Vége a kátyús kerékpárutaknak?

 

Ön sem érti, miért kell kátyús, repedezett, veszélyeket rejtő kerékpárutakon szlalomoznunk? Van egy csapat, amely úgy döntött, változtat.

Közel 5 év munkája érett be 2017 májusában, amikor a Rubway Multisport fantázianevű fejlesztés megkapta az értékesítéshez szükséges engedélyeket – mondta Berki Attila, a gyártó cég ügyvezetője a projektet lezáró miskolci eseményen.

„Hosszú távú, tartós megoldásban gondolkodtunk. Tapasztalatunk szerint: még ha az önkormányzatok meg is építik a kerékpárutakat, pénzük már nem marad a fenntartásukra. Ez a jelenség ismert az EU más államaiban, nem csak Magyarországon. Célunk az volt, hogy olyan multi-funkciós sportburkolatot és kerékpárút-építési technológiát hozzunk létre, amely nem kátyúsodik, nem repedezik és minél ritkábban merül fel karbantartás. A karbantartás pedig legyen elvégezhető gyorsan, alacsony költséggel, drága eszközpark nélkül, maradéktalanul visszaállítva az útszakasz eredeti állapotát” – fogalmazott.

burkolat

Rugalmasabb, ellenálló burkolat

Nemcsak a felszíni burkolat, hanem a teljes útpályaszerkezet vízáteresztő, így közvetlenül a talajba vezeti a csapadékot. Egyúttal az aszfaltnál rugalmasabb burkolat jobban ellenáll az útpályaszerkezet alépítménye mozgásának, mint az aszfalt vagy a beton.

Másrészt a hagyományos útburkolatokat jelentősen roncsolhatja a napon belüli hőmérséklet-ingadozás, mely kátyúsodáshoz, felületi repedések kialakulásához vezethet.

Az új fejlesztés ellenálló a faggyal, az erős napsugárzással és a hőtágulással szemben is – mondta el Dr Erdélyi János, a projekt műszaki irányítója.

Titkos összetétel

Az anyag pontos összetétele és gyártási technológiája hétpecsétes titok, de a cég annyit elárult, hogy újrahasznosított gumiőrleményt is tartalmaz, amely a burkolat már említett rugalmasságán túl hozzájárul a fenntartható fejlődéshez is: 1 kilométernyi kopórétegben több, mint 2000 darab, átlagos méretű személyautó-abroncs gumitartalmának környezetbarát újrahasznosítására kerül sor.

A multi-funkciós sportburkolat kiszolgálja az egész család igényeit: a kerékpárosok mellett kocogók, gyalogosok, babakocsik, kerekesszékkel közlekedők, görkorcsolyázók és lovasok számára is használható. Alkalmas kerékpárutak mellet gyalogutak, járdák, sétányok, lovas ösvények burkolására vagy erdei utak akadálymentesítésére. Telepítése kifejezetten javasolt olyan területeken, ahol az építés pillanatában előre látható, hogy a karbantartásra szánt források limitáltak.

Olcsón karbantartható útra lenne szükség

Masa Zoltán, a Kerékpáros Magyarország Szövetség elnöke szerint minél több olcsón karbantartható kerékpárútra lenne szükség. A szövetség is tesztelte az új sportburkolatot, tapasztalataik egyeznek a fejlesztést ellenőrző és értékesítését engedélyező Építésügyi Minőségügyi Innovációs Nonprofit Kft. méréseinek eredményeivel: a burkolat tapadása és rugalmassága alapján kifejezetten ajánlott kerékpárút célú hasznosításra.

Berki Attila, a cég ügyvezetője optimista. „Büszkék vagyunk arra, hogy észak-magyarországi központú cégként, magyar fejlesztésű, túlnyomórészt magyar alapanyagokból, magyar kivitelezésben készülő termékeket hoztunk létre, mely az alacsonyabb terhelést jelentő, kerékpáros, gyalogos, kerekes-székes forgalmat bonyolító útfelületek esetében az aszfalt és a beton XXI századi alternatívája lehet. Célunk, hogy innovatív kerékpárút-építési technológiánkat hazánkban és külföldön is elterjesszük, ezzel is segítve a fenntartható fejlődést, a kerekes-székes közlekedés akadálymentesítését, hozzájárulva az egészséges életmódra neveléshez és a kormány kerékpáros közlekedést és turisztikai attrakciófejlesztést támogató törekvéseihez” – fogalmazott.