"Ezzel senki nem játszik" - vizsgálat indult a légi bemutató után

Határozottan ellenzi több repülési szakértő a Budapest belvárosa felett rendezett légi bemutatókat, Ezek kifejezetten veszélyesek a nézőkre, a környék épületeire és lakosságára – mondják. Mások, így Besenyei Péter műrepülő világbajnok szerint a kiváló képzettségű pilótáktól senkinek nem kell tartania. Közben vizsgálat indult a múlt heti Nagy Futamon történtek miatt, ahol az egyik száguldó gép balesetveszélyes helyzetbe került.

Adatgyűjtésbe kezdett a Közlekedésbiztonsági Szervezet a május 1-jén Budapesten rendezett Nagy Futam nevű rendezvényt követően. A balesetek, súlyos események független szakmai vizsgálatával foglalkozó szervezet azután indított vizsgálatot, hogy a technikai sport bemutatón egy légi mutatvány közben az egyik repülő futóműve nagy sebesség mellett a Dunába ért.

Kritikus pillanat

A balesetveszélyes helyzet akkor alakult ki, amikor Veres Zoltán műrepülő és két dél-afrikai társa Guinness Rekord-kísérletet hajtott végre. A három gép kötelékben repült át a Lánchíd alatt. A Északról közelítették meg a Lánchidat, és pont alatta repültek, amikor a kötelék bal oldali gépe kibillent az egyensúlyából, és vészesen elkezdett süllyedni a Duna felé.

A legkritikusabb pillanatban a futómű bele is ért a vízbe, de a pilóta még időben tudott korrigálni és sikerült felhúznia a gépet. A közvetítés alatt az M4 Sport stúdiójában ülő szakember szerint a vészhelyzetet egy szélbefúvás okozhatta.

Nem személyeket keresnek

A Közlekedésbiztonsági Szervezetnél a hirado.hu-nak elmondták, működésük kezdete, 2006 óta, ilyen esemény még nem fordult elő, illetve nem került a látókörükbe. A nagy Futamon történtek vizsgálatát megkezdték, egyelőre adatokat gyűjtenek. Feladatuk, hogy minden egyes körülményt számba vegyenek, át kell nézni, hogy a vonatkozó összes szabályt betartották-e a rendezvény kapcsán, illetve, hogy a szabályok mindenben megfelelőek-e.

Bajkó Erika kommunikációs osztályvezető hangsúlyozta, nem személyi vagy intézményi felelőst keresnek, ez nem az ő feladatuk. A szervezet célja, hogy az egyes esetek elemzését követően, a levonható tanulságok alapján javaslatokat tegyen a jövőbeni hasonló események elkerülésére.

A Wizzair Airbus A-321 típusú utasszállító repülőgép alacsony magasságú átrepülése a Lánchíd és az Erzsébet híd között a Duna felett, a Nagy Futam IV. elnevezésű légi- és autós parádén, Budapesten 2016. május 1-jén. MTI Fotó: Lakatos Péter

Kérdés, okos dolog-e

A negyedik Nagy Futamon a látványos repülős bemutató mellett, a város utcáin száguldozó klasszikus Forma-1-es versenykocsikat is láthatott a közönség.

Háy György volt Malév-pilóta, balesetvizsgáló szerint nem példa nélküli, hogy sűrűn lakott területen hasonló rendezvényeket tartanak, példaként említette a monacói Forma-1-es versenyt. Az azonban így is kérdés lehet, hogy okos dolog-e ilyen eseményeket szervezni – tette hozzá.

Megjegyezte még, nem csak légi bemutatók miatt kerülhetnek közel repülők sűrűn lakott városrészekhez. A London-Heathrow-i repülőtér pályatengelye miatt erősebb szél esetén a nagy utasszállító repülők nem egyszer a belváros felett haladnak el.

Veres Zoltán műrepülő Európa-bajnok (k) Jason Beamish és Larry Beamish pilótákkal kötelékben repül a Duna felett, mielőtt egyszerre repültek át a Lánchíd alatt a Nagy Futam IV. elnevezésű légi- és autós parádén, Budapesten 2016. május 1-jén. MTI Fotó: Lakatos Péter

Ezzel senki nem játszik

Punka György repülési szakértő, az egykori Polgári Légiközlekedési Hatóság munkatársa azt mondta, egy város fölötti légi bemutató biztonsági foka attól függ, mennyire tartják be a vonatkozó szabályokat. A május 1-én történt egyetlen esetből túlzott következtetéseket szerinte nem lehet levonni. Hasonló eset, illetve balesetveszély bárhol, bármikor előfordulhat, súlyos tömegbaleset városon kívül is történt már légi bemutatón – tette hozzá.

