Minden vállalkozás tulajdonosa tudja, a motivált munkatársak sokkal hatékonyabbak és jobb minőségben dolgoznak, mint azok, akik nem érzik jól magukat munkahelyükön. Hogyan és mivel lehet motiválni a munkavállalókat?
Az átlagos heti munkaidő 40 óra, de bizonyos feladatkörökben ennél jóval többet dolgoznak.
Pálfai Erzsébet karriertanácsadó szerint sokféle motiváció létezik, és sokféle elvárás is arra vonatkozóan, hogy mit szeretnék megkapni a munkahelyen. Az egyik motivátor a társas környezet, vagyis hogy a dolgozó érezze jól magát a munkatársaival, és természetesen fontosak az anyagiak is. Lényeges továbbá a biztonság, illetve az elismerés, megbecsülés, ahogyan az önmegvalósítás, az önfejlődés igénye. Erős elvárás, gyakran a legerősebb, hogy a munkavállaló figyelmet kapjon, értékeljék és elmondhassa, mit szeretne – magyarázta a szakértő a Kossuth Rádió Napközben című műsorában.
A Magyar Posta Zrt. új levélfeldolgozó gépsora a budaörsi országos logisztikai központban 2014. december 19-én.
MTI Fotó: Máthé Zoltán
Sokat segít a csapatépítés
Arról is beszélt, a csapatépítő tréningek egyik fő hozadéka, hogy a kooperáció a kollégákkal gördülékenyebbé válik. Szerinte az alulról jövő kezdeményezéseké a jövő, vagyis, ha a legstabilabb vállalatok arra figyelnek, mire van szüksége az embereknek, és ezt a lehető legprofibb munkaerőpiaci módszerekkel kiszolgálják.
Vannak olyan munkakörök, ahol hamar ki lehet égni, ám ezek mégis kulcspozíciók és nehéz pótolni új dolgozóval. Főleg az innovatív cégek esetében éppen ezért gyakran fordul elő, hogy motiváló középvezetőket foglalkoztatnak, akik folyamatosan gondolkodnak ezen emberek jóllétéről – fűzte hozzá.
Fontos a jövőkép és a közös siker
Gecse Bálint, az AON legjobb munkahelyek 2016 program vezetője elmondta, egy átlagos magyar dolgozó általában elégedett azzal, hogy milyen a mikrokörnyezet, mennyiben tud együttműködni a kollégáival, megkapja-e közvetlen vezetőitől a támogatást, illetve mennyire elégedett a munkakörnyezettel.
A dolgozók ugyanakkor sokkal inkább keresik azokat a tényezőket, melyek valódi elkötelezettséget tudnak teremteni a munkahely iránt. Magyarországon az átlagos munkahelyekhez képest a legjobb munkahelyek sokkal jobban teljesítenek abban, milyen jövőképet tudnak mutatni a dolgozók számára, és azok érzik-e, hogy hozzájárulnak-e a közös szervezeti sikerekhez, és tudnak-e értéket teremteni – emelte ki.
Gecse Bálint szerint a mai magyarországi munkaerőpiaci feszültséget kutatások is alátámasztják, és a számokból látszik, hogy egy átlagos magyar munkavállaló sokkal mobilabb, sokkal inkább nyitott egy más vállalatnak az állással kapcsolatos megkeresésére. A fiatalok azt is keresik, hogy olyan vállalatnál dolgozhassanak, ahol olyan közösség tagjai, akik hozzájuk hasonló érdeklődésű és kiváltságú csapat dolgozik. Fontos továbbá, hogy tudjanak előrelépni, és a munka közben képesek legyenek olyan tevékenységgel foglalkozni, mely önmegvalósításukat is támogatja – mutatott rá.
Első a lojalitás
Azt is mondta, egyre nagyobb kihívást jelent, hogy a dolgozók elégedettségét elérjék a munkahelyeken, ezért egyre inkább a személyekre, egyéni motivációra kell koncentrálni és olyan területeket kell keresni, hogy lehetőséget kapjon a dolgozó, hogy elköteleződjön a cég iránt.
Csikós Nagy Katalin HR-szakértő szerint a dolgozó lojalitása a cég sikerének kulcsa. Ha a cég figyel arra, hogy jól érezzék magukat a munkavállalók, és egy jó ajánlórendszert dolgoz ki, ezzel 30-35 százalékban tudja biztosítani azt.
A biztos munkahely vagy az orvosi ellátás mellett a kreativitás és a közösséghez tartozás igénye is motiváló lehet – mondta Őszi Csilla, a ZF Hungária vezérigazgatója, aki szerint lényeges szempont, hogy a munkatársak szívesen járjanak be dolgozni, éppen ezért a cégnél többek között a családi élet megkönnyítését is igyekeznek támogatni, ezért rugalmas munkaidőt biztosítanak számukra.