×
Kövessen minket Facebook-on is!

Már követem az oldalt!

Karácsonyék hagyják lepusztulni a budapesti tömegközlekedést

 

Az elmúlt több mint egy évben mindössze egy kamucéggel kötött mutyigyanús szerződésre futotta a Karácsony Gergely-féle fővárosi vezetéstől a buszbeszerzések terén, miközben a BKV vezérigazgatója is arról beszélt, hogy évente legalább száz-százötven új buszt kellene vásárolni. Míg a városvezetés a hozzájuk közel álló üzleti köröknek személyre szabott tenderekkel kedvez, addig naponta több száz műszaki hiba miatt kényszerülnek leállásra a budapesti tömegközlekedési eszközök – olvasható a Magyar Nemzet oldalán.

Láng Zsolt, a Fidesz fővárosi frakcióvezetője elmondta, a Budapesti Közlekedési Vállalat Zrt. (BKV) sajtóban megjelent belső vizsgálatának a tartalma egyértelművé teszi, hogy a kétes buszbérlési ügyletben a közlekedési vállalat és a fővárosi önkormányzat döntéshozói tudatosan, a tényeket ismerve hozták ki a közbeszerzés győztesének az offshore hátterű, „biztonsági kockázatot jelentő” kamucéget májusban – olvasható a Magyar Nemzet oldalán.

Közölte:

haladéktalanul az offshore hátterű kamucég ügyének érdemi kivizsgálását kezdeményezik ismét,

a meglévő és nem teljesített szerződés felmondásával együtt, valamint a hiányzó pótlóbuszok azonnali beszerzését és forgalomba állítását, mert hiányuk a járványhelyzet közepén a budapesti utazók egészségét, életét veszélyeztetheti.

A mindösszesen hat darab busz bérléséről szóló szerződésről már biztosan kijelenthető, hogy mutyit takar, s az is meglehetősen árulkodó, hogy Karácsony Gergely is hazugsággal igyekezett csitítani a kamucég körüli botrányt – írták.

A főpolgármester – még a Demszky-korszak szürreális kommunikációját is alulmúlva –

többszörösen ellentmondott önmagának, amikor először azt állította, hogy nem kötnek szerződést, holott az október 30-án bizonyíthatóan megtörtént.

Később pedig már azt hangoztatta, hogy kötbért követelnek a cégtől a teljesítés elmaradása miatt, ám ez csak az érvényes szerződés megléte esetében lehetséges.

A BKV döntéshozóinak tudniuk kellett arról, hogy a használt, alacsony padlós csuklós autóbuszok bérlésére kiírt nyílt közbeszerzési eljárására a „legjobb” ajánlatot benyújtó CR–Facilities Zrt. egy frissen alapított, referenciák és jogelőd nélküli vállalat.

A Magyar Nemzet birtokába került, a fővárosi közlekedési vállalat belső ellenőrzési főosztálya által készített vizsgálati anyagból derült ki, ahogyan az is, hogy a BKV felügyelőbizottsága tisztában volt azzal is, hogy a Leisztingerhez köthető CR–Facilities Zrt. átvilágítása során közepes szintű vállalatbiztonsági kockázatot állapítottak meg,

mivel a cégnek „a tulajdonosi háttere ismeretlen, referenciái nincsenek, működéséről nincs információ”.

A vizsgálati anyag szerint a BKV-n belül működő Autóbusz- és Trolibusz-üzemeltetési Igazgatóság már 2020. május 25-én, az ajánlattevő CR–Facilities Zrt. felbukkanásakor azonnal átvilágítást kezdeményezett a vállalatbiztonsági csoportnál, mivel a céget mindösszesen egy héttel azelőtt jegyezték be 17 millió forint törzstőkével „egy alsó hangon is 200 millió forint induló tőkét igénylő projektre”.

A vizsgálat megállapításai alapján a BKV döntéshozóinak tudniuk kellett arról is,

hogy a CR–Facilitiesnek nincs se telephelye, se fióktelepe, részvényeseiről a cégadatok között nincs információ,

a székhelyként megadott címen további 128 cég van bejegyezve, illetve elérhetőségként a cégjegyzésre jogosult személy saját gmailes e-mail címe van megadva. A vállalatbiztonsági csoportnak az is szemet szúrt, hogy a CR–Facilities Zrt.-nek nincs saját honlapja, hirdetései, a cégbejegyzésen kívül nem található róla információ.

A jelentés az offshore háttérre utalva arra is felhívta a figyelmet, hogy

„feltehető, hogy a CR–Facilities Zrt.-t célzottan erre a közbeszerzésre egy olyan üzleti társaság hozta létre, amely valamilyen okból a háttérben akar maradni”.

A Hír TV Informátor című műsora is számos gyanús körülményt derített fel a CR–Facilities Zrt.-vel kapcsolatban. A tendert megnyerő cég többségi tulajdonosát, a Cratis Ingatlanbefektető Zrt.-t egy ciprusi székhelyű offshore cég, az Agria Holdings birtokolja, és tisztségviselői között Tüttő egykori élettársának, Leisztinger Tamás nagyvállalkozónak az emberei is megtalálhatók.

A cég bejegyzett székhelyén az Informátor stábja érdeklődésére eleve olyan telefonszámot adtak a CR–Facilities Zrt.-hez, amelyet a Cratis egyik tulajdonosa, Dudás Rita vett fel, aki rendkívül gyanakvóvá vált, amikor kiderült, hogy a CR–Facilities Zrt. illetékeseit keresik a busztender ügyében.

Szintén rendkívül különös körülmény, hogy

a CR–Facilities Zrt.-nek nincsenek saját buszai, és a pályázaton az általa legyőzött cégtől vásárolnák meg az ajánlatában szereplő buszokat.

Az adásban arról számoltak be, hogy a székesfehérvári székhelyű Truck-Trailer and Parts Haszongépjármű- és Alkatrész-kereskedelmi és Szolgáltató Kft. telephelyén találhatók azok a buszok, amelyekkel az első helyezett nyert, ám azok elképesztő módon a tenderen vesztes cég tulajdonát képezik, s a CR–Facilities Zrt. tőlük akarta megvásárolni a járműveket.

A címlapfotó illusztráció.