Azt is hangsúlyozta, hogy korábban, amikor engedélyezni kellett valamely légi bemutatót, rendkívül alaposan mérlegelték, vizsgálták a körülményeket, és csak ha mindent ellenőriztek, és megvolt minden szükséges hozzájárulás, kerülhetett sor a mutatványokra. A szabályok betartásával senki nem játszik, a hatóság, a szervezők és a résztvevők sem – mondta.

A kérdés kapcsán a Nemzeti Közlekedési Hatóság szakmai állásfoglalásának összeállítása, mint írták, folyamatban van.

A Flying Bulls formáció bemutatója a Nagy Futam IV. elnevezésű légi- és autós parádén, Budapesten 2016. május 1-jén. MTI Fotó: Lakatos Péter

Mindig utálta

Kositzky Attila, a magyar légierő vezérkari volt főnöke, aki egykor maga is több légi bemutatón vett részt, azt mondta, mindig szívszorongva készült az ilyen eseményekre. Nem tartja szerencsés dolognak a Budapest belvárosa feletti repülős rendezvényeket, amelyekből szerinte nagy baj is lehet. Kezdettől utálta az ilyen repüléseket, mert mindig fennáll a műszaki meghibásodás vagy az emberi hibázás lehetősége, aminek egy sűrűn beépített terület fölött sokkal súlyosabb következményei lehetnek, mint máshol – mondta.

A nyugállományú altábornagy felidézte, hogy 1985-ben az április 4-ei, Felszabadulás napján megrendezendő 20. díszszemlére gyakorlatozva Budapest külső része fölött kigyulladt egy Míg-23-as vadászgép, majd földhöz csapódott. A pilóta Csömör felett katapultált, a gép lezuhanását műszaki hiba okozta. A baljóslatú esemény után a légi bemutatót törölték a programból.

Besenyei Péter műrepülő világbajnok bemutatót tart a Duna felett a Nagy Futam IV. elnevezésű légi- és autós parádén, Budapesten 2016. május 1-jén. MTI Fotó: Lakatos Péter

A jó pilótáktól nem kell félni

Besenyei Péter műrepülő világbajnok szerint, ha egy rendezvényen nagy tudású, tapasztalt pilóták vesznek részt, akkor attól senkinek sem kell tartania. Mint mondta, a Nagy Futamon kötelékben repülő dél-afrikai pilótákat nem ismeri, világversenyen nem látta őket, referenciáikról nincs információja.

Szerinte egész más a helyzet a Red Bull Air Race nevű látványos repülős versennyel, amelyet szintén rendszeresen Budapest belvárosa felett tartanak. Mint monda, ezeken a futamokon csak kipróbált, alaposan megrostált, kiváló pilóták vesznek részt. Ezekkel a rendezvényekkel, ahogy eddig sem volt probléma, várhatóan a jövőben sem lesz, a Red Bull Air Race biztonságos – hangsúlyozta.

Besenyei Péter műrepülő világbajnok bemutatója a Nagy Futamon MTI Fotó: Szigetváry Zsolt

Eszement vakmerőség

Homlokegyenest másképp látja a helyzetet egy elismert repülésbiztonsági szakértő, volt pilóta, aki –  mivel igazságügyi szakértőként is dolgozik – csak név nélkül mondta el a véleményét. Mint fogalmazott, a legmesszebbmenőkig értelmetlennek és veszélyesnek tartja a Budapest belvárosa fölé engedélyezett légi bemutatókat.

A Flying Bulls formáció helikopteres bemutatója egy Bell Cobra helikopterrel az Erzsébet híd felett. Előtérben Szent Gellért püspök szobra. MTI Fotó: Szigetváry Zsolt

Rendkívül kockázatos rendezvények ezek, ahol már nem bátorságról van szó, hanem eszement vakmerőségről. A pilóták nem magukkal szemben engednek meg túl nagy kockázatot – ezt személy szerint érezhetik nem túl jelentősnek is. A gond ott van, hogy alattuk sűrűn beépített lakott terület fekszik, nagyszámú kis helyre összezsúfolt közönséggel. A pilóták a saját testi épségüket veszélybe sodorhatják, másokét nem – mondta. Mindez pedig úgy történik, hogy a nézők azt hiszik, biztonságban vannak – tette hozzá.

Radák János egy Nissan Skyline driftautóval az Erzsébet híd pesti hídfőjénél a Nagy Futamon. Nem ő ütközött a kordonnak. MTI Fotó: Marjai János

A Nagy Futamon az autós bemutató során is történt incidens, a Várkert Bazát előtt területen egy sportautó a nézőket elválasztó kordonnak csapódott, a vékony kerítés több embert megütött, de komoly baleset nem történt. Mint a szakértő megjegyezte, korábban történt súlyos baleset is Magyarországon, mert a nézőket túl közel engedték a pályához.