Sokat spórolhat, ha ma vásárol karácsonyra

Már elkezdődött a szezon, főleg az interneten. Ma, azaz november 6-án van az internetes vásárlás napja, amelyhez már sok hazai webshop csatlakozott. A közösségi médiában található csoportokra azonban jó, ha odafigyelünk.

Az internetes vásárlás napját ebben az évben november 6-án,  pénteken rendezik meg. A kampányban meghirdetett akciókban többféle kedvezmény-kategória közül is választhatunk. A különböző kereskedőknél a forint- és százalékkedvezmény mellett opció lehet az ingyenes házhoz szállítás, az egyet fizet, kettőt kap típusú kedvezmény, a vásárlás mellé járó ajándék vagy valamilyen limitált kiadású, speciális termék is.

Biztonságos és olcsóbb

Az ötletgazda a Neo Interactive Kft., amely 2011-ben indította útjára a kezdeményezést. Az internetes vásárlás napjának honlapján felhívják a figyelmet arra is, hogy az online vásárlások során könnyen leellenőrizhető, hogy ki az eladó, és ha nem tetszik a termék, akkor átvételétől kezdve még 14 napig elállhatunk a vásárlási szándéktól. Azt is írják, hogy bankkártyás fizetés esetén bármilyen rendellenesség esetén törölhető a tranzakció, és visszakapjuk a pénzünket.

A honlapon az is olvasható, hogy az internetes vásárlás olcsó, hiszen a webáruházaknak így kevesebb a költségük, mint a hagyományos boltoknak. A szállítás költsége is jellemzően alacsonyabb, mint a személyesen történő vásárlásnál. Emellett a környezetet is kíméli, hiszen ilyenkor nem növekszik a közlekedési dugókban a károsanyag-kibocsátás.

Internetes vásárlás, csomagküldő szolgálat, logisztikai központ - anim gif - 2015.11.05.

Egyre többet vásárolunk online

A KSH legfrissebb adatai alapján az internetalapú kiskereskedelem volumene idén augusztusban 28 százalékkal emelkedett 2014 azonos időszakához képest. Lenner Áron Márk helyettes államtitkár szerint gyakorlatilag bármekkora kapacitás van még az elektronikus kereskedelemben, mivel a fizetési megoldásokkal, az internetes kereskedőkkel szemben korábban tapasztalt alacsony bizalmi szint folyamatosan emelkedik. A gyakori használat által a vásárlók kételyei eloszlanak és előtérbe kerülnek az internetes vásárlás előnyei, így például a széles választék és az összehasonlítható, kedvezőbb árak.

A Nielsen tavaly, mintegy hatvan országban végzett felmérése is arra hívta fel a figyelmet, hogy az online vásárolni szándékozók aránya 2011 óta megduplázódott olyan fogyasztási cikkek és szórakoztatással kapcsolatos termékek tekintetében, mint például e-könyv, belépőjegy, sportszer és játék.



Ilyenek vagyunk, mi vásárlók

A GKI Digital és az Árukereső.hu legfrissebb közös felmérése szerint idén több mint 2,3 millió online vásárló lesz Magyarországon, ami a napi rendszerességgel internetezők 41 százalékát jelenti.

A kutatás 6 online vásárlói típust különböztet meg: az egyik a rutinos vásárló - ez a legmeghatározóbb kategória - , amelynek 56 százaléka több mint évi hat alkalommal vásárol. Az akcióvadász vásárlók 74 százaléka utánvéttel szeret fizetni, és az utánajáró csoportot jellemzően férfiak alkotják.

Az összegzés szerint az interneten vásárlók többsége, 84 százaléka a termék ára alapján választja ki a számára megfelelő webshopot, 64 százalékuknak pedig a kiszállítási és az átvételi mód, valamint a bolt megbízhatósága fontos. A válaszadók mindössze 24 százalékánál meghatározó a bolt ismertsége.

A vásárlók körében ugyanakkor még mindig nem terjedt el annyira a bankkártyás fizetés, és döntő többségük még mindig a készpénz alapú, utánvétes átvételt részesíti előnyben.

230 milliárdos forgalmat bonyolítunk a neten

Az online kiskereskedelmi forgalom tavaly mintegy 230 milliárd forint volt, amelynek csaknem felét a három legnagyobb szektor adta. A műszaki cikkek 400 milliárd forintos forgalmának mintegy 10 százaléka, a 240 milliárd forint forgalmú játékok és kultúra szektor 13 százaléka internetes vásárlásból ered, és a 100 milliárd forintot bonyolító számítástechnikai szektor 32 százaléka származik online értékesítésből.

A legnagyobb mértékben, 28 százalékkal a baba-mama termékek forgalma nőtt, azt követte 27 százalékkal az állateledelek kategóriája, majd az élelmiszer, amelyből 24 százalékkal többet értékesítettek egy év alatt - olvasható a közleményben.

Korábbi tájékoztatás alapján a kutatás a kínálati oldalon negyedévente 550 webáruház megkérdezésével, a keresleti oldalon kéthavonta 1500-2000, adott hónapban interneten biztosan vásárló személy válasza alapján készült.

Jó, ha tudja

A Békéltető Testület adatai szerint Magyarországon a 31 százalékos európai uniós átlagot meghaladóan 38 százalékos az online vásárlással összefüggő problémás ügyek száma. Az esetek megoldását segíti a Budapesti Békéltető Testület, amelynek segítségével az eddigi adatok szerint az ügyek közel 40 százalékában egyezségre jutnak a felek. A fogyasztónak így nem kell perre mennie, a bírósági út helyett békésen tudja rendezni a vitát a céggel.

Az adok-veszek csoportok veszélyesebbek

Héjj Szilárd online marketing szakértő szerint nagyon fontos, hogy mielőtt vásárolunk, tájékozódjunk az eladóról. Ma már egyre több adok-veszek csoport jön létre a közösségi oldalakon, amely valamilyen szinten hatással lehet az internetes eladásokra, de figyelni kell, hogy megbízható személyektől vásároljunk.

Vannak például, akik hamis regisztrációval vannak fent az ilyen csoportokban, és sok ilyen átverésről lehet hallani – szögezte le Héjj Szilárd a hirado.hu-nak, kiemelve, hogy a megbízható webshopok, vagy a használt termékekkel foglalkozó adok-veszek oldalak éppen ezért megbízhatóbbak, és leellenőrizhetőbbek, mint a közösségi oldalakon megtalálható csoportokban. Hozzátette: ha mégis egy csoport tagjai által megosztott terméket vásárolnánk, nem árt, ha rákeresünk az eladó személyre, nem találunk-e róla más fórumon esetleg panaszt.