Nagy felbontásban kapta lencsevégre a Hubble az Andromédát

A Hubble-űrteleszkóp elkészítette az eddigi legélesebb és legnagyobb felbontású felvételt az Androméda-galaxis, vagy más néven Messier 31 egy szeletéről.

A hatalmas kép az eddigi legnagyobb Hubble-fotó, több mint 100 millió csillagot, és több ezer csillaghalmazt tár fel beágyazódva a galaxis palacsinta alakú korongjának 40 ezer fényévet is meghaladó kiterjedésű, vizsgált részébe.

A felvétel galaktikus szomszédunk egyharmadát tárja fel lenyűgöző élességgel. A panorámakép 1,5 milliárd képpontból áll és 48 ezer fényévnyi területet fed le, vagyis több mint 600 HD-televízióra lenne szükség az egész fotó megjelenítéséhez. (A közzétett kép 69 ezer 536 x 22 ezer 230 képpontos vágott verzió, a vágatlan változat 3,9 milliárd képpontból áll és majdnem 60 ezer fényévnyi területet ölel fel.)

A galaxist a balra látható központi magtól - ahol a csillagok sűrűn összetömörülnek - kiindulva követi csillagok és por sávjain át a jobbra látható külső korong ritkásabb külterületeiig. A galaxisban észlelhető kék csillagok nagy csoportjai csillaghalmazok és csillagkeletkezési régiók helyszíneiről árulkodnak a spirálkarokban, míg a homályos régiók sötét sziluettje komplex porstruktúrákat rajzol ki. Az egész képződmény mentén egyenletesen megoszló, hűvösebb, vörös csillagok szőnyege rajzolódik ki, ezek az Androméda evolúcióját követik nyomon évmilliárdos tartományban.

Az Androméda hatalmas spirálgalaxis, és a 100 millió csillagot is meghaladó részletes felvétel eme galaxistípus pontosabb tanulmányozásának új mérföldköve. Az éles részletek elősegítik, hogy a csillagászok sok hasonló felépítésű, de jóval távolabb elhelyezkedő galaxis fényét interpretálni tudják.

Androméda-galaxis (Fotó: NASA, ESA, J. Dalcanton ( Washingtoni Egyetem, USA), B. F. Williams (University of Washington, USA), L. C. Johnson (Washingtoni Egyetem, USA), PHAT team, R. Gendler.)

Mivel az Androméda-galaxis csak 2,5 millió fényévre van a Földtől, jóval nagyobb célpont az égbolton, mint a Hubble által rendszerint lencsevégre kapott, több milliárd fényévre fekvők. A fotón látható nagyobb szelet megfigyeléséhez a Hubble 411 képet készített, amelyből megalkották a mozaikképet.

A panorámakép a PHAT-progam (Panchromatic Hubble Andromeda Treasury) eredménye. A fotókat közeli ultraibolya, látható fényű és közeli infravörös tartományban készítette az ACS kamerával. A kompozit természetes, látható fénytartományú színösszetételével mutatja a képződményt kék és vörös szűrőkön át fotózva.

Az űrügynökség a felvétel hatalmas mérete miatt a nagyító eszköz használatát javasolja a kép tanulmányozásához.

A fotót az Amerikai Csillagászati Társaság 225. ülésén mutatták be hétfőn.