A szakkollégiumi tehetséggondozásról tanácskoztak Budapesten

A szakkollégiumi tehetséggondozás fontosságát hangsúlyozták a résztvevők a Magyarország és a Kárpát-medence szakkollégiumait összefogó Szakkollégiumok Egyeztető Fórumának csütörtöki tanácskozásán Budapesten. A konferencia célja az volt, hogy a szakkollégiumi modellt, tehetséggondozást népszerűsítsék, a sztereotípiákat megcáfolják és közösen gondolkodjanak az aktuális kérdésekről.

A szakkollégiumok tevékenységét a Szakkollégiumok Egyeztető Fóruma hangolja össze. Intézményrendszerükön belül önálló minősítő rendszert, minősítő bizottságot és minősítést segítő bizottságot működtetnek. A minősítő bizottság döntése szerint megkülönböztetnek egy és három évre minősített szakkollégiumot, szakkollégiumi ígéretet és egyéb szakkollégiumot. A hatályos jogszabály tartalmazza a roma szakkollégium intézményét is.

Szendrő Péter, a szakkollégiumi minősítési bizottság elnöke arról beszélt a tervezett változtatásokkal kapcsolatban, hogy a kormány szeretné, ha a felsőoktatás újabb lendületet venne. A hallgatók mindenesetre új lendületet vettek - utalt az előző napok diákmegmozdulásaira. Szerencsésebb helyzetben vannak ugyanakkor a szakkollégiumok, még akkor is, ha egy a minősítésre vonatkozó passzus kikerült a szabályozásból - közölte. Úgy fogalmazott: a szakkollégiumok közös halmazt jelentenek, azokat a közösségeket, amelyek együtt készülnek az életre. Hozzátette, a szakkollégistának az a dolga, hogy építse a jövő elitjét. Úgy látja, a szakkollégiumok azt példázzák, hogy a jövő nemzedéke komolyan veszi saját magát, és elvárja, hogy őt is komolyan vegyék.

Horváth László, az Eötvös József Collegium igazgatója kiemelte, intézményük nyitott, befogadó, és azt kérte, hogy amilyen nyíltan fogadnak más kollégiumokat, ugyanígy fogadják őket is. A cél közös, a tehetséggondozás, ami mindenkit összeköt - hangoztatta.

Muka Viktória a Szakkollégiumok Egyeztető Fóruma nevében az egyes intézmények közötti együttműködés fontosságát hangsúlyozta. A kapcsolattartás élő, működik és tudnak együtt dolgozni - jelezte.

Chikán Attila, a Rajk László Szakkollégium elnöke kiemelte: 1970-ben a megalakuláskor a gyökerek egyszerre voltak politikai és szakmai jellegűek, ugyanakkor szó szerint meg kellett küzdeni az akkori politikai hatalommal. Nagyon fontos volt, hogy a régi kollégiumokra mint intézményekre tudtak támaszkodni - mutatott rá, és a szakkollégiumok oktatást kiegészítő tevékenységét hangsúlyozta. Úgy fogalmazott: a szakkollégiumokra nem az egyetemek ellen, hanem a kiegészítőjükként kell tekinteni.

A szakkollégiumi tehetséggondozás kettős céljaként az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 2010/12-es kutatása során a megkérdezett szakértők a tehetséges diákoknak az eltömegesedő felsőoktatásban való megtalálását, tehetségük kibontakoztatását, fejlesztését jelölték meg. Kitértek továbbá a társadalmi hátrányokkal küzdő diákok esélyeinek kiegyenlítését célzó oktatási tevékenységre.