzék az adatgyűjtést álprofilok felhasználásával is végzi.

Kapcsolódó tartalom

A honlap számos olyan gyanús Facebook-profilra bukkant, amelyek hatalmas aktivitást fejtenek ki, de feltehetőleg nem valódi felhasználók vannak mögöttük. Az ellenzék számára fontos üzeneteket a közösségi médiában ezeknek a profiloknak a tevékenysége révén igyekeznek fölerősíteni. Az álprofilok egy része a hírek és kormányellenes mémek megosztására koncentrálva lett csatasorba állítva. Naponta akár ötven politikai tartalmú bejegyzést is megosztanak ezeken a profilokon keresztül, különösen az olyan egyértelműen baloldali kiadványok bejegyzéseit, mint a 2019-ben alapított Nyugati Fény vagy az Ez a lényeg, amelyeknek a DatadAttal való kapcsolata már korábban sajtótéma volt, és amelyeket 2019-ben, az önkormányzati választásokra készülve hoztak létre.

A Mediaworks Hírcentrum összegzése szerint a Bajnai Gordonhoz kötődő DatAdat csoportról az elmúlt időszakban már kiderült, hogy körülbelül tucatnyi országban, köztük Bulgáriában és Észak-Macedóniában is befolyásolták a politikai folyamatokat. Úgy tudni, éppen az adathalász cég dönthette el ősszel a baloldali előválasztást Márki-Zay Péter javára.

 

 

Ajánljuk még