Vidéken csökkentik, Budapesten bővítik a fizető parkolási zónákat

Hiába mondja ki az Alkotmánybíróság, hogy a parkolóhelyek fizetőssé tétele nem a bevételszerzés, hanem a forgalomszabályozás egyik eszköze, a fővárosban mégis tovább bővítik a fizetőövezetek számát. A vidéki városok jelentős részében ezzel ellentétben egyre több helyen teszik teljesen vagy részben ingyenessé a parkolást.

Bővítené a fizetős parkolóhelyek számát Budapesten a VIII. és a XIII. kerület. Az erről szóló előterjesztésről már a jövő szerdán tárgyalhat a Fővárosi Önkormányzat közgyűlése. Mindkét kerületi önkormányzat terve, hogy jó néhány, a belvárostól távol eső utcát is bevonna a díjfizetési zónákba. Azok mérete azonban már jelenleg is túl nagy – véli az Emberibb Parkolásért Mozgalom (Empamo) alelnöke.

Legin István szerint a XIII. kerületben például már a Rákos-pataknál tart a díjzóna, már a családi házas, lakótelepi övezeteket is magába foglalja, ami teljesen indokolatlan. A fővároson kívül minden más városban legfeljebb a belvárosban megalapozott a fizetős parkolási rendszer.

„Ennél is nagyobb probléma, hogy az önkormányzatok általában saját anyagi érdekük miatt bővítik a fizetős zónákat annak ellenére, hogy az Alkotmánybíróság már kimondta: a fizetős parkolási rendszer kizárólag forgalomszabályozási alapon működhet, nem lehet célja a bevételszerzés” – hangoztatta az Empamo alelnöke.

(MTI-fotó: Illyés Tibor)



Az Alkotmánybíróság (Ab) számos egyéb pontját is kifogásolta a magyar parkolási rendszernek. Egyebek között a vis major esetekkor – úgymint műszaki hiba, viharkár, sürgős betegszállítás – kapott büntetések elengedésének a hiányát. Az Ab álláspontja szerint a pótdíjak mértéke nem haladhatja meg az egy órára szóló jegyárak tizenötszörösét. Ehhez képest jelenleg jó néhány parkolótársaságnál a bírság akár az alapár negyvenszerese is lehet.

Európában az átlagnál drágább

Európai viszonylatban a magyar és elsősorban a fővárosi parkolási díjszabás a drágábbak között van. Az unió területén átlagosan 1 euró egyórai parkolás díja, ami jóval olcsóbb, mint például Budapest belvárosában, vagy akár a XIII. kerületben, ahol 440 forintot kell érte fizetni.

Vidéken is drága parkolni: Szeged jelenlegi három zónája közül a legdrágábban, a zöld övezetben egy óra parkolás díja már 480 forint, a sárga zónában 240, míg a kékben 120 forint. A városban idén január 1-jétől néhány utcával tovább bővítették a zöld és a sárga zónát.

Nagy Sándor városfejlesztési alpolgármester szerint a parkolóhelyek forgási sebességének növelése (vagyis csak addig parkoljanak az autósok, amíg feltétlenül szükséges) és a zsúfolt belváros miatt volt erre szükség. Szegednek tavaly közel 600 millió forintos bevétele származott a parkolási díjakból, míg a büntetésekből évente mintegy 140 millió forint folyik be átlagosan. Ezzel szemben a mobiltelefonos díjfizetés éves szinten körülbelül 60 millió forintjába kerül a városnak. Az alpolgármester elmondta azt is, hogy az önkormányzat a teljes bevételt a közösségi közlekedés finanszírozására fordítja. Szeged idén már nem tervezi, hogy változtat a parkolási díjakon, ám azt még vizsgálja a városvezetés, hogy vannak-e olyan területek, amelyek a telítettség miatt átkerülhetnek a fizetős kategóriába.



Országszerte több város önkormányzata változtatott a fizetős parkolási rendszeren. Érden jelenleg nem kell fizetni a parkolásért. Az ingázók a vasútállomásokon kialakított parkolóhelyeket és a P+R parkolóházat is díjmentesen vehetik igénybe, a városközpontban is ingyenesen parkolhatnak. Egyetlen helyen kell csupán jegyet váltani Érden: a piacon, ott is csak kedden és szombaton. A parkolás pedig egy napra 300 forintba kerül.

A pécsi fizetős parkolási rendszert még 2011 novemberében vette át az önkormányzat egy magáncégtől. Azóta a parkolásból származó bevételeket elsősorban városüzemeltetési célokra fordítják. Az elérhető adatok szerint 2012-ben és 2013-ban 313 millió, illetve 332 millió forint bevétele származott a város költségvetésének a parkolásból. Az autósokat ebben a két esztendőben nagyjából évente 20 ezerszer bírságolták meg. A megyeszékhelyen jelenleg háromféle fizetési zóna van, valamint egy védett övezet, amely a történelmi belváros legnagyobb részérét foglalja magába. Ide csak külön engedéllyel lehet behajtani.

Az elmúlt évek során folyamatosan bővítették a zónákat Pécsen, többször azért, mert az ott élők maguk kérték a megnövekedett autóforgalom miatt. Így lett fizetős az egyetem Ifjúság úti épületegyüttesének, a 400 ágyas klinikának a környéke is. Pécsett többen kezdeményezték a védett övezetre vonatkozó szigor enyhítését, a belvárosi üzletek ugyanis a nehézkes megközelítés miatt nehéz helyzetbe kerültek.

Dunaújvárosban, Ajkán, Zalakaroson mindenhol ingyenesen lehet parkolni. Esztergomban folyamatban van a parkolási rendszer felülvizsgálata, a jövőben akár itt is megszűnhetnek a fizetős zónák.

Szombathelyen új, kedvezményes övezeteket alakítottak ki. A Vas megyei város egy egészségügyi díjzónát vezetett be áprilisban a kórház és a hozzá tartozó egészségügyi intézmények környékén, ahol alacsonyabb díjszabás mellett lehet parkolni.

A szigetvarhirado.hu teljes cikkét itt olvashatják.