Aczél György szellemi utódai nem az eszmét örökölték, hanem ami a terepasztalon maradt

 

A Hirado.hu dokumentumsorozata a Kádár-rendszer romboló kultúrpolitikájáról - 1. rész.

Aczél György történetének és szerepének megismerése szükségszerű, ha meg akarjuk érteni a magyar félmúlt mechanizmusait. A kádári arisztokrácia és Richelieu bíborosának szellemisége harminc évvel a rendszerváltozás után is tovább burjánzik a szocializmus építményének omladékain – a kultúra territóriumában. Aczél György öröksége a Kádár-rendszerben szocializálódott, abban önmagára ismerő értelmiség érdekeinek megfelelően felállított terepasztal. Egy olyan mesterséges védvonal fűződik nevéhez, amelyben a “Három T” harci filozófiája teszi bevehetetlen erőddé a jobboldal számára a magyar kultúrát. A jobboldal kívül találta magát mindabból, ami “magyar”. Ebből a kiűzetésből pedig napjaink “kultúrkampfja” következik, amelyben a kultúra háborús övezet, no-go zóna. A Mikrofilm című dokumentumfilm-sorozatunk első részében Aczél György unokája, Békés Bence idézi fel személyes emlékei révén a nagyhatalmú kultúrpolitikus alakját, a kádári korról és átmentett szelleméről a posztkommunista Hálózat kutatója, Mező Gábor újságíró beszél kameránk előtt. A filmben részleteket mutatunk be az Aczél Györggyel készített utolsó, eddig soha nem hallott hangfelvételekből.