Minden, amit tudni kell a kártyafüggetlenítésről

 

Közel a nap – október 24. –, amikortól a jogszabályi változásoknak köszönhetően a mobilszolgáltatók kötelesek lesznek a határozott idejű szerződések lejárta után ingyen feloldani a csomagban adott mobilkészülékek kártyafüggését. A Telekom, a Vodafone és a Telenor pénzért eddig is elvégezte a műveletet – lássuk, hogy ezután milyen szabályok mentén teszik ugyanezt.

Október 24-i hatállyal módosul az elektronikus hírközlésről szóló törvény. A változások egyik – talán legérdekesebb – hozománya, hogy az előfizetési csomagban vásárolt készülékeken a hűségidő lejártát követően a szolgáltatónak ingyen kell feloldania a kártyazárat. Erre eddig is biztosítottak egyébként lehetőséget a szolgáltatók, de csak ellenszolgáltatás fejében, a szerződéskötés időpontjától függően más-más összegért, ami egyes esetekben több tízezer forint is lehetett.

A jogszabályi változás nyomán tehát a függetlenségre vágyó készüléktulajdonos egyfelől több ezer forintot megspórolhat hamarosan a korábbi gyakorlathoz képest, másfelől pedig egy „zugszaküzlet” helyett immár legális és biztonságos körülmények között érheti el mindezt.

A feladatra a három legnagyobb mobilszolgáltató már felkészült – részletek az alábbiakban.

Fotó: Settawat Udom/Shutterstock

Fotó: Shutterstock

A Telekom már függetlenített készülékeket forgalmaz

Például egy kártyafüggetlenként forgalmazott Samsung Galaxy S8-as ára jelenleg 270 ezer forint körül mozog, míg az egyik szolgáltatónál eleve függetlenített verzióban mintegy 210 ezer forintért is megvásárolható. Ez utóbbiban akadhat ugyan egy-kettő, szolgáltatóhoz köthető bloatware („kéretlenül” előre telepített) szoftver, de ezen azért a pár tízezres különbségért akár túl is teheti magát az ember.

A mobilkészülékek nagy része már jó ideje SIM-lock mentesen kerül forgalomba a Telekomnál, és közlésük szerint ez így marad a jövőben is. A korábban vásárolt készülékek esetében a termék cikkszámában szerepelő „SL” betűk jelzik, ha nem hálózat-független készülékről van szó, a függetlenítési folyamatot tehát csak ezekben az esetekben kell elindítani. (Fontos tudni, hogy Az iPhone 7 és korábbi verziók esetében technikai okok miatt a cikkszám még minden esetben tartalmazza az SL betűket, de ettől függetlenül már minden típust hálózat-függetlenül értékesít a Telekom.)

A szolgáltató egyébként már a törvényben megjelölt határidő előtt, október 20-tól biztosítja a díjmentes hálózatfüggetlenítést a lakossági ügyfeleknek.

A szerződésesek és a Domino-kártyások egyaránt a 1414-es telefonszámon, az automata menüben tudják jelezni igényüket a hálózatfüggetlenítésre, amihez csak a készülékük IMEI-számát és egy olyan mobilszámot kell megadniuk, ahova a feloldó kódot és a feloldás menetéről szóló tájékoztató linket SMS-ben elküldheti a Telekom.

Az üzleti ügyfelek szintén október 20-tól kérhetik a készülékeik díjmentes hálózatfüggetlenítését a fent leírt módon a 1400 és 1435-ös telefonszámon.

Amennyiben a szükséges adatok rendelkezésre állnak, ezt az SMS-t az igény leadásától számított egy munkanapon belül, de minden esetben a lehető leghamarabb megkapja az ügyfél – ígéri a Telekom, amely korábban bizonyos esetekben 15 ezer forintot kért a feloldásért.

A vodafone-osok is maguk oldhatják fel a SIM-zárat

A Vodafone-nál – október 24-ét követően – a szerződéskötéstől számított egy éven belül húszezer, egy–két év között tízezer, avagy listaáras készülék esetében 2500 forintba kerül a függetlenítés, ha pedig az ügyfél készülékhez aláírt előfizetése már lejárt, akkor a szolgáltató ingyenesen biztosítja mindezt.

Ezt a Vodafone ügyfélszolgálatán, a 1270-es telefonszámon vagy azon üzleteiben lehet kezdeményezni, amelyekben szerviztevékenység is folyik. A szükséges dokumentumok: személyi igazolvány (vagy más azonosításra alkalmas okmányok), eredeti előfizetői szerződés (ha ezt nem tudja bemutatni, akkor az ilyenkor szokásos úton kell beazonosítani az ügyfelet: MSISDN + ügyfélbiztonsági kód), illetve garancialevél (jótállási jegy) – igaz, ez nem feltétel, csak akkor, ha időközben mondjuk készülékcsere történt, vagy probléma van az IMEI-azonosítással.

A készülék hálózati zárának feloldását az előfizető hajtja végre, miután a feloldáshoz szükséges kódot a szolgáltató eljuttatta részére. Ha ez a rendelkezésre áll a rendszerben, akkor már az igénylés helyszínén megkapja az ügyfél, amennyiben nem, akkor a Vodafone a kódot tartalmazó levelet 15 munkanapon belül postára adja, vagy elküldi e-mailben. Az előfizető ennek ismeretében végezheti el a feloldást. (Kivételt képeznek ez alól azon készülékek, amelyek esetében a feloldást az előfizető a műszaki jellemzők miatt nem tudja elvégezni. Ilyenkor a feloldást vagy a gyártó, vagy a szolgáltató végzi el, 30 munkanapos határidőn belül.)

A Telenor az erre vonatkozó hivatalos sajtóközleményük kiadásáig nem kívánt információkat közölni velünk.