logo

Műsorújság

×
Kövessen minket Facebook-on is!

Már követem az oldalt!

Magyar vörösbor a világ legjobbja – interjú a Jammertal Borbirtok tulajdonosával

| Szerző: hirado.hu
Rendkívüli siker a magyar bor, azon belül is a villányi borok történetében az, amit a Jammertal elért idén. A Concours Mondial de Bruxelles 2021 ítészei a többkörös vakkóstolások során hozzávetőleg 7500 bor közül a világ legjobb vörösborának választották a villányi borászat 2015-ös Cassiopeia Merlot-ját. „Felhelyeztük Villányt a világ elit vörösboros vidékeinek térképére, ami óriási visszaigazolás, hogy jó úton járunk” – mondta Szűcs Róbert, a Jammertal Borbirtok tulajdonosa a hirado.hu-nak adott interjúban.
A villányi borvidék madártávlatból (fotó: Jammertal Borbirtok)

Dr. Szűcs Róbert eredeti szakmáját tekintve orvos, orvosi műszereket forgalmazó cége jelentős beszállítója hazai kórházaknak, de portfóliójába tartozik több amerikai orvosiműszer-gyártó cégbe történő befektetés is. Az 1990-es évek végén barátaival járt a villányi borvidéken, a bortúrát pedig egy borászat megépítése követte. Ez ma a Jammertal Borbirtok, Európa egyik legmodernebb borászata, melynek nominális kapacitása évi egymillió palack, 2100 négyzetméteres látogatóközpontja pedig egész évben várja a látogatókat.

Mit adott önnek a borászat felépítésében, hogy orvos?

– Az, hogy orvos vagyok, a szemléletemet formálja. Elsőként a tisztaság és a sterilitás szavak jutnak eszembe. Csak tiszta, a létező leghigiénikusabb környezetben lehet jó bort, pláne vörösbort elkészíteni.

 Ön egy sikeres üzletember, aki jól ráérzett egy befektetési lehetőségre, vagy könnyű annak, aki tőkeerős, és megengedheti magának, hogy türelmesen fejleszt, és van pénze invesztálni?

– Az orvosi műszerekkel kereskedő cégemben megtanultam, hogy semmit nem adnak ingyen, és minden út nagyon nehéz. A pincészet befektetésnek indult húsz évvel ezelőtt, csak ezután lettem borász. Mindeközben elmentem szinte mindenhova a világon, ahol csak nagy borvidékeket lehet látogatni, próbáltam minél több emberrel beszélni, és leszűrni, hogy mitől tud jól működni ez a vállalkozás. A szakemberek persze nem árulják el azonnal a titkokat, de ha értőn figyelsz, ezek a látogatások már önmagukban sokat adnak.

Nagyon fontos, hogy folyamatosan kóstolni kell a világ borait, de mind a mai napig sok olyan borász van, akinek ez nem egyértelmű. Azt hiszik, hogy könyvből is meg lehet tanulni.

Szűcs Róbert, a villányi Jammertal Borbirtok tulajdonosa (forrás: Jammertal)

A folyamatos kóstolás nagyon sokat ad ahhoz, hogy milyen borokat készítünk mi magunk is, hiszen mihez tudod hasonlítani a saját borodat, ha nem kóstoltál eleget a világ legjobbjaiból?

Van, amit a versenytársakhoz képest másképp csinálnak Villányban?

– A többiek már többnyire befejezték, de mi türelmesek vagyunk, és a cabernet fajtákat idén is a legkésőbb szüreteljük. Értem, hogy az időjárás Magyarországon alakulhat úgy, hogy bejön a hirtelen hideg, és sok lesz az eső, de egy borászatban meg kell, hogy legyen a feszültségtűrő és kudarctűrő képesség.

Villányban a cabernet franc a zászlóshajó, önök mégis egy merlot-val arattak nagy sikert.

– Nem vagyok benne biztos, hogy stratégiai szempontból nem lett volna jobb választás a villányi merlot, mint a régió zászlóshajója. Biztosabban beérik és a világon népszerűbb is és talán nem véletlen, hogy a világ legjobb vörösborának a birtokunkról egy 2015-ös Cassiopeia Merlot-t választottak. Az eredmények és a tények mégiscsak magukért beszélnek. A szlogenünk az, hogy Villány tesz minket naggyá, és ez így is van: ez a terroir egy kincs, és Villány fontos nekünk.

Miért fordultak a nemzetközi piac felé?

