Zugló a budapesti önkormányzatok közül elsőként akar csatlakozni az egységes fővárosi parkolási rendszerhez – jelentette ki Horváth Csaba (Momentum–DK–MSZP–Párbeszéd–LMP) polgármester szerdai budapesti sajtótájékoztatóján.
„A jogszabályok nem egységesek, pedig fontos lenne egy ilyen rendszer” – hangoztatta. Azt mondta, hogy eddig ahányféle kerület, annyiféle megoldás működött.
Horváth Csaba felidézte, hogy Zuglóban tavaly novemberben döntöttek közbeszerzés elindításáról új parkolási övezetekbe tervezett parkolóautomaták ügyében. Idén márciusban a Közbeszerzési Hatóság megvizsgálta a meghívásos közbeszerzés ajánlattevőjét, és jóváhagyta az eljárást.
Áprilisban a képviselő-testület elnapolta a döntést. Júniusban a cég bejelentette, hogy december 31-éig tartja az árat. A képviselő-testület csütörtökön tűzi napirendre a döntést.
A polgármester közölte, hogy egy automata a korábbiakhoz hasonlóan mintegy kétmillió forintba kerülne, míg az üzemeltetés ára 69-ről 40 ezerre csökkenne.
„Azt hangoztatta, hogy ezek a parkolóautomaták a legkorszerűbbek közé tartoznak. Hasonló minőségű készüléket Óbudán csaknem négymillió forintért vásároltak, ebből is látszik, hogy a zuglói eszköz nem túlárazott” – jelentette ki.
Az automaták egyből jelzik a diszpécserközpontnak, ha pénzt dobnak be
„A XIV. kerületi parkolóautomaták egyedülállóak abban, hogy egyből jelzik a diszpécserközpontnak, ha pénzt dobnak be. Azt szeretnék, hogy a Nemzeti Adó- és Vámhivatal is valós idejű információkat kapjon” – mondta Horváth Csaba, megjegyezve: erről is határozatot akar hozatni csütörtökön.
Közölte, a cég, amely az ajánlatot adta, nem gyártó, hanem kizárólagos magyarországi forgalmazója egy francia multinacionális vállalatnak, Európa legnagyobb parkolóautomata-gyártójának.
Kiemelte ugyanakkor, hogy van egy dilemmájuk. Bár elkötelezettek az egységes, átlátható parkolási rendszer mellett, és a lehető legjobb ajánlatot kapták egy szabályszerűen lebonyolított közbeszerzési eljárás során, a magyar cég kisebbségi tulajdonosával szemben erkölcsi aggály merült fel.
„Az önkormányzatnak azonban kőkemény gazdasági és ügyfélérdeke van” – fogalmazott. Azt kell figyelembe venni, hogy a zuglói polgároknak az a jó, ha a lehető legolcsóbban a lehető legkiválóbbat kapják, és meg tudnak majd állni autóval a saját házuk előtt. „Ha új közbeszerzést írnánk ki, amelynek végén már magasabb árat kellene fizetni minden egyes parkolóautomatáért, akkor ki viselné majd ennek a következményeit? ” – tette fel a kérdést.
A fő szempont nem a nyereségképzés, hanem a forgalomszabályozás
Újságírói felvetésre a polgármester közölte, hogy a főváros határozza meg, hány méterenként kell automatákat felállítani, ettől nem térhetnek el.
„A zuglói parkolási rendszer valójában napi egymillió forint nyereséget termel, nem egymillió forint veszteséget” – hangoztatta egy másik kérdésre válaszolva. Hozzátette, a fő szempont nem a nyereségképzés, hanem a forgalomszabályozás.
„Az új automatáknál nem lehet majd bankkártyával fizetni” – közölte Horváth Csaba, amit több újságíró is kifogásolt, arra hivatkozva, hogy ez lenne a korszerű megoldás, és a most kitenni kívánt készülékek akár évtizedekig a helyükön maradhatnak.
A polgármester jelezte, hogy a jövőben minden testületi ülés előtt bejelentik az elképzeléseiket, hogy kialakuljon egy jó minőségű közös gondolkodás a sajtóval.
A címlapfotó illusztráció.