logo

Műsorújság

×
Kövessen minket Facebook-on is!

Már követem az oldalt!

Álprofilok is segíthetik Márki-Zay kampányát

| Szerző: hirado.hu
Álprofilokkal és bérkommentelőkkel is jelentősen segítheti az ellenzék kampányát Bajnai Gordon adathalász cégcsoportjának Amerikából támogatott csapata. Ha kell, irreális aktivitást generálnak egyes tartalmak köré a DatAdatnál.

Az Index információi szerint kommentelő és ellenzéki bejegyzéseket megosztó álprofilokkal is segítheti Márki-Zay Péter kampányát Bajnai Gordon és volt titkosszolgálati minisztere, Ficsor Ádám Amerikából támogatott adathalász cégcsoportja.

Kapcsolódó tartalom

Mint azt korábban a hirado.hu is megírta, Patrick Frank, a Datad.at tájékoztatási igazgatója egy nyilvánosságra került beszélgetésen Bajnai Gordonék adathalász cégcsoportjáról kijelentette: „ahogy egy online kampányt folytatsz és futtatod a hirdetéseket, az egyik célod az, hogy összegyűjts annyi információt az emberekről a közösségi médiából, amennyit csak lehetséges. És tudod, a targetáláson túl, amit a Facebookon tudsz csinálni, tudsz valamiféle mikrotársadalmi közösséget is megcélozni. És idővel, a kérdőívekkel és minden más forrással együtt, amit belehelyezel a kampányba, elkezdesz fejleszteni egy szavazói személyiséget.”

De hogyan is történik az említett mikrotársadalmi közösségek megcélzása, amiről Frank beszélt? A DatAdathoz hasonló vállalatok által alkalmazott, chatbotoknak nevezett algoritmusok a felhasználók számára érzékelhetetlen módon végzik az adatgyűjtést, például egy kvíznek vagy más játékos feladványnak álcázva azt. A válaszokból képesek feltérképezni a facebookozók politikai preferenciáit. Azt is megállapítják, kik azok a szavazók, akik hajlandók egy lépéssel közelebb lépni a kampányhoz.

Az is előfordulhat, hogy a botok ismerősnek jelölnek más felhasználókat, hogy ily módon gyűjtsék be az adataikat. Megvizsgálják, mit kedvelnek és mit nem, az így összegyűjtött információt pedig politikai profilozásra használják.

Minél több az adat, a fejlett algoritmusok annál pontosabban tudják meghatározni, kinél milyen politikai üzenet megy át, mivel lehet megszólítani, választásra buzdítani, vagy éppen távol tartani a szavazástól. Ennek a módszernek az alapját Michal Kosinski, az adatalapú pszichológia egyik legismertebb alakja dolgozta ki a 2010-es évek elején. A modell szerint alig hetven like elemzése szükséges ahhoz, hogy az adott felhasználó viselkedését jobban kiismerjék, mint az illető közeli barátai, százötven like-nál már annyit tudnak az adott személy viselkedéséről, mint a saját szülei, háromszáz kedvelés felett pedig már többet, mint az illető élettársa.

Kapcsolódó tartalom

Mindezt úgy csinálják, hogy számos adatot elemezve összefüggéseket mutatnak ki egyes tények között. Az egyikből még nem feltétlenül következik a másik, ám ha több ilyen összefüggést felkutatnak és kimutatnak egy adott személynél, akkor meglehetősen pontosan lehet következtetni a felhasználóra.

Az Index úgy tudja, hogy az ellenzék az adatgyűjtést álprofilok felhasználásával is végzi. A honlap számos olyan gyanús Facebook-profilra bukkant, amelyek hatalmas aktivitást fejtenek ki, de feltehetőleg nem valódi felhasználók vannak mögöttük.

Az ellenzék számára fontos üzeneteket a közösségi médiában ezeknek a profiloknak a tevékenysége révén igyekeznek fölerősíteni. Az álprofilok egy része a hírek és kormányellenes mémek megosztására koncentrálva lett csatasorba állítva.

Naponta akár ötven politikai tartalmú bejegyzést is megosztanak ezeken a profilokon keresztül, különösen az olyan egyértelműen baloldali kiadványok bejegyzéseit, mint a 2019-ben alapított Nyugati Fény vagy az Ez a lényeg, amelyeknek a DatadAttal való kapcsolata már korábban sajtótéma volt, és amelyeket 2019-ben, az önkormányzati választásokra készülve hoztak létre.

Kapcsolódó tartalom

Korábban megírtuk: Ficsor Ádám, Bajnai Gordon volt titkosszolgálati minisztere és datadatos üzlettársa egy beszélgetésen maga ismerte el, hogy cégük jelentős munkát végzett a 2019-es önkormányzati választások előtt. Tizenkét jelölt munkáját segítették, akik mindegyikéből polgármester lett.

Kapcsolódó tartalom

Bajnaiéknak egy másik, a Facebookon bevetett fegyvere lehet, hogy bérkommentelőket használnak. Az Index számos olyan felhasználót talált, akik nem osztanak meg politikai tartalmakat a saját profiljukon, viszont bizonyos – az ellenzék számára fontos – témákban kiugró aktivitással kommentelnek. Mindez azért tűnik szokatlannak, mert a normál felhasználó esetében a facebookos aktivitás mindkét eleme, a hozzászólások írása, valamint a mémek, hírek megosztása általában együtt jár. Jól példázza, miként erősíthet rá egyes tartalmakra álprofiljai segítségével a DatAdat, az a bejegyzés, amelyet Bajnai Gordon tett közzé, miután megjelent róla egy közös fotó Gansperger Gyulával.

Kapcsolódó tartalom

A volt miniszterelnök 2021. november 18-án késő este tette közzé a bejegyzését, másnap kora reggel pedig már több, mint ezren osztották ezt meg. Ez lett a Facebookon egyébként kifejezetten inaktív – tavaly összesen nyolc posztot közzétevő – Bajnai legnépszerűbb bejegyzése, amelyet máig 11 ezren lájkoltak és 3,9 ezren osztottak meg.

Ajánljuk még