– A nemzetközi piacra kényszerűségből mentünk ki. Idehaza, egy rászoruló borász kénytelen elfogadni a hazai bornagykereskedések által diktált feltételeket, de én ezt nem akartam. Ennek az lett a következménye, hogy nem ajánlottak minket az éttermekben, ezért kellett más értékesítési stratégia mentén haladnunk. Az alapborainkat értékesítjük Magyarországon a kiskereskedelmi hálózatokban, ezek a Jammertal és Wunderlich márkanév alatt futnak. A Cassiopeia és a Koh-I-Noor név alatt kiadott prémium borainkkal pedig a kínai piacot céloztuk meg.

Nincs a kínai piac nagyon távol Európától?

– Régi meggyőződésem, hogy olyan piacot kell keresni, ahol nincsen behozhatatlan marketinghátrányunk pusztán már a nemzetiségünk miatt. Kínából nézve Európa messze van. Csak annak van marketingértéke, és az emeli a borainkat, ha látják, hogy a versenyeken díjaznak minket, ezért mi tudatosan vagyunk jelen ezeken a megmérettetéseken. Számos világversenyen szerepeltünk már, amelyekről több mint harminc arany- és nagyaranyérmet hoztunk el.

A kínai piac közel öt év alatt épült ki számunkra. Volt olyan is, hogy kizárólag egy vacsora miatt kellett elrepülni Kínába a képviselőnknek. Kint egy sokkal tisztább, egyértelműbb feltételrendszer működik, nem lehet maszatolni, mellébeszélni egy borról. Nincs olyan tolmács, aki ezt le tudná fordítani a tárgyalópartnernek. A kommunikációs különbségek nehezen áthidalhatók, ezért csak ez a két faktor számít: milyen minőségű a borod, és mennyiért kínálod.

A Concours Mondialelismerés most egy csúcspont, de ezt megelőzte már számos más nemzetközi díj is.

– Egy olyan évjáratban kezdtünk, amikor nagyon sok csapadék és hideg volt, ezért nem voltunk könnyű helyzetben. A 2005-ös Pinot Noirunk a Concours Mondial de Bruxelles borversenyen ennek ellenére 2008-ban aranyérmes lett. Ez évben ez volt az egyetlen magyar bor, amit díjaztak. A kínai jelenlétünket azok a borok alapozták meg, melyek a 2006-2007-es év termései voltak, és az egy nagyon nagy dolog, hogy mi a kínai piacra elfogadhatóan magas áron tudtunk belépni.

A képre kattintva fotógaléria nyílik.

Ez tudatos döntés volt, vagy a díj miatt adta magát az ár?

– Kereskedő fejjel gondolkodtam. Egy magasan meghatározott árszintből lefelé még mindig lehet menni, de egy alacsonyabbra belőtt árszintet már nem tudsz a későbbiekben megemelni.

A magyar borászatok sokszor panaszkodnak, hogy egy borászat legfeljebb egy családot tart el, és valóban kisebb családi vállalkozások viszik a piac jó részét. Ön szerint a bor mégis lehet jó üzlet nagyban is?

– Mi nem csak elkészítjük a borokat, hanem pontosan tudjuk, hogy milyen piacra milyen áron visszük majd őket. Ez egy komplex látásmódot igényel. Ha a magyar borkedvelők jó magyar borokat szeretnének inni a jövőben is, kénytelenek lesznek megbarátkozni a gondolattal, hogy a magas minőségű termékek árai az uniós szint felé tendálnak. Magyarországon ma már semmivel nem olcsóbb a világszínvonalú tételek megtermelése, mint Francia- vagy Olaszországban.

Markánsabban fogalmaz, mint a legtöbb hazai borász. Fel lehet ezt ma vállalni ebben a közegben?

– Megtanultuk a szakmát, de nem próbáltunk pápább lenni a pápánál. Következetesek vagyunk, és tartjuk a felvállalt irányunkat. Mondjuk ki nyíltan: a borászat egy napi szinten végzett rabszolgamunka. Olyan kitartás kell hozzá, mint egy sivatagi tevének, emellett pedig gyakorlatban és elméletben is tökéletesen felkészültnek kell lenni. Mi erre törekszünk, az idei díjunkkal pedig felhelyeztük Villányt a világ elit vörösboros vidékeinek térképére, ami óriási visszaigazolás, hogy jó úton járunk. Ezt a sikert a Jammertal Borbirtok minden egyes munkatársának ezúton is köszönöm.

Címlapfotón: dr. Szűcs Róbert, a villányi Jammertal Borbirtok tulajdonosa (fotó: Jammertal)

Érdekes lehet számodra:

Ajánljuk még