2018-tól csak taxisok uberezhetnek Magyarországon

A közösségi alapon szerveződő szolgáltatások betiltása nem járható út, ahogyan az sem, hogy a demonstrálók a munkaeszközeikkel bénítják meg a városi forgalmat - véli több szakértő. 2018. január 1-jén azonban hatályba lép az új taxirendelet, amely előírja, hogy csak taxisok uberezhetnek Magyarországon. Az új rendelet a taxisokra vonatkozóan szigorú szabályokat ír elő.

ifj. Lomnici Zoltán alkotmányjogász az M1 aktuális csatornán elmondta: különböző vélemények szólnak arról, hogy milyen jogi megítélés alá esik az infokommunikációs eszközzel rendelt személyszállítás vagy más néven igényvezért személyszállítási szolgáltatás. Sokan úgy gondolják, hogy ezzel a világ számos országában fellelhető joghézagot használja ki a modern technológia.

ifj. Lomnici Zoltán elmondta: az Európai Parlament üzent a magyar taxisoknak, miszerint a szervezet kiáll a modern technológiák, így például a Wundercar nevű személyszállító intézmény mellett is. Ráadásul a 2006- os EK-irányelv és a 2007-es EK-rendelet rendelkezik a belső piacról és a személyszállításról, és mindkét norma abba az irányba mutat, hogy a modern technológiáknak van létjogosultsága – hangsúlyozta a jogász.

2018. január elsején lép ténylegesen hatályba a 176/2015-ös kormányrendelet, amely előírja, hogy csak taxisok uberezhetnek Magyarországon. Nemzetközi összehasonlításban sok helyen nem a jogalkotás, hanem a bíróság oldotta meg a helyzetet, például Olaszországban, Hollandiában és Németországban – fejtette ki Lomnici Zoltán.

Ez azt jelentené, hogy amennyiben a sárga autó egy cég kötelékébe tartozik, akkor a taxis – aki vezetésszakmailag jóval képzettebb, mint egy Uber-sofőr – saját privát autójával vesz majd részt a személyszállításban - hangsúlyozta Lomnici Zoltán. A taxisok tekintetében igen szigorú szabályokat ír elő az új rendelet, így például légkondicionált, 2x2 ajtós autót, Euro IV. belső égésű vagy elektromos motort, illetve modern technológiáknak meg kell felelni, például az ABS-felszereltség is kötelező lesz  – húzta alá az alkotmányjogász.

A fent említett joghézag arról szól, hogy önmagában a tevékenység, melyet az Uber is végez nem illegális, mivel személyszállítást lehet folytatni; ilyen a telekocsi szolgáltatás, vagy a  sofőrszolgálat is. Ám fontos kérdés, hogy több mint 13 ezer család megélhetéséről van szó. Ugyanakkor nincs olyan ország, ahol hosszú távon ki lehet zárni, hogy e technológiák megjelenjenek, de fontos, hogy szervezett jogi keretek közé szorítsuk a szabályozást – húzta alá Lomnici Zoltán.



Ahol azonban a taxisok most kopogtatnak – így a főpolgármesternél és a minisztereknél, miniszterelnöknél - , nem ott pattog a labda, az Európai Unió az illetékes a kérdésben, illetve az a cég, amely kihasználja a verseny szabadságát a piacon, amely egyébként alkotmányos elv – jelentette ki Lomnici Zoltán.