×
Kövessen minket Facebook-on is!

Már követem az oldalt!
×

Újabb beruházás zárult le a MÁV-Startnál

 

A KISS motorvonatok karbantartására a MÁV-Start Zrt. által 1,17 milliárd forint saját forrásból átalakított, nyolcezer négyzetméteres csarnokot adtak át kedden a vasúttársaság szolnoki járműjavítója területén.

Szalay Ferenc (Fidesz-KDNP), Szolnok polgármestere, Kállai Mária, Szolnok és térsége fideszes parlamenti képviselője, Stánicz János, a MÁV-Start Zrt. vasútijármű-javítás igazgatója és Kerékgyártó József, a MÁV-Start Zrt. vezérigazgatója átvágja a nemzeti színű szalagot a KISS motorvonatok karbantartására a MÁV-Start Zrt. szolnoki járműjavítója területén (Fotó: MTI/Mészáros János)

Kerékgyártó József, a MÁV-Start Zrt. vezérigazgatója az ünnepélyes átadáson elmondta: Magyarországon egyedülálló módon, egy teljes KISS motorvonat egyidejű emeléséhez alkalmas csoportemelő rendszert is telepítettek. Hozzátette: mostantól ott végzik majd a nagy kapacitású, emeletes motorvonatok karbantartását is.

Szólt arról, hogy negyven, Stadler által gyártott emeletes motorvonat fog érkezni a kormány támogatásának jóvoltából, ezek főként a budapesti agglomerációban fognak közlekedni. Jelenleg már 10 KISS közlekedik a váci és a ceglédi vonalon, illetve nyáron minden hétvégén a Balatonra is lehet utazni az emeletes motorvonatokkal. Az elkövetkező hetekben kilenc KISS fog érkezni.

A vezérigazgató elmondta, hogy

a vasúti járművek megújítása, karbantartása mellett az IC+ kocsik gyártása egy másik lába a cég versenyképességének, és a KISS emeletes motorvonat karbantartása jelenti a „harmadik lábat”.

A szolnoki üzem azért is tud fennmaradni, mert képes folyamatosan alkalmazkodni a változó világhoz, a világszínvonalú gyártáshoz, fejlesztéshez és karbantartáshoz – jelentette ki. A vasút, ezen belül a MÁV-Start helyt áll a pandémiában és megerősödve került ki abból – közölte.

Kitért arra, hogy a MÁV-Start és a Stadler között együttműködés van és nagyon jó a kapcsolat Szolnok város vezetésével is. A szolnoki járműjavítóban körülbelül 1270 ember dolgozik, a beruházás új munkahelyeket teremt, folyamatosak a továbbképzések.

Kállai Mária, Jász-Nagykun-Szolnok megye 1-es számú választókerületének fideszes országgyűlési képviselője azt mondta: a MÁV megújulásának nagyon fontos helyszíne a megyeszékhely. Szolnokon készülnek a Stadler világszínvonalú motorvonatai és ott építik az IC+ vasúti kocsikat.

Ma egy új üzemegységgel lett gazdagabb a járműjavító bázis, ott fogják szervizelni többek között a Stadler vonatait is.

A vasúti gépgyártás és javítás több ezer szolnoki család megélhetését teremti meg, ezért továbbra is azon dolgoznak, hogy Szolnokon erősítsék a vonatgyártást – fűzte hozzá.

Szalay Ferenc, Szolnok polgármestere (Fidesz-KDNP) arról beszélt, hogy a Tisza-parti városban nagy hagyománya van a vasútnak. A jelenlegi beruházás stabilizálja a munkahelyeket – mondta, hozzátéve: az ottani munkaerő világszínvonalú munkát végez.

Kitért arra, hogy a 2015-ben indult Modern városok programban az M4-es autóút, az ipari park rendszerének kialakítása a legfontosabb fejlesztések Szolnokon, de közvetlenül ide tartozik a vasúti gépgyártás is. A program támogatja az IC-kocsik gyártását is – emelte ki.

Az MTI-hez eljuttatott sajtóközlemény szerint a szolnoki járműjavítóban 2020 áprilisában kezdődött meg a korszerű karbantartó bázis kialakítása a korábbi villamos mozdonyjavító csarnok területén. A kivitelezési munkák elvégzésével a MÁV-Start a MÁV-Vagont bízta meg.
A csarnokban két vizsgálócsatornát építettek ki mindkét vágány teljes hosszában, amelyek LED-es megvilágítást kaptak.

A járművek magasabban elhelyezett részegységeihez az erre a célra fejlesztett mobil állványok biztosítják a hozzáférést. Számos épületgépészeti átalakítás és fejlesztés is megvalósult.

A kialakított karbantartó bázis számára Magyarországon egyedülállóan, egy teljes KISS motorvonat – forgóvázakkal együtt történő – egyidejű emeléséhez EMANUEL gyártmányú, 24 önálló emelőoszlopból álló csoportemelő rendszert telepítettek. Az emelés biztonságát a mai kor színvonalának megfelelő, integrált vezérlési és védelmi funkciók segítik elő.

Az emelőoszlopok a használaton kívüli időszakban könnyen mozgathatóak, ezáltal a járművek minden része hozzáférhető a karbantartási feladatok elvégzése során. Már korábban elvégezték a csarnokba vezető mindkét vágány villamosítását, így a motorvonatok tolatómozdony igénybevétele nélkül a csarnok bejáratáig tudnak közlekedni – közölték