Az új típusú dízelautók károsanyag-kibocsátása nagyságrendekkel csökkenthető az AdBlue adalékanyag használatával. Az Euro 6-os környezetvédelmi besorolású dízelmotoros autók üzemanyagtöltő nyílása mellett található egy másik is, ami az AdBlue folyadéké. Az ilyen rendszerrel szerelt járművek az adalékanyag nélkül el sem indulnak.
Az AdBlue adalékanyag előállításához nélkülözhetetlen a földgáz, amelynek világpiaci ára az utóbbi időben a többszörösére nőtt, emiatt több gyártó csökkentette vagy teljesen leállította a folyadék termelését.
Aggódnak a fuvarozók, a kamionok ugyanis jóval több ilyen adalékanyagot fogyasztanak. Szerintük ha a következő hetekben is akadozik az ellátás, az az áruszállítást bénítja meg. Vannak cégek, amelyek leszerződtek egy forgalmazóval, a szektor szereplőinek többsége azonban nem.
Árvai Tivadar, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének szóvivője hangsúlyozta, hogy a kis cégek teszik ki a szállítási piac túlnyomó részét. Ezek közül, akik jelenleg nem Mol-partnerek, esetleg más külföldi cégtől szerezték be az AdBlue adalékanyagot, most az akadozás miatt egyáltalán nem jutnak hozzá.
A Mol szerint az ellátáshiányról szóló hírek pánikvásárláshoz vezettek, a készlethiány pedig emiatt alakult ki, és ezért vált szükségessé a vásárlási limit bevezetése.
„A töltőállomásokon limitet léptettünk életbe, tartályos kiszerelésből 50 liter a korlát, a kis kiszerelt termékekből pedig egy kanna” – emelte ki Vida Szabolcs, a Mol-Lub Kft. ügyvezető igazgatója.
A címlapfotó illusztráció.