Sokan vágynak rá, de még csak keveseknek sikerül

A távmunka bizonyos munkakörökben praktikus, költséghatékony és jól működik. Sok dolgozó szívesen választaná ezt a foglalkoztatási formát, a munkáltatók jó része azonban még mindig jobban szereti, ha a munkavállaló szem előtt van.

A dolgozók négyötöde szívesen választaná a távmunkát, Magyarországon azonban még nem terjedt el ez a foglalkoztatási forma. Hazánkban a dolgozók mindössze 15 százaléka – elsősorban a felső – és középvezetők – kaptak eddig távmunkát. Finnországban, Hollandiában és Amerikában a munkavállalók negyede azonban már távmunkában dolgozik.

Azok a cégvezetők, akik már itthon is felismerték a távmunka előnyeit, elsősorban a költséghatékonyságot emelik ki, hiszen nem kell irodát bérelniük, irodabútorokat, számítógépeket vásárolniuk, bár vannak költségek, amelyeket megtérítenek, megtéríthetnek a dolgozónak, például az otthoni villanyszámlája, fűtésköltsége egy részét.

Úgy vélik, ma már nem az a lényeg, hogy a dolgozó töltse el a nyolc órát az irodában. A munkát nem feltétlenül órában kell mérni, sokkal inkább az elvégzett feladatot és a határidőket kérik számon a munkavállalóikon.

Egy miskolci cég vezetője azt mondja, részletes, mindenre kiterjedő szerződésben kell meghúzni azokat a határokat, és pontosan rögzíteni azokat a szabályokat, amelyek között a munkavállaló és a munkáltató mozoghat.

Fotó: Shutterstock

Fotó: Shutterstock

Csaposs Noémi, a Személyzeti Tanácsadók Magyarországi Szövetségének elnöke szerint egyre több munkáltató ismeri fel a távmunka előnyeit.

Hozzátette: az eredmény alapján történő számonkérés mind a munkáltatónak, mind a dolgozónak előnyös. Azok a munkavállalók, akiknek lehetősége van otthonról dolgozni, általában motiváltabbak is. A dolgozók számára rendkívül előnyös, hogy maguk oszthatják be az idejüket, nem kell utazniuk, nyugodtabb környezetben végezhetik el a feladatokat.

A rugalmasság persze sokszor hátrányt is jelent, mert gyakran összemosódik a munka és a magánélet. De azt is fel szokták hozni a távmunka ellen, hogy a dolgozó elszigetelődik. Csaposs Noémi szerint azonban erre jó megoldás, hogy a cégek heti megbeszélésekre hívják be a dolgozókat, rendszeres összejöveteleket szerveznek számukra, a telefonos és e-mailes kommunikáció pedig napi rendszerességű.

Számos cégnél azonban még mindig léteznek a fenntartások, hogy a munkavállaló az otthoni munkában nem lesz elég hatékony, visszaél a lehetőséggel, és csak akkor dolgozik, ha a főnök szeme előtt van.