Zöldtaxiban még az utas is másképp viselkedik

A budapesti taxis cég száz CNG gázos és három elektromos autójával világviszonylatban is az élen jár: a jóval nagyobb New Yorkban eddig öt zöldtaxit állítottak forgalomba. Egy taxis egy év alatt elektromos autóval körülbelül 3200 liternyi üzemanyagot, azaz több mint egymillió forintot spórolhat meg, ha pedig minden taxi zöld lenne, egy kisebbfajta városnak megfelelő terület mentesülne a szmogtól.

A budapestiek már másfél éve utazhatnak környezetbarát, elektromos taxikkal, az ország legelső zöldflottáját pedig nemrégiben Delfin díjjal jutalmazta a Telekom. A hét éve alapított díjat olyan cégek kaphatják meg, amelyek tevékenységük során a fenntarthatóságot részesítik előnyben. Horváth Csaba ügyvezető igazgató azt mondja, környezettudatosságra akarták sarkallni a piacon lévő kollégákat, és nemcsak őket, hanem a többi vállalkozót meg természetesen a városlakókat is.

A taxistársadalom eleinte kissé őrültnek tartotta a Zöldflotta ötletét, ez a szemlélet azonban mostanra szép lassan megváltozott. Mintegy 50 darab földgázos autóval kezdték, aztán csatlakozott több alvállalkozó is, akik felismerték a zöldtaxik létjogosultságát és előnyét. A cég flottájában ma már csaknem száz CNG gázos és három elektromos taxi van, a tapasztalat pedig az, hogy utazóközönségnek tetszenek ezek a járművek, sőt, sok utas már külön kéri is az elektromos autót, ha van a közelben.

A Zöldflotta autói kevésbé szennyezik a környezetet. A földgázüzemű autók kipufogógázában kevesebb a rákkeltő vegyület, az egészségre legnagyobb veszélyt jelentő részecskeszennyezés egyáltalán nincs, az elektromos autók lokális szén-dioxid-kibocsátása pedig nulla. A cég eddig több mint nyolcezer embert szállított, ők mind megtapasztalhatták, hogy nem kell félni az elektromos autóktól, elviszi őket A.-ból B.-be, nem áll le, és minden energiát hasznosít.

(MTI-fotó: Szigetváry Zsolt)



Az autó elektromos fékrendszerrel van ellátva, és fékezéskor vagy amikor nem nyomjuk a gázt, bizonyos mennyiségű energiát visszatölt az akkumulátorba ezzel, azaz újrahasznosítja az energiát. Ez nemcsak azért jó, mert így hosszabb a menettáv, de a fék is kevésbé kopik – mutatja be autóját az egyik taxis. A járművében most 100 ezer kilométer van, és a fékhez még nem kellett nyúlni, noha az autó leginkább városi igénybevételnek van kitéve.

Budapest útjain jelenleg mintegy 5300 taxi van forgalomban. Egy taxis egy év alatt elektromos autóval körülbelül 3200 liternyi üzemanyagot, azaz több mint egymillió forintot spórolhat meg, ha pedig minden taxi zöld lenne, egy kisebbfajta város mentesülne a szmogtól. A Budapest Taxi száz darab CNG gázos és 3 elektromos autójával - bármily meglepő - világviszonylatban is élenjár. A jóval nagyobb New Yorkban eddig öt zöldtaxit állítottak forgalomba.

Budapesten folyamatosan nő a töltőállomások száma is. A cég sofőrje, Kővári László szerint sokkal gyorsabban meg lehet szokni az elektromos autó használatát, mint gondolnánk. A töltés lassú töltővel 2-3 órába, gyorssal 30 percbe telik. Ő sohasem hagyja lemerülni akkumulátort, ezért gyorstöltőn használja az autót. Szerinte csak "időmenedzsment" kérdése az egész, és nem lehetetlen taxisként sem egyszerre óvni a környezetet és biztonságosan célba juttatni az utast. Ráadásul az utazóközönség is egészen másként viselkedik egy zöldautóban - meséli. Sokkal kommunikatívabbak az utasok, jobban tudnak beszélgetni menet közben, hiszen az autó mindenkit érdekel.



Egyre több ország hirdet egyébként e-mobilitási programot. A közeli Bécsben 2017-ig mintegy 250 járműből álló elektromos taxiflottát hoznak létre. A taxitársaságok járművenként akár 8 ezer eurós támogatást is kaphatnak. A kormány itthon a Jedlik Ányos-terv keretében töltőállomások telepítésével, buszsávhasználattal, útdíj-, parkolási és adókedvezménnyel ösztönzi a magyarokat az elektromos és hibrid járművek használatára.