Így bizonyították a 4,5 milliárdért vásárolt festmény eredetiségét

Infra- és UV-felvételek, röntgenvizsgálat támasztotta alá a feltételezéseket, hogy Tiziano eredeti alkotása a Magyar Nemzeti Bank által nemrégiben megvett festmény.

Az Értéktár Program keretében a Magyar Nemzeti Bank megvásárolta a Magyarországon fellelhető egyetlen Tiziano-képet. A Mária gyermekével és Szent Pállal című festményért 4,5 milliárd forintot fizetett az MNB.

A kép ismeretlen olasz mester alkotásaként sokáig egy pécsi lakás falát díszítette, mielőtt tíz évvel ezelőtt értékesítették. Akkor egy aukción 140 millió forintért vette meg egy műgyűjtő, majd letétbe helyezte a Szépművészeti Múzeumban. Szakértők már akkor valószínűsítették, hogy Tiziano-alkotásról van szó, amely a hazai magángyűjtemények legértékesebb festménye, művészi értékét tekintve pedig a legjelentősebb az elmúlt fél évszázadban Magyarországon előkerült műkincsek között.

Pécs, 2009. január 6. Tiziano Vecellino: Mária gyermekével és Szent Pállal című festménye a pécsi Művészetek és Irodalom Háza kiállítótermében. A magángyűjtő tulajdonát képező, a Szépművészeti Múzeumban letétbe helyezett festményt a múzeum és a pécsi művészetek háza között kialakult jó kapcsolatnak köszönhetően január 7. és február 6. között láthatja a nagyközönség. A Mária gyermekével és Szent Pállal című kép ismeretlen olasz mester alkotásaként sokáig egy pécsi lakás falát díszítette, majd három évvel ezelőtt a Nagyházi Galéria aukcióján bukkant fel és 140 millió forintos áron kelt el. A pénzben kifejezhető értékét ma 1,4 milliárd forintra becsülik. MTI Fotó: Kálmándy Ferenc



A vizsgálattal egybekötött kutatássorozat alátámasztotta a feltételezéseket, mondta el a Közelről című műsorban Szentkirályi Miklós főrestaurátor, akinek az volt a feladata, hogy a festéstechnikai „boncolásokat” elvégezze. A nagyon kopott részeken látható volt, hogy a képet egy rendkívül vékony, sűrű szövésű vászonra festették, amilyet Tiziano is használt.
Kossuth Rádió, Közelről

Az alapozás egy barnás réteg, ez későbbi konzerváló réteg lehetett, vagy pedig enyv, s a velencei festőkre szintén jellemző volt a sok enyv használata.

Az eredeti színeken az idő sem fogott, ami annak is köszönhető, hogy Tiziano – ahogy a többi tehetősebb velencei festő is – elsőrangú festékekkel dolgozott. Az ég például lapislazuli, amelynek ára körülbelül az aranyéval egyezik meg, Szent Pál köpenye pedig zömmel higanyt tartalmazó cinóber, magyarázta Szentkirályi Miklós.



Az infra- és UV-felvételek segítségével az alsó és a felső rétegeket is tanulmányozni tudták, s kiderült, hogy nagyon sok belefestés, javítás, szennyeződés van a festményen. A szakemberek számára a legmegdöbbentőbb élmény a röntgenvizsgálat volt, amely bizonyította, hogy nem másolatról, hanem Tiziano saját kezű alkotásáról van szó. A mester legalább két alkalommal abbahagyta, majd újrakezdte a kép festését, s ez Tiziano jellegzetes technikája volt. Félbehagyott egy vásznat, befordította a fal felé, majd hónapokkal később vette csak újra elő, mondta el a főrestaurátor.