×
Kövessen minket Facebook-on is!

Már követem az oldalt!

Budapest idén is az állami költségvetés legnagyobb haszonélvezője

 

Budapest idén is az állami költségvetés legnagyobb haszonélvezője, ami helyes, hiszen a nemzet fővárosa, a legnagyobb magyar város, egy hárommilliós várostérség központja, 1,7 millió ember otthona, és rengeteg embernek biztosít munkát, tanulási lehetőséget vidékről is – írta a Miniszterelnökség Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkára hétfői.

Fürjes Balázs hangsúlyozta: a kormány 2021-ben is százmilliárdokat biztosít a főváros működésére és fejlesztésére. Budapest egyértelműen kivételes elbánásban részesül a települések között, de ez természetes: főváros csak egy van és azt meg kell becsülnünk – fogalmazott.

Az állami költségvetés minden évben jelentős összegeket biztosít a városok működtetésére az önkormányzatoknak – folytatta. 2021-ben minden település több pénzt kap erre a célra, de a legnagyobb mértékben a fővárosi önkormányzatok működési támogatása emelkedik. A

2020-as 85 milliárd forint után idén a fővárosi és kerületi önkormányzatok együttesen 116 milliárdot kapnak Budapest működési kiadásainak fedezésére, több mint harmadával növekszik a kormányzati támogatás

– közölte.

Emlékeztetett: a kormány és a főváros megállapodása alapján a kormány az Egészséges Budapest program keretében ötvenmilliárd forintot biztosít kerületi orvosi rendelők építésére, fejlesztésére, új diagnosztikai és terápiás műszerek beszerzésére. Az évente esedékes tízmilliárd forint kerületek közötti elosztására minden évben a főpolgármester tesz javaslatot.

A Tarlós Istvánnal kötött megállapodást Karácsony Gergely főpolgármestersége idején is betartva a kormány biztosítja a 3-as metró folyamatban lévő felújításának teljes, 200 milliárd forintos költségvetését a fővárosnak – tette hozzá.

Tömegközlekedés a vidéki városokban is van, Szegeden, Debrecenben és Miskolcon villamoshálózat is működik, de csak Budapest kap állami támogatást a közösségi közlekedés működtetésére; idén 12 milliárd forintot, csakúgy, mint tavaly.

A kormány idén 3,2 milliárd forinttal támogatja a fővárosi buszbeszerzéskét, 2020-ban és 2021-ben összesen 64 vadonatúj, akadálymentes, légkondicionált, környezetbarát kék busz megvásárlását finanszírozta Budapesten.

Ezek a járművek hetente félmillió budapesti utazását segítik és már mind forgalomba is álltak. Ebben az évben a kormány több mint tízmilliárd forintot fordít a HÉV-vonalak teljes felújításának előkészítésére, a HÉV járműcsereprogramjának megvalósítására, két új budapesti peremhíd, a Galvani és az Aquincumi híd tervezésére, az elővárosi vasút fejlesztésére – sorolta az államtitkár.

Mindezeken felül a kormány, a főpolgármesternek tavaly tett kormányzati javaslat alapján, 60 milliárd forint értékben vállalja magára jelentős budapesti városfejlesztések finanszírozását és megvalósítását, így tehermentesítve a fővárosi költségvetést. A javaslat értelmében a városvezetés helyett a kormány valósítja meg a pesti rakpartok kerékpáros- és gyalogosbarát, zöldfelületeket, utcabútorokat, pihenőpadokat is tartalmazó átalakítását, a kétszer egysávos autóközlekedést fenntartó megújítását, a Biodóm beruházását, a turistabuszok Gellért-hegyi kitiltását lehetővé tevő, környezetbarát budai siklót, a budai fonódó villamos hálózat meghosszabbítását és az Etele téri buszpályaudvar bővítését –közölte.

Ha a főváros elfogadja megoldási javaslatunkat,60 milliárddal tehermentesítjük a fővárosi költségvetést, 60 milliárdot spórolhat meg a főpolgármester, 60 milliárd újabb extra segítséget kap Budapest

– fogalmazott Fürjes Balázs.

A kormány garanciát adott Karácsony Gergelynek, hogy az átvállalt városfejlesztések terveit a kormány a fővárossal közösen dolgozza ki, és csak a városvezetés által jóváhagyott tervek alapján lehetne építkezni. Az erről szóló megállapodástervezet a főváros általi elfogadásra vár –olvasható a közleményben.

Végezetül Fürjes Balázs emlékeztetett arra is, hogy a kormány intenzív támogatásával 2022-ig összesen 1052 vadonatúj metró, villamos, busz, troli állt és állhat forgalomba a budapesti tömegközlekedésben. Az összesített adatok azt mutatják, hogy 2010 és 2021 között a kormány összesen több mint 1330 milliárd forinttal támogatja a fővárosi tömegközlekedést.

A címlapfotó illusztráció.