2020-ban lőnék fel az első kereskedelmi célú űrmodult

Két űripari vállalat összefogott, hogy hatalmas űrmodulokat juttasson fel orbitális pályára. Az elsőt a tervek szerint 2020-ban bocsátanák fel.

A Bigelow Aerospace hatalmas, felfújható B330 moduljait a United Launch Alliance (ULA) Atlas V rakétáin tervezi fellőni. A két vállalat hétfőn jelentette be az együttműködést.

2020-ra két B330-as modul áll majd készenlétben a tervek szerint, a cél, hogy akkor legalább az egyiket fel is vigyék. Az elsőt ideális esetben a Nemzetközi Űrállomáshoz (ISS) csatlakoztatják, ami természetesen a NASA beleegyezését követeli meg – fejtette ki Robert Bigelow, a Bigelow Aerospace alapítója és elnöke.

A modul azonban egymagában is működőképes lesz. Szavai szerint az egyes B330-asok külön-külön is űrállomásokként funkcionálhatnak, nincs szükség egyéb modulokra vagy kiegészítésekre.

Az első, feljuttatott B330 – nevét onnan kapta, hogy belső térfogata 330 köbméter – űrturistákat fogadhatna és különféle tudományos kísérleteknek is otthonává válhatna. Bigelow kifejtette, valószínű is, hogy a modulokat meghatározott időtartományokban különféle célokra használják majd fel.

A BEAM (Bigelow Expandable Activity Module) egy sajtóeseményen 2013-ban, Las Vegasban. (Fotó: Reuters/NASA/Bill Ingalls)

A BEAM (Bigelow Expandable Activity Module) egy sajtóeseményen 2013-ban, Las Vegasban. (Fotó: Reuters/NASA/Bill Ingalls)

Az első B330-asok a két vállalat szerint igencsak kibővíthetik a kutatók, cégek és űrturisták lehetőségeit alacsony Föld körüli pályán, végezetül pedig otthont nyújthatnak az asztronautáknak a Holdon és körülötte, vagy akár a Mars körül.

A Las Vegas székhelyű Bigelow Aerospace olyan modulok fejlesztésére specializálódott, amelyeket összehajtogatott pozícióban lehet felbocsátani, majd az űrben kibontani.

Az ilyen felfújható lakrészek a hagyományos, merev struktúráknál jóval kisebb helyet foglalnak el a rakományban, emellett olyan kevlarszerű és egyéb anyagból készülnek, amelyek védelmet nyújtanak a kozmikus háttérsugárzással és az űrtörmelékek becsapódásával szemben.

A vállalat 15 éve dolgozik felfújható űrlakrészek kifejlesztésén. A vállalat már három modult juttatott az űrbe: a különálló Genesis-1 és -2 prototípust, ezek 2006-2007-ben indultak útnak, illetve a BEAM-et (Bigelow Expandable Activity Module), amely éppen most érkezett meg az űrállomásra a SpaceX Dragon kapszulájával.

A B330-as térfogatának csupán 5 százalékával rendelkező BEAM célja bizonyítani a felfújható technológia életképességét az űrben. A következő két évben végig az ISS részét képezi majd.

A megegyezés a Bigelow és az ULA között folyamatban van, rengeteg teendő vár még a szakemberekre, többek között azzal kapcsolatban, miként finanszírozzák az első (aztán a többi) B330-as felbocsátását.

Kapcsolódó tartalom