Európai premier - bemutatták Török Ferenc új filmjét

Nagy sikerrel megtartották Török Ferenc 1945 című játékfilmjének európai premierjét a 67. Berlini Nemzetközi Filmfesztiválon (Berlinale).

A történelmi drámát a szerzői filmek és innovatív zsánerfilmek legújabb tendenciáit felvonultató Panoráma szekcióban mutatták be. A fekete-fehér alkotás a második világháború utáni első nyáron játszódik egy magyarországi faluban, ahol az emberek felejteni akarják a világégés borzalmait és örömre, új kezdetre, gyarapodásra vágynak. Azonban a jegyző fiának esküvője napján megjelenik – ahogy a filmben mondják – “két zsidó”, akikről senki sem tudja, hogy mit akarnak.

Török Ferenc 1945 című filmjének egy jelenete. Fotó: Miami Jewish Film Festival

Török Ferenc 1945 című filmjének egy jelenete. Fotó: Miami Jewish Film Festival

“Hosszú munka volt, rövid életem 12 évébe telt” elkészíteni a filmet – emelte ki a leginkább a Moszkva tér című alkotásáról ismert 45 éves rendező. A premier után a közönség kérdéseire válaszolva elmondta, hogy egy “fekete balladát” akartak készíteni, és a westernfilm műfajából merítettek hozzá formát. A görög tragédiákat is idéző alkotás Szántó T. Gábor Hazatérés című elbeszélése alapján készült, a forgatókönyv a szerző és a rendező közös munkája.

Western stílus és átható feszültség együttese

“Végéig megtartottuk a western stílust, és a filmben ábrázolt 3 órát átható feszültségre összpontosítottunk” – mondta Török Ferenc, rámutatva, hogy az 1945 elkészítéséhez “alapfilm” volt Fred Zinnemann Délidő című 1952-es munkája, amely ugyancsak valós időben mesél el egy drámai történetet.

A szintén fekete-fehér Délidőhöz hasonlóan az 1945 is úgy kezdődik, hogy a déli vonattal váratlan vendégek érkeznek egy közösségbe, amitől a feje tetejére áll a világ: a két ortodox zsidó megjelenése miatt a falu lakói kénytelenek szembenézni azzal, hogy alig néhány hónapja, a holokauszt idején nem csupán nem védték meg közösségük zsidó tagjait, köztük legjobb barátaikat, hanem el is árulták és kirabolták őket.

Németországban is csak évtizedekkel a holokauszt után kezdődött el a náci múlt feldolgozása, és a németek végül a kilencvenes években néztek szembe igazán a történtekkel, Magyarországon pedig most jött el ennek az ideje – mondta Szántó T. Gábor, kiemelve: az 1945 alkotói remélik, hogy filmjükkel hozzájárulnak a múltfeldolgozás folyamatához. “Az a tény is része ennek a folyamatnak, hogy elkészíthettük a filmet” – jegyezte meg.

“Nekünk is vannak már gyermekeink, akik feltesznek kérdéseket, és a mi nemzedékünknek kell választ adnia a kérdéseikre” – tette hozzá Török Ferenc. Rámutatott, hogy a szembenézés a múlttal sokáig nem is volt lehetséges, mert a holokauszt “a kommunizmus idején nagy tabu volt”.

A film többet mutat, mint amennyit beszél

A filmet nemcsak a berlini premier közönsége ünnepelte, hanem a kritikusok is jól fogadták. A Variety című nemzetközi filmes szaklap egyenesen 2016 Oscar-díjas magyar alkotásához, a Saul fiához hasonlította, kiemelve, hogy Török Ferenc munkája “friss és okos filmes megközelítése egy nehéz témának”. A lap szerint az 1945-ben meglepően kevés a párbeszéd, a témájáról “többet mutat, mint amennyit beszél”.

A Berlinalén a különböző szekciókat együttvéve 399 filmet mutatnak be, a versenyfilmek közé pedig 18 alkotást válogattak be. Köztük van Enyedi Ildikó testről és Lélekről című munkája, amely nagy kritikai-, és közönségsikert aratott. A nemzetközi zsűrit Paul Verhoeven holland rendező-forgatókönyvíró vezeti, tagjai között van Vang Csüan-an, a 2007-es Berlinale fődíjasa, Diego Luna mexikói színész és rendező és Maggie Gyllenhaal amerikai színésznő. A díjkiosztó gálát február 18-án rendezik.