Rengeteg előnye van, nálunk mégsem sikeres az autómegosztás

Vásárlás helyett megosztás. Egyes vélemények szerint néhány éven belül Európa nagyvárosaiban felesleges luxussá válhat a családi autó. Az okostelefonnal lefoglalható, bárhol letehető és felvehető autók használata jóval olcsóbb, mint egy saját jármű fenntartása, de Londonban például már a metróval is versenyképesek a díjak.

Egyre több ember érzi úgy, hogy boldogan lehet élni úgy is, hogy nincs mindenből sajátja. Az autómegosztó szolgáltatás Európa számos nagyvárosában népszerű. Az ügyfelek a város bármely szabad parkolóhelyén felvehetik, és leadhatják a járműveket, de arra is van példa, hogy autófelvevő pontokat létesítenek. A felhasználók a szolgáltatás okostelefon-alkalmazásában valós időben látják az elérhető járművek helyzetét. Magyarországon is elindult a szolgáltatás, de ellentétben a telekocsi rendszerekkel – átütő sikert nem hozott.

A Toyota a Park24Co. céggel együtt április 10-én indította útjára közautó programját, amelyben bárki kibérelheti az i-Roadot; a szeptemberig tartó tesztidőszakban a jármű használati díja tizenöt percenként 412 jen (kb. 970 Ft). (MTI/EPA/Franck Robichon)

Zách Dániel, a Totalcar szerkesztője véleménye szerint Magyarországon azért nem lett népszerű az autómegosztás, mert nálunk még nagyon fontos a birtoklás. Sokan az önmegvalósítás lényeges lépcsőfokaként tekintenek a saját tulajdonú autóra. Ez a szemlélet azonban nagyon sok kárt okoz, sokan a jövedelmi lehetőségeik felett költenek.

Zách Dániel azt javasolja, érdemes kiszámolni, hogy mennyibe kerül a saját autó fenntartása, és ez nem csak az üzemanyagköltséget jelenti, hanem a biztosítást, a szervizt, a jármű értékcsökkentését is. Sokan ráadásul egyedül használják az autót, és szinte csupán arra, hogy bemenjenek vele a munkahelyükre, este pedig hazavezessenek.

Az autómegosztás számos európai nagyvárosban, köztük Berlinben is már a mindennapok része lett, de országszerte is egyre népszerűbb. A car sharing szolgáltatók több mint 1,2 millió ügyfelet regisztráltak eddig. Londonban pedig már a metróéval is versenyképesek a díjai.

Egyszerű adminisztráció, pontosan kiszámítható költségek

Az autómegosztás abban különbözik az autóbérléstől, hogy előbbi esetben csupán néhány órára veszi igénybe a felhasználó a járművet. Az adminisztráció is egyszerű, a papírmunkát az első alkalommal elintézik, az ügyfél okoskártyát kap, amellyel az interneten lefoglalt autót ki tudja nyitni, magyarázta Sződi János, az Avalon Rent Autókölcsönző ügyvezető társtulajdonosa.

Sződi János a költségekről szólva példaként említette, hogy egy háromórás használat harminc kilométeres futásteljesítménnyel számolva bruttó 3510 forintba kerül – és ebben minden költség benne van, még az üzemanyag is. Első alkalommal egyszeri regisztrációs díjat kell fizetni, illetve a mobiltelefon szolgáltatáshoz hasonlóan havi díjas csomagokból lehet választani, amely aztán befolyásolja az autóhasználat óradíjait.

Nem csak gazdaságos, trendi is

Az autómegosztás ráadásul sokkal rugalmasabb életmódot enged meg, nem kell parkolóhelyet keresni, szervizbe hordani a járművet, biztosítást fizetni. A felmérések szerint, akik a közösségi autózást választják, többet gyalogolnak és bicikliznek, nyitottabbak és vállalkozószelleműbbek is.

Németországban már kapcsolt szolgáltatások is elérhetők. Az autómegosztás és a vonatközlekedés összehangoltan működik, a belföldi vonatjegy vásárlásakor a rendszer azt is felajánlja, hogy a pályaudvarnál elektromos autót vehet igénybe az utas, s mindehhez kedvező tarifa társul, magyarázta Csiszár Csaba, a Budapesti Műszaki Egyetem Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki karának docense.

Ezek a rendszerek azokban az országokban igazán sikeresek, ahol a digitális kultúra már elért egy bizonyos szintet, az emberek számára nem okoz gondot a digitális készülékek használata, és intelligens módon tudják használni az intelligens eszközöket.