Ki lehet védeni a vasút elleni támadásokat?

 

A gázolásos merényletek és a rendőrök elleni támadások után vonatok kisiklatására buzdítottak dzsihadisták az utóbbi hónapokban Európában - így értesült a francia rendőrség. Az eddigi legsúlyosabb, vasúti hálózat elleni támadást 2004-ben követték el Madridban. Akkor négy vonaton, összesen 10-szer robbantottak, 191-en vesztették életüket. Hogyan lehet kivédeni az ilyen tragédiákat?

Több országban már a repülőterekhez hasonló biztonsági ellenőrzéseket vezettek be vasúti pályaudvarokon. Ezzel meg lehet akadályozni, hogy a vonatra kerüljön bármilyen eszköz, ám a nyílt pályát nem lehet nyomon követni – mondta Komócsin Zoltán vasútbiztonsági szakértő az M1 Ma este című műsorában.

Hozzátette: elképzelhetőnek tartja, hogy hatósági jelenléttel vissza lehet fogni a támadások esélyét, ám ez közlekedésszervezési kérdéseket is felvetne.

Külföldön akár 250 km/órás sebességgel is haladhatnak a vonatok, ekkora sebességnél pár száz méteres a féktáv. És bár töréstesztek nincsenek, ám lényegesen masszívabb szerkezetről van szó, ugyanakkor nagy tömegekről és nagy sebesség esetében nem lehet teljes a védelem – magyarázta a szakértő.

A vonatokon egyébként nincsenek biztonsági övek, ám ha lennének, sem biztos, hogy teljes védelmet biztosítanának – mondta komócsin Zoltán.