×
Kövessen minket Facebook-on is!

Már követem az oldalt!

Így zöldül a közlekedés Magyarországon

 

A karbonsemlegesség elérése érdekében folyamatosan nő Magyarországon az elektromos járművek száma a közlekedésben.

Elektromos buszok, autók, motorok és rollerek. Egyre nagyobb számban jelennek meg a károsanyagkibocsátás-mentes járművek nemcsak a fővárosban, hanem a nagyobb vidéki városokban is. Ennek a legnagyobb előnyét mára mindenki ismeri – hangzott el az M1 Kék bolygó című műsorában.

Az elektromos autóknak nincs helyi kibocsátása, nincsenek kipufogógázok a városban, ennek azonnali következménye, hogy ha nincsenek kipufogógázok a városban, akkor tisztább lesz a város levegője” – mondta Czikora Tamás a Mol-csoport mobilitási vezetője.

Az üvegházhatású gázok kibocsátásának 21 százaléka 2018-ban közúti járművekből származott Magyarországon, ez az arány 2019-ben tovább nőtt.

Ezért is tűzte ki célul a kormány a 2020-ban elfogadott Nemzeti energia- és klímastratégia részeként a közlekedés zöldebbé tételét.

Az a célunk, hogy 2030-ra a jelenlegi 60 százalékról 90 százalékra nőjön a karbonkibocsátás-mentesen kibocsátott villamos energia Magyarországon. Ez döntően atomenergia és megújuló energia, erre építve ösztönözzük azt és gondoljuk azt politikai szempontból, hogy a zöldközlekedést azzal segítjük elő, ha az elektromobilitást támogatjuk” – emelte ki Kaderják Péter, az Innovációs és Technológiai Minisztérium Energia- és Klímapolitikáért felelős államtitkára.

Így például a lakossági vásárlók esetében pályázati lehetőségekkel.

Az elektromos gépjárművek esetében 2016 óta már három körben írt ki az Innovációs és Technológiai Minisztérium, illetve az elődei vásárlási támogatási pályázatokat. A legutóbbi májusban zajlott le, és örömmel konstatáltuk, hogy nagy sikerrel” – tette hozzá az államtitkár.

2020-ban jelentős támogatásért indulhattak a taxisok is, hiszen ők nagymértékben hozzájárulhatnak a légszennyezés csökkentéséhez. A vásárlást ráadásul már a szélesebb kínálat is egyszerűbbé teszi.


Sok új modell jelent már meg, tehát megalapozta azt a sikert, amit aztán végül is az új pályázatban a kormányzat megcélzott. Az előzetes elképzelés az volt, hogy egy 1500–1700 autó értékesítése történhet meg az év végéig, ezzel szemben másfél nap alatt 2000 érvényes pályázat érkezett be” – jelentette ki Gablini Gábor, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének elnöke.

Az elektromos autóknak számos előnye van. Míg kezdetben a kevés helyen elérhető és hosszú időt igénylő töltés kedvét szegte az embereknek, addig mára a jelenleg elérhető technológiák és a töltőhálózat kiépítettsége kényelmes használatot tesz lehetővé. Az akkumulátorok fejlődésével pedig ez a töltési idő a jövőben még rövidebb lesz.

2025-re gyakorlatilag eltűnik az a hátrány, amit ma még az elektromos autó hatótávban el kell szenvedjen egy belső égésű motoroshoz képest,

sőt, szakértők azt vélelmezik, hogy az akkumulátor magas ára, ami megjelenik az elektromos autóknál 2025-re, olyan szintre csökken, amely már szintén kompatibilis lesz egy belső égésű motorossal – tette hozzá a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének elnöke.

A személygépjárművek mellett 2020-ban a kormány egymilliárd forintos keretösszeggel támogatta az elektromos meghajtású kerékpárok vásárlását, és elindult a Zöld busz program is. Ennek keretében tíz éven át összesen 36 milliárd forint támogatást kapnak elektromos autóbuszok beszerzésére a 25 ezernél nagyobb lélekszámú, pályázó városok. A tesztüzem fontos állomása Debrecen volt.

Debrecen 2009-ben is elsők között volt, a teljes autóbuszflottát lecseréltük az akkori legmodernebb, Euro5-ös gépjárművekre, ezzel az elmúlt években éves szinten mintegy 500 tonnával csökkentettük a koromkibocsátást Debrecenben, ezektől az elektromos buszoktól is azt várjuk, hogy tovább javul Debrecenben a levegő minősége. A kormányzattal van egy megállapodásunk, hogy legalább 12 ilyen elektromos autóbuszt fogunk beszerezni a jövőben és forgalomba állítani” – fogalmazott Balázs Ákos, Debrecen alpolgármestere, a környezetvédelmi munkacsoport elnöke.

Pályázatokból és támogatási lehetőségekből minden bizonnyal idén sem lesz hiány, hiszen 2050-re a karbonsemlegesség elérése a cél. Ez pedig a közlekedés radikális átalakítása nélkül nem sikerülhet.

A címlapfotó illusztráció.