Utasok kezdtek el kiszállni a pénteken Máltára térített líbiai repülőgépből.
Joseph Muscat máltai miniszterelnök megerősítette, hogy a légi kalóz(ok) elengedi(k) a 111 utas közül a nőket és gyermekeket, arról a líbiai belföldi légi járatról, amelyet 118 emberrel a fedélzetén térített(ek) el – egy máltai lap szerint csupán egy ember felelős az akcióért, aki a gép felrobbantásával fenyegetőzött. A miniszterelnök azóta egy Twitter-bejegyzésben közölte, hogy az első 25 utas már távozhatott is.
Újabb utasok szabadultak
Szabadon engedtek további 44 utast – közölte újabb Twitter-bejegyzésében Joseph Muscat. A kormányfő szerint a repülőgépen feltehetően már csak a két gépeltérítő és a személyzet tagjai maradtak. Muscat korábban összesen 65 utas elengedéséről számolt be – amennyiben a politikus által közölt számok helyesek, úgy 109 utast engedtek szabadon a gépeltérítők.
Ami eddig történt
A Times of Malta című lap értesülése szerint a gépeltérítő azt közölte, hogy van nála egy kézigránát, a gép pilótája viszont azt közölte a máltai földi irányítással, hogy a kalózoknál egy házilag készített robbanószerkezet van – jelentette a líbiai al-Vaszat című hírportál, forrás megjelölése nélkül. Arról egyelőre a lap sem tud semmit, hogy mit követel. Azt állítja, hogy Moamer Kadhafi néhai líbiai diktátor híve.
A gép már leszállt a máltai repülőtéren. A gépeltérítés tényét megerősítette Joseph Muscat máltai miniszterelnök a Twitteren közölt üzenetével – a légi kalóz(ok) hajlandó(ak) szabadon engedni az utasokat, ha teljesítik a követelései(ke)t. A repülőtéren egy ideig minden induló járatot késleltettek, majd közölték hivatalosan, hogy a légikikötő ismét a szokásos rendben működik – a líbiai gép Szebha városból indult és Tripoliba kellett volna repülnie.
Válságtanács ült össze
A gépeltérítés tényét megerősítette az ENSZ által elismert líbiai kormány, amelynek közlekedési minisztere tárgyal a géprablókkal – jelentette a LANA líbiai hírügynökség. A líbiai külügyminisztérium egy meg nem nevezett tisztségviselője közölte, hogy a gépen mindenki jó egészségi állapotban van. A külügyminiszter felvette a kapcsolatot máltai kollégájával, illetve a kormánnyal, amely válságtanácskozást kezdett.
Megnyugtatni a túszejtőket is
Nehéz megmondani, mi lehet a líbiai gépeltérítés végrehajtóinak indítéka, hiszen az eddigi hírek nagy szűkszavúak. Ha sikerül alkudozni a túszejtőkkel, akkor az első a helyzet és a gép stabilizálása, meg kell nyugtatni az elkövetőket és a túszokat is, valamint el kell érni, hogy a repülő ne mozogjon. Ezután lehet megtudni, hogy a túszejtőknek mi a szándéka, miért követték el a cselekményt, majd nekilátni a válságkezelésnek – mondta Végh József kriminálpszichológus, volt túsztárgyaló.
Végh József arról is beszélt, hogy az ilyen feladatokra minden országnak van saját szakembergárdája, de ha kérnek segítséget, természetesen külföldről is kaphatnak. Az ilyen helyzetek kezelése azonban nem csak joga, hanem kötelessége is minden országnak – tette hozzá.
Hozzáállás kérdése, mi számít eredménynek
A legfontosabb cél, hogy senki ne haljon meg, és az elkövető elengedje a gép utasait – hangsúlyozta Végh József.
Mint mondta, két nézet van az eredményesség megítélésében, az egyik azt számolja, hányan maradtak életben, a másik, hogy mennyien vesztették életüket.. Az egyik szerint tehát minden túszt potenciális halottnak kell tekinteni, tehát minden megmentett élet győzelem. A másik hozzáállás szerint mindenkinek életben kell maradnia, tehát minden halott veszteségkén számol.