×
Kövessen minket Facebook-on is!

Már követem az oldalt!

Kínvallatással kevesebb titkot vallunk be, mint a virtuális térben önként

 

A virtuális térben több információt gyűjtenek be rólunk, mintha leülnének velünk beszélgetni, vagy ha kínvallatásnak vetnének alá. Minél több informatikai eszközt használunk, a mobiltelefontól kezdve az okos óráig, annál többet árulunk el magunkról. A nagy közösségi szolgáltatók rengeteg forrásból gyűjtik össze rólunk az információt, hogy egy profilképet készítsenek. A törvényi szabályozása már csak a technológia gyors változása és a kibertér nemzetközi jellege miatt nehézkes.

Sóti Attila fizikus, az ELTE Fizikai Intézetének munkatársa a Kossuth Rádió Vasárnapi Újság műsorában elmondta, hogy a komplex rendszerek az internet, illetve a közösség média működésére is átültethetők.

A fizikai alaptörvények rendszere sok tekintetben hasonlóan működik a virtuális térben is – mondta.

A közösségi média hálózatainak modellezésével is foglalkozó szakember elmondta, hogy mintegy kilenc ezer különféle információt gyűjt rólunk a Facebook, amelyet felhasználnak arra, hogy tartalmat kreáljanak, amit magunk is alakítunk.

„A legfontosabb cél, hogy fenntartsák figyelmünket.”

Felhasználótól függően összesen akár 600 „külső adatforrást” is használhat a Facebook.

Ezek közé sorolta például a mobiltelefonokra letöltött applikációkat is. A legnagyobb közösségi média szolgáltatónak olyan profilalkotási algoritmusa van, amely azt is képes meghatározni, hogy mennyire vagyunk tradicionális gondolkodásúak, vagy azt, hogy szüleink elváltak-e.

A cég algoritmusa képes összekötni a profilt a felhasználó internetes szokásival.

Így azt is tudják, hogy mennyi időt töltött valaki egy hírportálon, és hány percet fordított egy-egy cikk olvasásával, vagy azt is miként reagált egy hírre.

Vannak kiberbenszülőttek és kiberbevándorlók, akik felnőttkorukban ismerkedtek meg a kibervilággal. Előbbiek viszont már ebbe születtek bele és nagyon függnek ezektől a szolgáltatásoktól, amelyek pont ezt a függőséget, ezt az információ éhséget elégítik ki és használják ki.

Az algoritmusok megszerkesztése azért fontos, mert személyre szabott reklámokat kapunk, amelyekkel befolyásolják gondolkodásunkat, vásárlási szokásainkat.

„Olyan szinten letapogatnak bennünket, amire eddig nem volt példa, döbbenetes" – mondta.

Jogi szabályozás

A kibertér olyan jogi kategóriába tartozik, amelyre egy-egy ország törvény nem tér ki, olyan mint a nemzetköz vizek, vagy a tengerfenéken végzett kutatások. Ezeket nemzetközi jog szintjén kellene szabályozni.

A szolgáltatók olyan bonyolult algoritmust dolgoztak ki, amelynek a szabályozása nagyon nehézkes. Ráadásul nem is érdekük, hogy kiadják azokat az adatokat, algoritmusokat, amely alapján biztosítják, vagy éppen letiltanak bizonyos tartalmakat

Ezeket törvényi úton lehetne kikényszeríteni, de ez nehézkes a folyamatosan változó technológia miatt.

Sóti Attila szerint mire meghoznának egy szabályozást egy bizonyos technológiai megoldásra, addigra jön egy újabb változat, amit újból szabályozni kéne.


A teljes beszélgetés itt hallgatható meg.