A kormány már csaknem négy hónapja, november 15-én döntött az üzemanyagárstopról, azaz arról, hogy 480 forintnál sehol sem lehet drágább a 95-ös benzin és a dízel literje.
De nemcsak a töltőállomások árait fagyasztották be. Március elején határoztak arról, hogy ugyancsak 480 forintban maximalizálják az üzemanyagok nagykereskedelmi árát, azért, hogy a kutakat segítsék, vagyis, hogy ne kényszerüljenek a beszerzési ár alatt eladni az üzemanyagot.
Az egyik esztergomi benzinkútnál néhány napja csak hosszú várakozás árán lehet üzemanyaghoz jutni. Ez jellemző más határ menti töltőállomásokra is. A környező országokban ugyanis jelenleg 100–150 forinttal kell többet fizetni egy liter üzemanyagért, ezért az ott élők közül is, aki teheti, nálunk tankol. Sokan attól tartanak, hogy a megnövekedett forgalom miatt nem lehet majd üzemanyaghoz jutni. Ez pedig egyfajta pánikvásárláshoz vezet, ami gerjesztheti a készlethiányt.
A Mol elnöke az ATV Egyenes beszéd című műsorában arról beszélt, hogy a hatósági árak miatt sok külföldi kamionos is Magyarországon tankol, ezért gyorsan kifogynak a készletek. Hernádi Zsolt ugyanakkor hangsúlyozta: nem kell aggódni, nem lesz gond az üzemanyag-ellátással. Elmondása szerint ugyanis
nincs üzemanyaghiány, csak logisztikai problémák akadnak, vagyis időbe telik, mire a tanker odaér a kutakhoz, hogy újra feltöltse azokat.
„Ez a forgalom még mindig körülbelül, nagyságrendben, ugyanakkora, mint amit a finomító naponta termel üzemanyagban, benzinben is meg dízelben is. Tehát nincsen ellátási probléma, pillanatnyi logisztikai problémák vannak, mert amikor egy-egy ilyen nagyobb teherautó-állomány beáll egy-egy benzinkúthoz, azok pillanatok alatt leszívják, és mire azt újra lehet tölteni, annak van egy időigénye” – fogalmazott.
Az elmúlt hetekben soha nem látott szintre emelkedtek a kőolajárak, emellett sok európai ország az orosz–ukrán háború miatt nem vesz át orosz kőolajat. Hernádi Zsolt ugyanakkor hangsúlyozta: Magyarország kőolajellátása stabil és zavartalan, a Mol készletei és finomítói kapacitása pedig elegendő ahhoz, hogy kielégítse az ország üzemanyagigényét.
Címlapfotó: MTI/Marjai János