Oroszország elutasítja a holland következtetéseket a maláj gép katasztrófája kapcsán

Oroszország határozottan "nem ért egyet" azokkal a következtetésekkel, amelyeket a holland nyomozók az Ukrajnában lezuhant malajziai utasszállító repülőgép katasztrófájának körülményeiből vontak le.

Oleg Sztorcsevoj, az orosz polgári légiközlekedési ügynökség (Rosszaviacija) helyettes vezetője élesen bírálta a holland nyomozók munkáját, szerinte "válogattak" a bizonyítékok között, a "logikátlanság szintje" pedig túlmegy minden határon.

Bírálta a holland irányítású nemzetközi nyomozócsoportnak azt a döntését is, hogy a Boeing-777 tragédiájának pillanatáról készült, az Egyesült Államok által átnyújtott műholdas felvételeket nem mutatták be, arra hivatkozva, hogy nem hivatalosan adták át őket. "Kinek áll ez érdekében?" - tette fel a kérdést.

Hozzátette, az orosz fél meghívta a vizsgálóbizottság tagjait az országba, hogy megismertessék őket a Buk föld-levegő rakéta tulajdonságaival. Ez a meghívás "válasz nélkül maradt".

Sztorcsevoj emellett közölte, Oroszország egy új nyomozás kérelmével fordult a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezethez (ICAO).



A Buk-rakétákat gyártó Almaz-Antej orosz vállalat közben ismét azt közölte szerdán: teljesen kizárható, hogy oroszországi fegyvernek köze lett volna a tragédiához. A nemzetközi vizsgálatot összehangoló Holland Biztonsági Iroda (OVV) szerint egy 9M38 típusú, 9N314M robbanófejjel ellátott rakéta robbant fel a repülőgép pilótafülkéjének bal oldala mellett, és ez okozta a tragédiát. Az orosz fegyvergyártó vállalat magyarázata szerint azonban az ilyen robbanófejek repeszdarabjai pillangó formájú lyukakat ütnek a géptesten, márpedig ilyen repesznyomokat nem találtak. A fegyvergyártó szerint ebből az következik, hogy a gépet egy régebbi gyártmányú, 9M314 típusú robbanófejjel ellátott Buk-rakéta találhatta el.

Az Almaz-Antej hozzátette, ilyen típusú rakétatölteteket nem gyártanak 1982 óta, s az ezekkel ellátott Buk-rakéták pedig már nincsenek az orosz fegyveres erőknél. Az Almaz-Antej felhívta a figyelmet arra, hogy az ukrán hadsereg kötelékében 2005-ben még 502 darab régifajta, 9M38 típusú Buk-rakéta volt.

Eduard Baszurin, a Donyecki Népköztársaság védelmi miniszterhelyettese eközben azt közölte, hogy a holland hatóságok csak szeptember végén kapták meg a lezuhant Boeing ötszáz roncsdarabját a felkelőktől. Szerinte az azóta eltelt idő alatt nem lehetett elvégezni rajtuk a vizsgálatokat. Baszurin elutasította a nyomozás szerinte a szakadárokat felelőssé tevő eredményeit.

A malajziai légitársaság 2014. július 17-én Amszterdamból Kuala Lumpurba tartó MH17-es járata 298 emberrel a fedélzetén az oroszbarát szakadárok ellenőrzése alatt álló kelet-ukrajnai területen zuhant le, miután feltehetően egy légvédelmi rakéta felrobbant a bal oldala mellett. Az utasok kétharmada holland volt, ezért Hollandiát bízták meg a katasztrófa okainak felderítésére indult nyomozás koordinálásával. A nyomozás első szakasza nem nevezett meg felelősöket, de arra a következtetésre jutott, hogy a katasztrófát egy orosz-szovjet rakéta okozta.