Elszántan vadásznak a különleges típusokra, szokatlan, egyedi festésű repülőgépekre és ezeket fotózzák: ők a spotterek, akik akár a világ másik végére is képesek elutazni azért, hogy megörökítsenek egy-egy ritka repülőgépet. Sokan több tízezer fotót gyűjtöttek össze az elmúlt években – köztük Ispán Tamás is, aki a Kossuth Rádión beszélt évtizedes szenvedélyéről.
A spotterkedés sokak szerint elég különc hobbi, de egyre többen vagyunk – meséli Ispán Tamás, hozzátéve: különösen megszállíttnak tartják még „szakmán belül” is azokat, akik ráadásul lajstromot vezetnek és egy-egy légitársaság egész gépparkját megpróbálják lefotózni. A többség azonban ritkaságokra, egyedi gépekre vadászik, viszont hogy mi is számít különlegesnek, arról megoszlanak a vélemények.
„Van olyan, aki az új típusokat keresi, de az én véleményem az, hogy inkább a már alig használt típusok tartoznak ide, mint például a Boeing-727-es, vagy a régi orosz típusok, a TU-154-es vagy az AN-12-es. De a modern gépek között is akadhat egy-egy különleges festésű, vagy speciálisan matricázott, amire érdemes várni” – mondta a magyar spotter.
Álltak és vártak
A magyar „repülőgépvadászok” többnyire a flightradar24.com-on követik élőben a repülőgépek mozgását, de a Budapest Airport menetrendjéből is megtudató, ha egy-egy különleges, nem szokványos légitársaság gépe érkezik a magyar főváros repülőterére.
Régen azért nehezebb volt a spotterek dolga: kimentek a repülőtéri pálya mellé, vártak, és jött, ami jött, azt fotózták – emlékezett vissza Ispán Tamás, aki maga is több tízezer felvétel tulajdonosa.
Utoljára indul útnak az Air France francia légitársaság Concorde szuperszonikus utasszállító repülőgépe Párizsból New Yorkba a Roissy repülőtérről 2003. május 30-án. (MTI/EPA/Sipa)
Ferihegyen is felkészültek rájuk
Európa számos repterén – így Ferihegyen is – kiépített spotter-helyekkel várják a gyűjtőket, de az esetek többségében csak kerítésen kívülről lehet fotózni. Európában spotter-fellegvárnak számít Amsterdam, Frankfurt vagy Madrid, de egy-két jó fogásért a világ másik végére is elutaznak sokan, ha másképp nem, hát úgy, hogy összekötik egy családi nyaralással.
Hogy a spotterkedés már-már családi műfaj, olyannyira igaz, hogy Ferihegyen is gyakran lehet látni hétvégenként, hogy „a 31-es röppálya végén egész családok piknikelnek” – fűzte hozzá a spotter.
Létra, fényképezőgép
Repülőt fotózni nem feltétlenül repülővel utaznak a spotterek, mert úgy eléggé behatároltak a lehetőségek – a kerítések miatt ugyanis elengedhetetlen spotter-kellék a létra.
Úgyhogy „becsomagolunk az autóba és nekivágunk Európa országútjainak” – mondja Ispán Tamás, aki dacrára a rengeteg jól sikerült találatnak, két dologra még nagyon vágyik. Szívesen lefotózna egy Concorde-ot repülés közben – igaz, erre már gyakorlatilag nincs esélye, úgyhogy meg kell elégednie azzal a statikus képpel, amit a párizsi Charles de Gaulle repülőtéren készített.
„De egy IL-62-esre talán van esélyem, egy-két példány még repül a világon. Ezért a típusért talán Ostraváig is el kell menni” – mondja a sokat látott spotter.