×
Kövessen minket Facebook-on is!

Már követem az oldalt!

Minden második fiatal felvenné a babaváró kölcsönt

 

Kiemelkedően magas a babaváró kölcsön ismertsége, a többség a maximális tízmilliós összeget kéri és kapja a hiteligényléskor. A lakásvásárlás és -felújítás a legnépszerűbb felhasználási cél, de sokan autóra, gyerekholmira is költenének belőle. Három gyermeket csak az igénylők ötöde tervez ugyanakkor – derült ki egy, a kölcsön igénybevételével kapcsolatos, a szándékokat és a felhasználás célját felmérő kutatásból.

A fiatalok sokkal jobban informáltak a korábbi generációknál, számukra fontos, hogy egy bank milyen online szolgáltatásokat tud nyújtani, hiszen nekik a benchmark az online világ – mondta el Bereczki Enikő generációs szakértő a fiatalok hitelfelvételi szándékairól.

Az Y generáció számára például meghatározó élmény volt a gazdasági válság és a devizahitelezés, ami most óvatosságra inti őket. Nem csak a gyermekvállalás, hanem a felnőtté válás időszaka is kitolódott, a szülőktől való leválás 27-29 évesen következik be átlagosan, ismertette a szakember.

Komoly értékváltás is bekövetkezett az elmúlt évtizedekben, a mostani fiataloknak kiemelten fontos a családi jólét,

így a biztos anyagi háttér hiánya szintén akadálya a korai gyermekvállalásnak Bereczki Enikő szerint.

Kurucz Imre, az NRC Marketingtanácsadó kutatási igazgatója szerint a korábbi kedvezőtlen tapasztalatok után elindult a lakosság részéről egy nyitás a hitelek felé, sokkal pozitívabban tekintenek már rá a magyarok. Olyan lehetőségként kezelik, ami előre viszi az életüket – mondta el a szakember, aki emellett az online platformok folyamatosan erősödésére számít. Az internetre áttevődő hitelfelvétel-igénylés a szolgáltatók felé is nyomást jelent, hogy megfeleljenek a fogyasztói igényeknek – tette hozzá Kurucz Imre.

Mivel az egyik leginkább racionális döntésről, a gyermekvállalásról van szó, indokolható az ügyfelek tájékozottsága. A babaváró kölcsön olyan konstrukció, amivel minden érintett nyer – véli Fodor Tamás, a Sberbank retail területért felelős igazgatósági tagja. Hozzátette, az eddigi százezer igénylőből csak a Sberbanknál több mint négyezer igénylést indítottak az ügyfelek tavaly július óta. A Sberbank a személyi kölcsönhöz hasonlóan ebben a szegmensben is meghatározó piaci jelenlét elérését tervezi – mondta el a terveikről.

Lakáscélok megvalósítására költenének leginkább

A babaváró kölcsön alig több mint egy évvel ezelőtti debütálását követően rövid idő alatt beépült a köztudatba, a megkérdezettek négyötöde hallott már róla.

A termék ismertsége a párjukkal már együtt élő, de még gyermektelen párok körében a legmagasabb,

88 százalékuk tud a babaváró kölcsön konstrukció létezéséről.

A hiteligénylést tervezők aránya természetesen a 18–29 évesek körében kimagasló, közel felük (44%) számol a babaváró kölcsön felvételével. Az életkor előrehaladtával csökken ugyan a szándék, de a 30–39 évesek közül is minden ötödik élne a lehetőséggel. Akik mégis elutasítók a termékkel kapcsolatban, azok elsősorban életkorukkal – a 40 év felettiek – valamint az élethelyzetükkel indokolták ezt.

A kondíciókkal az érintettek legnagyobb része tisztában van

Hatból átlagosan öt potenciális igénylő alaposan utánajárt a visszafizetési szabályainak és az igénylés feltételeinek is. A legtöbben (89%) tisztában vannak vele, hogy szükség van a sikeres banki hitelbírálatra, de még a tb-jogosultságra vonatkozó kérdésre is 85 százalékuk tudta a választ. A kutatás adatai szerint a megkérdezettek háromnegyede tisztában van vele, hogy a babaváró kölcsön szabadon elkölthető.

A felhasználás idejéről Fodor Tamás, a Sberbank retail területért felelős igazgatósági tagja elmondta, hogy a kutatásból az derül ki, hogy a legtöbben egyelőre tartalékolnának, ugyanis az érintettek 53 százaléka csak egy év múlva, vagy még később költené el az összeget. A felmérésből az is kiderül, hogy minden tizedik igénylő viszont már egy hónapon belül hozzányúlna a pénzhez, és hasonló az aránya azoknak, akik két hónapon belül, vagy legkésőbb fél éven belül felhasználnák a hitelt.

Ami a felhasználást illeti, messze a legtöbben,

a babaváró kölcsön felvételében gondolkodók 53 százaléka lakásvásárlásra, építésre fordítaná az igényelt összeget.

A lakáscélok töretlenül népszerűek, hiszen felújításban is az érintettek negyede gondolkodik, sőt ugyanennyien lakásfelszerelésre, bútorra is költenének a pénzből. Hasonló mértékű (26%) azok aránya, akik a gyermekkel kapcsolatos kiadásokat finanszíroznák a babaváróból, de népszerű az autóvásárlás (16%), befektetés (10%) is, sőt van, aki mindennapi megélhetésre (8%), vagy éppen vállalkozásra (4%) költené a kölcsönét.

A felmérést a Sberbank Magyarország Zrt. megbízásából az NRC Marketingkutató és tanácsadó Kft. készítette a 18–59 éves korosztályban. Az ezerfős online minta reprezentatív nem, korcsoport, végzettség, lakóhelytípus és régió alapján, a kutatás 2020 februárjában zajlott.